ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

«Στον αέρα» η πώληση των Ναυπηγείων

Σοβαρή εμπλοκή στην υπόθεση ιδιωτικοποίησης των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά, σε σημείο που εξαναγκάζει την κυβέρνηση να εξετάζει ακόμη και το ενδεχόμενο απόσχισης των ναυπηγείων και μεταβίβασή τους στο Δημόσιο, ώστε να απεμπλακεί από την υπόθεση η μεταβίβαση της ETBA στην Τράπεζα Πειραιώς.

Σύμφωνα με πληροφορίες, τα γερμανικά ναυπηγεία HDW, τα οποία προ του συνεδρίου του ΠΑΣΟΚ είχαν ανακηρυχθεί πλειοδότης του διαγωνισμού, σήμερα επανεξετάζουν τα οικονομικά και όχι μόνο στοιχεία των ναυπηγείων και ζητούν επικαιροποίηση των 6-7 συμβάσεων του ΟΣΕ και ορισμένων επίσης συμβάσεων του Πολεμικού Ναυτικού, με στόχο να μην ενεργοποιηθούν οι ρήτρες που προβλέπουν την καταβολή αποζημιώσεων (πέναλτι) στην περίπτωση καθυστερήσεων.

Κατά τις ίδιες πληροφορίες, o ΟΣΕ με επιστολή του δηλώνει ότι δεν προτίθεται να «κάνει τα στραβά μάτια» και θα απαιτήσει την καταβολή των ποινών, τονίζοντας μάλιστα ότι το αντίθετο συνιστά αδίκημα εις βάρος του ελληνικού Δημοσίου. Επισημαίνεται ότι η αποδοχή της πρότασης αυτής θα έθετε ζήτημα εγκυρότητας του διαγωνισμού, δεδομένου ότι ένας από τους λόγους που επικαλέσθηκε η κυβέρνηση απορρίπτοντας, στην πρώτη φάση, την προσφορά Ταβουλάρη (ο δεύτερος υποψήφιος για την εξαγορά των ναυπηγείων) ήταν το γεγονός ότι εμπεριείχε όρο περί επαναδιαπραγμάτευσης των συμβάσεων. Αντίθετα, το ελληνικό Δημόσιο είχε «διευκολυνθεί» τότε από τη HDW, η οποία είχε συμφωνήσει στην άρση των επιφυλάξεων -που και η ίδια αρχικά είχε εκφράσει- για τις παραπάνω συμβάσεις.

Σήμερα, και ενώ τυπικά η ιδιωτικοποίηση αναμένει την έγκριση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ανταγωνισμού, η HDW επαναφέρει όλα τα θέματα αφήνοντας ουσιαστικά «στον αέρα» την ιδιωτικοποίηση. Ωστόσο, τα προβλήματα του Σκαραμαγκά «μπλοκάρουν» και την ιδιωτικοποίηση της ETBA, καθώς προϋπόθεση για τη μεταβίβαση της τράπεζας στον Ομιλο Πειραιώς είναι η πώληση των ναυπηγείων, το 51% των οποίων ανήκει στην ΕΤΒΑ.

Χωρίς την προηγούμενη πώληση του Σκαραμαγκά δεν μπορεί ούτε το τίμημα (175 δισ. δρχ. μετρητά) για την ETBA να καταβληθεί στο Δημόσιο ούτε η μεταβίβαση των μετοχών να γίνει στην Πειραιώς. H κυβέρνηση, αν και δηλώνει αισιόδοξη για επίλυση του προβλήματος, είναι εμφανές ότι αναγνωρίζει την κρισιμότητα της κατάστασης, που απειλεί να ακυρώσει δύο ιδιωτικοποιήσεις και μάλιστα «διά χειρός Χριστοδουλάκη».

Σύμφωνα με τον αρμόδιο υφυπουργό Ανάπτυξης κ. Αλ. Καλαφάτη, σε περίπτωση που δεν τελεσφορήσουν οι διαπραγματεύσεις με τη HDW, ως εναλλακτική λύση εξετάζεται είτε η έναρξη των διαπραγματεύσεων με τον Ομιλο Ταβουλάρη είτε ο χαρακτηρισμός των ναυπηγείων ως αμυντική βιομηχανία (σ.σ. όπως π.χ. ΠΥΡΚΑΛ, ΕΛΒΟ κ.λπ.), ενώ δεν αποκλείεται και δεύτερος διαγωνισμός.

Οι ξένοι οίκοι για OTE