ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Σκληρό παζάρι για το ενοίκιο των καταστημάτων

skliro-pazari-gia-to-enoikio-ton-katastimaton-2377066

Σε «δύσκολη εξίσωση» εξελίσσεται για τους ιδιοκτήτες εμπορικών καταστημάτων και τους μισθωτές τους, δηλαδή τις εταιρείες του λιανεμπορίου, το ζήτημα της επίδρασης της πανδημίας. Με το ύψος του μηνιαίου ενοικίου να αποτελεί ένα από τα σοβαρότερα (μαζί με το μισθολογικό) έξοδα των εμπορικών επιχειρήσεων, γίνεται αντιληπτό μέρα με τη μέρα ότι εκεί θα εστιάσουν όλοι οι καταστηματάρχες, προκειμένου να διατηρηθούν «εν ζωή», μέχρι τουλάχιστον να αρχίσει να ανακάμπτει η κατανάλωση.

Ηδη, όπως αναφέρουν ιδιοκτήτες ακινήτων και θεσμικοί φορείς, οι συζητήσεις και διαπραγματεύσεις μεταξύ των δύο πλευρών είναι συνεχείς τις τελευταίες εβδομάδες και έχουν γίνει και σημαντικές κινήσεις καλής θελήσεως, τόσο από μεμονωμένους ιδιοκτήτες όσο και από μεγάλους ομίλους, όπως για παράδειγμα ο όμιλος Lamda Development, ο οποίος προχώρησε σε μεγαλύτερη μείωση του ενοικίου στους ενοικιαστές στα τρία εμπορικά κέντρα που λειτουργεί σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη. Συγκεκριμένα, όπως γνωστοποίησε πρόσφατα η διοίκηση, τον Απρίλιο προχώρησε σε έκπτωση ενοικίου της τάξεως του 70% (αντί για 40% που ορίζεται από τον νόμο), ενώ τις επόμενες ημέρες θα αποφασιστεί και το τι μέλλει γενέσθαι με τον μήνα Μάιο. Ακόμη και όταν επαναλειτουργήσουν, βέβαια, το σκέλος της εστίασης θα παραμείνει ουσιαστικά ανενεργό, τουλάχιστον με βάση τον σημερινό σχεδιασμό της κυβέρνησης.

Σε δυσχερή θέση έχουν βρεθεί πάντως και οι μεμονωμένοι ιδιοκτήτες, οι οποίοι καλούνται από τους ενοικιαστές τους να συναινέσουν ακόμη και στο να χαρίσουν ενοίκια 1-2 μηνών ή να αναπροσαρμόσουν το ύψος του μισθώματος στο 40% της θεσμοθετείσας έκπτωσης (ή και παραπάνω) όχι μόνο για την περίοδο μέχρι το τέλος Μαΐου, αλλά τουλάχιστον μέχρι το τέλος του έτους. Η ΠΟΜΙΔΑ έχει μεν ενθαρρύνει τους ιδιοκτήτες να μη λειτουργήσουν με μόνο τους γνώμονα το οικονομικό όφελος, αλλά από την άλλη πλευρά, μέχρι σήμερα δεν έχει λάβει κάποια ουσιαστική εξασφάλιση από τη μεριά του οικονομικού επιτελείου, πέραν ορισμένων επίσημων τοποθετήσεων περί πρόσθετης στήριξης, χωρίς όμως κάτι πιο συγκεκριμένο.

Αξίζει να σημειωθεί ότι η κατηγορία των εμπορικών καταστημάτων, ιδίως μάλιστα εκείνα που βρίσκονται στις πιο εμπορικές «πιάτσες», ήταν από εκείνες που είχαν ανακάμψει σημαντικά, με την πορεία ανόδου να εκκινεί ήδη από το δεύτερο εξάμηνο του 2016, σε επίπεδο ενοικίων. Η αρχή έγινε ασφαλώς από την Ερμού, η οποία ωφελήθηκε πολύ και από το αυξανόμενο τουριστικό ρεύμα και την εγγύτητά της με τα «hotspots» της διαμονής σε καταλύματα βραχυχρόνιας μίσθωσης, δηλαδή συνοικίες όπως το Κουκάκι, το Μοναστηράκι, η Ακρόπολη και η Πλάκα. Στη συνέχεια ανέκαμψαν και οι υπόλοιπες εμπορικές ζώνες, σε Κολωνάκι, Γλυφάδα, Κηφισιά και Πειραιά και ασφαλώς η Τσιμισκή στη Θεσσαλονίκη, ενώ πλέον η αναμενόμενη άνοδος της ιδιωτικής κατανάλωσης είχε βελτιώσει την εικόνα ακόμη και σε δευτερεύουσες αγορές.

Τους τελευταίους μήνες καταγράφηκαν και σημαντικές νέες μισθώσεις στην αγορά. Για παράδειγμα, στη συμβολή των οδών Τσιμισκή και Κομνηνών, στο κέντρο της Θεσσαλονίκης, μισθώθηκε το κτίριο του πρώην Λαμπρόπουλου, από τον όμιλο Inditex, προκειμένου να στεγάσει εκεί τα επιμέρους σήματά του (Ζara, Massimo Dutti, Bershka, Pull & Bear κ.λπ.).