ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Αρτοπαρασκευαστές, καταψύκτες και H/Y κατά τον εγκλεισμό

Αρτοπαρασκευαστές, καταψύκτες και H/Y κατά τον εγκλεισμό

Κουρευτικές μηχανές, λόγω κλειστών κομμωτηρίων και κουρείων, αρτοπαρασκευαστές για σπιτικό ψωμί, κονσόλες παιχνιδιών για να περνάει η ώρα, υπολογιστές για τηλεργασία, αλλά και καταψύκτες για την αποθήκευση των μεγάλων ποσοτήτων τροφίμων που αγοράστηκαν λίγο πριν από το γενικευμένο lockdown ήταν οι ηλεκτρικές συσκευές που αγόρασαν οι καταναλωτές στην καραντίνα. Από την άλλη, συσκευές, όπως ψυγεία και κουζίνες, που τις περισσότερες φορές θέλουμε να τις δούμε και από κοντά, σημείωσαν αρνητικές επιδόσεις. Το γεγονός, πάντως, ότι σε κάποιες κατηγορίες προϊόντων καταγράφηκε πολύ σημαντική ζήτηση είχε ως συνέπεια να περιορισθούν οι απώλειες στον κλάδο, τουλάχιστον σε ό,τι αφορά τον μήνα Μάρτιο. Σύμφωνα με τα στοιχεία της GfK, οι πωλήσεις ηλεκτρικών – ηλεκτρονικών οικιακών συσκευών διαμορφώθηκαν σε 500 εκατ. ευρώ κατά το πρώτο τρίμηνο του 2020, καταγράφοντας οριακή μείωση, 0,4%, σε σύγκριση με το α΄ τρίμηνο του 2019. Οι κατηγορίες που κατέγραψαν αύξηση πωλήσεων κατά το πρώτο τρίμηνο του 2020 ήταν αυτή των προϊόντων πληροφορικής και των ειδών εξοπλισμού γραφείων και αναλώσιμων. Η κατηγορία των προϊόντων πληροφορικής εμφάνισε πωλήσεις 130 εκατ. ευρώ, ενισχυμένες κατά 15,3% σε σύγκριση με το α΄ τρίμηνο του 2019. Σύμφωνα με την GfK, η αύξηση αυτή οφείλεται στη μεγάλη άνοδο των πωλήσεων σε κάμερες, φορητούς υπολογιστές, οθόνες υπολογιστών, ακόμη και σε ποντίκια, γεγονός που αποδίδεται στις νέες ανάγκες που δημιούργησε η τηλεργασία και η τηλεκπαίδευση.

Η δεύτερη κατηγορία που κατέγραψε αύξηση πωλήσεων, 4,9%, είναι αυτή του εξοπλισμού γραφείων και οφείλεται κυρίως στην αύξηση των πωλήσεων σε πολυμηχανήματα, ακριβώς λόγω της τηλεργασίας.

Στην κατηγορία των μικρών οικιακών συσκευών καταγράφηκε μείωση πωλήσεων 3,9%, στα 39 εκατ. ευρώ. Υπάρχουν, ωστόσο, αξιοπρόσεκτες διαφοροποιήσεις εντός της κατηγορίας αυτής. Η GfK επισημαίνει την αύξηση των πωλήσεων σε κουρευτικές μηχανές και σε αρτοπαρασκευαστές –θυμίζουμε την έλλειψη μαγιάς από τα ράφια των σούπερ μάρκετ– και από την άλλη τη μείωση των πωλήσεων σε συστήματα σιδερώματος. Το τελευταίο συνδέεται πιθανώς επίσης με την αναγκαστική παραμονή στο σπίτι και τη μειωμένη ανάγκη, σύμφωνα τουλάχιστον με κάποιους, για καλοσιδερωμένα ρούχα.

Στις δύο μεγάλες κατηγορίες του κλάδου, αυτή των τηλεπικοινωνιών και αυτή των μεγάλων οικιακών συσκευών, καταγράφηκε πτώση πωλήσεων 4,7% και 3,9% αντιστοίχως. Στην κατηγορία των τηλεπικοινωνιών η πτώση στα 140 εκατ. ευρώ αποδίδεται στις μειωμένες πωλήσεις κινητών τηλεφώνων, που η GfK ερμηνεύει ως συνέπεια του κλεισίματος των καταστημάτων. Από την άλλη, η αυξημένη σωματική άσκηση σε ανοικτούς χώρους λόγω καραντίνας αύξησε σημαντικά τις πωλήσεις ακουστικών και των λεγόμενων wearables («έξυπνα» ρολόγια κ.ά.).

Η πτώση στην κατηγορία των μεγάλων οικιακών συσκευών, όπου οι πωλήσεις διαμορφώθηκαν σε 108 εκατ. ευρώ, οφείλεται σε σημαντικό βαθμό και στην αναμενόμενη πτώση του τουρισμού, οδηγώντας σε πολύ λιγότερες αγορές όσους διαθέτουν διαμερίσματα Airbnb. Η αύξηση των πωλήσεων καταψυκτών, από την άλλη, θύμισε τις πρώτες ημέρες των capital controls. Αρνητικό πρόσημο κατέγραψαν και οι πωλήσεις τηλεοράσεων. Πρόκειται για κατηγορία που κανονικά φέτος αναμενόταν να βρίσκεται σε άνοδο λόγω των προγραμματισμένων μεγάλων αθλητικών γεγονότων (Euro 2020, Ολυμπιακοί Αγώνες), η διεξαγωγή των οποίων αναβλήθηκε για το 2021.