ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ανεβάζει ταχύτητα το σχέδιο προώθησης της ηλεκτροκίνησης

gkat_22_1407_page_1_image_0004

Βελτιώσεις στην κατεύθυνση της ενίσχυσης των κινήτρων για την προώθηση της ηλεκτροκίνησης σε σχέση με το κείμενο που δόθηκε σε δημόσια διαβούλευση περιλαμβάνει το τελικό νομοσχέδιο που κατατέθηκε στη Βουλή και συζητείται από χθες στις αρμόδιες επιτροπές. Αμέσως μετά την ψήφιση του νομοσχεδίου θα εκδοθεί η Κοινή Υπουργική Απόφαση (Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Οικονομικών και Υποδομών και Μεταφορών) για την ενεργοποίηση της δράσης «Κινούμαι Ηλεκτρικά» με προϋπολογισμό 100 εκατ. ευρώ, μέσω της οποίας θα επιδοτηθεί η αγορά 11.700 ηλεκτρικών οχημάτων και δικύκλων και 1.000 φορτιστών.

Η ηλεκτρονική πλατφόρμα, σύμφωνα με αρμόδιες πηγές του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, θα ανοίξει περί τα τέλη Ιουλίου και θα παραμείνει ανοιχτή μέχρι τα τέλη του έτους.

Μέσω της δράσης θα επιδοτηθούν φυσικά πρόσωπα και εταιρείες για την αγορά 1.700 ηλεκτρικών Ι.Χ. και 3.000 δικύκλων (1.500 ποδήλατα και 1.500 σκούτερ), 1.000 ηλεκτρικών ή υβριδικών Plug in ταξί και 6.000 εταιρικών οχημάτων (Ι.Χ. και LCV). Στην κατανομή των πόρων θα υπάρχει ευελιξία έτσι ώστε να μεταφέρονται κονδύλια στις κατηγορίες που υπάρχει ζήτηση. Τα φυσικά πρόσωπα θα μπορούν να επιδοτηθούν σε ποσοστό 15% επί της λιανικής προ φόρων τιμής και με πλαφόν τα 5.500 ευρώ για την αγορά αμιγώς ηλεκτρικού αυτοκινήτου. Μπορούν επίσης να αξιοποιήσουν το κίνητρο της επιδότησης των 1.000 ευρώ για την απόσυρση παλαιού οχήματος καθώς και της επιδότησης 500 ευρώ για την εγκατάσταση φόρτισης.

Για τα φυσικά πρόσωπα επίσης δίνεται η δυνατότητα ενίσχυσης ίσης με το 20% της αξίας ηλεκτρικού δικύκλου ή τρικύκλου με ανώτατο όριο τα 800 ευρώ. Μπορούν επίσης να αποσύρουν το παλιό μηχανάκι τους με όφελος άλλα 400 ευρώ. Τα ηλεκτρικά ποδήλατα επιδοτούνται στο 40% της αξίας και ανώτατο όριο τα 800 ευρώ. Υπολογίζεται ότι τα φορολογικά κίνητρα και το οικολογικό μπόνους συνδυαστικά οδηγούν σε μεσοσταθμική μείωση 25% της τιμής ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου και 40% ενός ηλεκτρικού ποδηλάτου.

Το νομοσχέδιο προβλέπει για τον δημόσιο τομέα ποσόστωση στις δημόσιες προμήθειες καθαρών οχημάτων, προκειμένου να εκσυγχρονιστεί ο στόλος οχημάτων, με στόχο το 25% των νέων οχημάτων από τον Αύγουστο του 2021 να είναι ηλεκτρικά. Επιπροσθέτως, εισάγονται υποχρεωτικά «πράσινα» κριτήρια επιλογής και αξιολόγησης στις διαδικασίες ανάθεσης δημόσιων συμβάσεων που είναι συναφείς με χρήση στόλου οχημάτων, ώστε να έχουν προβάδισμα οι υποψήφιοι που διαθέτουν οχήματα χαμηλών εκπομπών.

Σε ό,τι αφορά τις βελτιώσεις σε σχέση με το νομοσχέδιο που δόθηκε σε διαβούλευση, οι σημαντικότερες είναι:

1. Επιβάλλεται περιβαλλοντικό τέλος 3.000 ευρώ (έναντι 4.000 αρχικά) στα εισαγόμενα μεταχειρισμένα οχήματα τεχνολογίας Εuro 4 (10ετίας και άνω). Εισάγεται επίσης περιβαλλοντικό τέλος 1.000 ευρώ στα εισαγόμενα μεταχειρισμένα οχήματα τεχνολογίας Euro 5A (8ετίας και άνω), ενώ παραμένει η πρόβλεψη για απαγόρευση των εισαγωγών και ακόμα παλαιότερων και εξαιρετικά ρυπογόνων οχημάτων.

2. Προσαυξημένη κατά 50% θα υπολογίζεται και η αξία των ηλεκτρικών δικύκλων, βελτιώνοντας το φορολογικό κίνητρο της έκπτωσης δαπάνης για τις εταιρείες.

3. Ηλεκτρικά οχήματα αξίας έως 50.000 ευρώ (λιανική προ φόρων τιμή) θα εξαιρούνται από το τεκμήριο διαβίωσης, ενώ για ηλεκτρικά οχήματα αξίας άνω των 50.000 ευρώ ορίζεται τεκμήριο διαβίωσης 4.000 ευρώ.

4. Για την εγκατάσταση δημοσίως προσβάσιμων υποδομών φόρτισης που τροφοδοτούνται αποκλειστικά από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, θεσπίζεται ο συντελεστής απόσβεσης παγίων και έκπτωσης δαπάνης που ανεβαίνει στο 70% από το αρχικό 50%.

5. Προβλέπεται η εκπόνηση σχεδίου φόρτισης οχημάτων και από τους μικρούς δήμους της χώρας, ώστε να επιτευχθεί η μέγιστη γεωγραφική κάλυψη με υποδομές φόρτισης τα επόμενα χρόνια.

6. Απλοποιείται περαιτέρω η διαδικασία εγκατάστασης ιδιωτικών σημείων φόρτισης σε όλες τις κατηγορίες κτιρίων και ειδικότερα στις πολυκατοικίες.

«Γκάζι» και για το μεγάλο φωτοβολταϊκό της Κοζάνης

Στο τελικό στάδιο των διαπραγματεύσεων με τις τράπεζες για τη χρηματοδότηση του μεγάλου φωτοβολταϊκού της Κοζάνης, συνολικής ισχύος 230 ΜW, το οποίο επιμερίζεται σε δύο μικρά έργα των 15 MW έκαστο και το μεγάλο των 200 MW, βρίσκεται η ΔΕΗ Ανανεώσιμες, η θυγατρική της ΔΕΗ που υλοποιεί το φιλόδοξο σχέδιο εγκατάστασης συνολικής ισχύος ενός γιγαβάτ από ΑΠΕ μέχρι το 2024.

Η διοίκηση της εταιρείας βρίσκεται αυτό το διάστημα σε πυρετώδεις διαβουλεύσεις με τραπεζικά χρηματοπιστωτικά ιδρύματα εγχώρια και του εξωτερικού για τη βέλτιστη χρηματοδότηση των έργων και, σύμφωνα με πληροφορίες, έχει πετύχει όρους μακροχρόνιου δανεισμού χωρίς εγγυήσεις (non recourse project finance). Aπομένουν οι τελικοί όροι της συμφωνίας με τις τράπεζες για την υπογραφή των συμβάσεων χρηματοδότησης, του φωτοβολταϊκού της Κοζάνης και του μεγάλου φωτοβολταϊκού της Μεγαλόπολης, το οποίο αναμένεται να δημοπρατηθεί μέσα στον Ιούλιο.

Το έργο ισχύος 50 MW, που θα εγκατασταθεί στα ορυχεία του ΑΗΣ Μεγαλόπολης, θα είναι το πρώτο έργο ΑΠΕ που θα λειτουργήσει βάσει του πλαισίου του target model. Δεν θα συμμετάσχει δηλαδή στις δημοπρασίες της ΡΑΕ για να «κλειδώσει» τιμή αλλά θα υπογράψει συμβόλαιο πώλησης της παραγόμενης ενέργειας (PPAs) με τη μητρική ΔΕΗ.

Στο μεταξύ, σήμερα υπογράφεται με τη ΜΕΤΚΑ ΕGN σύμβαση ανάθεσης του ενός τμήματος ισχύος 15 MW του μεγα-φωτοβολταϊκού της Κοζάνης, προϋπολογισμού κάτω από τα 10 εκατ. ευρώ και μέσα στο επόμενο δεκαήμερο αναμένεται να ξεκινήσουν και οι εργασίες κατασκευής. Στο τέλος του μήνα αναμένεται η υπογραφή της σύμβασης με την ΤΕΡΝΑ για το δεύτερο τμήμα του μεγα-φωτοβολταϊκού, ισχύος επίσης 15 MW. Θα πρέπει να σημειωθεί ότι η ολοκλήρωση της διαγωνιστικής διαδικασίας και για τα δύο αυτά έργα διήρκεσε τρεις μήνες και ουσιαστικά λιγότερο από 70 ημέρες καθώς μεσολάβησε και το «νεκρό» διάστημα του lockdown, ταχύτητες πρωτόγνωρες για το ιστορικό της ΔΕΗ, που εκπέμπουν ένα σήμα εμπιστοσύνης στην αγορά. Το μεγάλο φωτοβολταϊκό των 200 MW της Κοζάνης διεκδικούν πέντε επενδυτές και συγκεκριμένα: Σύμπραξη Sunel UK, Shanghai Electric Group HongKong και Sunel Energy μονοπροσωπική ΙΚΕ, Resinvenst, όμιλος Αρχιρόδον, Αvax, METKA EGN.