Zenith Μedia: κλειδί η εμπιστοσύνη των καταναλωτών

Zenith Μedia: κλειδί η εμπιστοσύνη των καταναλωτών

3' 32" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Σύμφωνα με την Zenith Μedia, η παγκόσμια διαφήμιση, παρά την ύφεση του 2001, αναμένεται να παρουσιάσει σαφή βελτίωση έως το 2004. Βεβαίως και στο 2002 θα παραμείνουν έντονα τα ίχνη της ύφεσης του παρελθόντος έτους, ιδίως μετά την τρομοκρατική επίθεση της 11ης Σεπτεμβρίου. Ωστόσο, όλα τα στοιχεία και οι ενδείξεις συνιστούν ότι η αυξητική πορεία της διαφημιστικής δαπάνης δεν πρόκειται τουλάχιστον μεσοπρόθεσμα να ανακοπεί.

Αξίζει να σημειωθεί ότι πριν από δέκα χρόνια, η διαφημιστική δαπάνη είχε παρουσιάσει μια σημαντική ύφεση, ιδίως στην περίοδο 1991-92. Η δαπάνη είχε εμφανίσει αρνητικούς ρυθμούς μεταβολής σε εννέα χώρες το 1991 και σε δέκα το 1992 και στην πράξη το μέγεθος της κρίσης κατέστη γνωστό στην αγορά και στους διαφημιστές μόνον όταν άρχισε η ανάκαμψη. Δυστυχώς, όπως η οικονομία κάνει τους γνωστούς κύκλους της, την ακολουθεί και η διαφημιστική δαπάνη. Ετσι, η διαφήμιση εμφάνισε αρνητική μεταβολή της τάξης του 6% το 2001 σε σταθερές τιμές και για το 2002 αναμένεται να παρουσιάσει μια μικρή αρνητική μεταβολή της τάξης του 1%. Αυτή η πρόβλεψη συνδέεται, όπως είναι φυσικό, με την πορεία της διεθνούς οικονομίας.

Οι προβλέψεις της Zenith Media είναι ότι η εμπιστοσύνη των καταναλωτών θα βελτιωθεί το 2002. Και υπάρχουν αρκετοί λόγοι γι’ αυτό. Επειτα από τρεις μεγάλες κρίσεις στην παγκόσμια οικονομία από τα τέλη του 2000, η τελευταία μετά την 11η Σεπτεμβρίου, είναι λογικό η οικονομία να ανακάμψει, ακόμη και για τις αεροπορικές εταιρείες, όπως έχει συμβεί και άλλες φορές στην πρόσφατη ιστορία. Βέβαια το σοκ της 11ης Σεπτεμβρίου είχε ως παράπλευρη συνέπεια για τον κόσμο των ΜΜΕ, οι επιχειρηματίες να ξανασκέφτονται τις επενδύσεις τους, ιδίως στα νέα μέσα. Αποτέλεσμα αυτού ήταν ο ενθουσιασμός του 2000 να μετατραπεί σε μια απρόσμενη απαισιοδοξία, αλλά θα πρέπει να υπενθυμιστεί ότι είναι απίθανο οι διαφημιζόμενοι στο καπιταλιστικό σύσημα να σταματήσουν να διαφημίζουν τα προϊόντα και τις υπηρεσίες τους. Τουλάχιστον αυτό επιβάλλει το ίδιο το σύστημα. Αν υπολογίσουμε ότι στις ΗΠΑ θα πραγματοποιηθούν σε λίγο οι Χειμερινοί Ολυμπιακοί Αγώνες, το καλοκαίρι έρχεται το Παγκόσμιο Κύπελλο Ποδοσφαίρου, ότι σταδιακά επέρχεται μια νέα απορρύθμιση της τηλεοπτικής διαφήμισης (αναμενόμενης και της αναθεώρησης της Τηλεοπτικής Οδηγίας), τότε γιατί να μην αισιοδοξούμε, βεβαίως με την προϋπόθεση ότι οι ιθύνοντες έχουν μάθει κάτι από τα λάθη του παρελθόντος.

Θα πρέπει επίσης να επισημανθεί ότι μπορεί η παγκόσμια οικονομία να βρίσκεται σε περίοδο ύφεσης, αλλά η καταναλωτική ζήτηση είναι σε σαφώς καλύτερα επίπεδα σε σχέση με το παρελθόν. Επιπλέον, τα επίπεδα ανεργίας σε τριάντα χώρες του ΟΟΣΑ, οι οποίες καθορίζουν και την πορεία της παγκόσμιας οικονομίας, είναι μόλις 6,5%, και στη χειρότερη περίπτωση θα ανέλθουν στο 7,5% το 2002. Από την άλλη πλευρά, ο ιδιωτικός δανεισμός είναι βεβαίως πολύ υψηλός, αλλά ταυτόχρονα πολύ πιο φτηνός σε σύγκριση με οποιαδήποτε άλλη περίοδο της πρόσφατης ιστορίας. Επίσης, δεν αναμένεται να αυξηθεί ο πληθωρισμός ούτε και τα επιτόκια δανεισμού.

Τα δημόσια οικονομικά, σύμφωνα με τους διεθνείς αναλυτές, βρίσκονται σε σαφώς καλύτερα επίπεδα σε σχέση με το παρελθόν και έτσι μπορούν να συμβάλουν στην αύξηση της ζήτησης. Οι χρηματιστηριακές αγορές αναμένεται να εμφανίσουν έντονα σημεία ανάκαμψης εντός του 2002, αλλά κι αν δεν ισχύει αυτό, δεν σημαίνει ότι θα έχει σημαντικές επιπτώσεις στη διαφημιστική δαπάνη. Η κρίση του 1987 δεν είχε αρνητικές συνέπειες στη διαφημιστική δαπάνη ούτε ακόμη οι «διορθώσεις» των χρηματιστηρίων έως το χτύπημα της 11ης Σεπτεμβρίου.

Στον τομέα της παγκόσμιας διαφήμισης, οι ΗΠΑ και η Βρετανία αντιστοιχούν το 49%, ενώ σημαντικό ρόλο παίζουν η Γερμανία, η Γαλλία, η Ιταλία και βεβαίως η Ιαπωνία (συνολικά αντιστοιχούν στο 24% της παγκόσμιας δαπάνης). Σε όλες τις παραπάνω χώρες, αναμένεται η οικονομία, άρα και η διαφήμιση, να παρουσιάσουν καλύτερη εικόνα τουλάχιστον σε σχέση με το 2001. Για τους λόγους αυτούς, αναμένεται ανάκαμψη στη διεθνή διαφήμιση το 2002. Αυτό βεβαίως δεν σημαίνει κάποια υπερμεγέθη αυξητική πορεία. Σύμφωνα με τη Zenith Media, η μέση ετήσια αύξηση της διαφημιστικής ανάμεσα στο 1990 και το 1999 ήταν της τάξης του 2,4% σε σταθερές τιμές, ενώ για την περίοδο 1999 – 2004, η αυξητική μεταβολή αναμένεται να είναι της τάξης του 1%.

Το γεγονός ότι τα προγράμματα 401 (k) κατατίθενται σε λογαρισμούς θεματοφυλακής στο όνομα των εργαζόμενων σημαίνει ότι δεν μπορούν να τα διεκδικήσουν οι πιστωτές του εργοδότη σε περίπτωση πτώχευσής του. Βεβαίως, δεν μπορεί να υπάρχει καμία εγγύηση για το μέρος του λογαριασμού που είναι τοποθετημένο σε μετοχές της επιχείρησης που ανήκει ο εργαζόμενος.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT