Συμεωνίδης: Προβληματική η προώθηση του σχεδίου για την ανασυγκρότηση των Βαλκανίων

Συμεωνίδης: Προβληματική η προώθηση του σχεδίου για την ανασυγκρότηση των Βαλκανίων

3' 50" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Σοβαρό προβληματισμό για την αποτελεσματικότητα του Σχεδίου Ανασυγκρότησης των Βαλκανίων, έτσι τουλάχιστον όπως περιγράφεται στο σχέδιο νόμου που δόθηκε στη δημοσιότητα, εκφράζει ο πρόεδρος του Συνδέσμου Βιομηχανιών Βορείου Ελλάδος.

Ο Δημήτρης Συμεωνίδης, καίτοι σταθερός υποστηρικτής των ήπιων τόνων, φαίνεται να εγκαταλείπει την τακτική αυτή, εγκαινιάζοντας μια νέα κριτική προσέγγιση του ΣΒΒΕ στην ασκούμενη οικονομική πολιτική της κυβέρνησης. Ενδεικτικό είναι το γεγονός ότι ο κ. Συμεωνίδης αποφάσισε να μη συμμετάσχει στην αποστολή του πρωθυπουργού Κων. Σημίτη, την προηγούμενη Τρίτη, στη Βουλγαρία, όχι μόνο για το έκτακτο προσωπικό γεγονός που επικαλείται. Αφήνει σαφείς αιχμές για μη επαρκή προετοιμασία, τουλάχιστον του επιχειρηματικού σκέλους της επίσκεψης, όταν δεν διστάζει να πει ότι «συνέτειναν (σ.σ. για τη μη συμμετοχή) το μονοήμερο της επίσκεψης και η απουσία προγράμματος επίσημων επισκέψεων». Τις τελευταίες ημέρες ανασύρθηκε στην επικαιρότητα με τον πλέον δραματικό τρόπο το Εθνικό Σχέδιο Ανασυγκρότησης των Βαλκανίων, με αιχμή κυρίως την παραίτηση του υφυπουργού Εξωτερικών Γ. Ζαφειρόπουλου. O ΣΒΒΕ εδώ και αρκετό καιρό έκρουε τον κώδωνα του κινδύνου για την απαξίωση της βαλκανικής προοπτικής της χώρας και δεν δίστασε να μιλήσει ακόμη και για τις συγκρούσεις που αναπτύχθηκαν μεταξύ του ΥΠΕΘΟ και του ΥΠΕΞ αρχικά και αργότερα μεταξύ του παραιτηθέντος κ. Ζαφειρόπουλου και της ηγεσίας του ΥΠΕΞ.

Την προηγούμενη Τρίτη και μία ημέρα μετά την παραίτηση Ζαφειρόπουλου, ο κ. Σημίτης έδωσε στη δημοσιότητα από τη Σόφια το σχέδιο νόμου για την ανασυγκρότηση των Βαλκανίων, που προβλέπει τη διάθεση κονδυλίων ύψους 550 εκατ. ευρώ κατά την πενταετία 2002-2006 για επενδυτικές πρωτοβουλίες στην Αλβανία, τη Βουλγαρία, τη Σερβία, την ΠΓΔΜ και τη Ρουμανία.

«Το σχέδιο νόμου δεν φαίνεται να περιέχει στοιχεία αυτοματισμού που θα οδηγούσαν σε άμεση ενεργοποίηση του ΕΣΟΑΒ», επισημαίνει ο κ. Συμεωνίδης στη συνέντευξη που παραχώρησε στην «Οικονομική K». «Μετά την ψήφισή του προϋποθέτει την ολοκλήρωση των αναγκαίων Προγραμμάτων Διμερούς Οικονομικής Συνεργασίας, για τα οποία δεν γνωρίζουμε τη σχετική προετοιμασία που έχει γίνει. Στην κατάρτιση των διμερών αυτών προγραμμάτων θα πρέπει να προβληθεί και η συμμετοχή φορέων όπως ο ΣΒΒΕ, που έχει μεγάλη εμπειρία». Ομως, δεν εξαντλείται εδώ το πρόβλημα. «Μας ξαφνιάζει η χρησιμοποίηση του υπάρχοντος αναπτυξιακού νόμου ως θεσμικού πλαισίου υλοποίησης του Σχεδίου, όταν επίκειται η αντικατάστασή του, όπως και ο αποκλεισμός των επιχειρηματικών φορέων από τους φορείς γνωμοδότησης των τελικών επιλογών. Θα ολοκληρώσουμε τις παρατηρήσεις μας και θα επανέλθουμε αναλυτικά». O πρόεδρος του ΣΒΒΕ υποδεικνύει την ανάγκη να συμμετάσχουν οι ενδιάμεσοι φορείς διαχείρισης, όπως η Εταιρεία Ανάπτυξης Ιδιωτικών Υποδομών Βορείου Ελλάδος και το Κέντρο Επιχειρηματικής και Πολιτιστικής Ανάπτυξης, ώστε «να δοθεί στις ελληνικές επιχειρήσεις η ευκαιρία να συμμετάσχουν με ευνοϊκούς όρους πληροφόρησης και επικοινωνίας στα έργα».

Και ο στόχος να αναδειχθεί η Θεσσαλονίκη ως μητρόπολη των Βαλκανίων; O κ. Συμεωνίδης σπεύδει να αποκαταστήσει το θέμα στην πραγματική του διάσταση. «Είναι ρεαλιστικός. Βέβαια, η λέξη μητρόπολη έχει ένα συμβολισμό και συχνά σημαίνει και κέντρο και επίκεντρο. H έννοια την οποία προσδίδουμε εμείς στον όρο μητρόπολη είναι αυτή της γεννήτριας πρωτοβουλιών και αναπτυξιακών συνεργασιών».

Πέρα, όμως, από την ερμηνεία των λέξεων και των στόχων, η ανάδειξη της Θεσσαλονίκης σε μητρόπολη των Βαλκανίων δεν μπορεί παρά να περνάει και από την υλοποίηση των δράσεων του Γ΄ ΚΠΣ, στις οποίες εναποθέτει μεγάλες προσδοκίες για την ανάπτυξή της και η ελληνική περιφέρεια. Από την πρώτη στιγμή που ανέλαβε τα καθήκοντά του ο κ. Συμεωνίδης, δεν κουράσθηκε να επαναλαμβάνει προς κάθε κατεύθυνση την ανάγκη να επισπευσθούν οι διαδικασίες για την έναρξη των έργων και των προγραμμάτων που χρηματοδοτούνται από το συγκεκριμένο κοινοτικό πλαίσιο. Εστω κι αν η φωνή της περιφέρειας φαίνεται να φθάνει με χρονική υστέρηση στο αθηναϊκό κέντρο. «Οι τεκμηριωμένες προτάσεις από όπου κι αν προέρχονται ακούγονται. Ισως να μην ακούγονται την ίδια στιγμή. Σε ό,τι αφορά τώρα το Γ΄ ΚΠΣ, θα ήθελα να πω ότι η ολοκλήρωση των έργων του αναμένεται να έχει πολλαπλασιαστικά οφέλη τόσο για την πραγματική ανάπτυξη όσο και για τη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας της ελληνικής οικονομίας. H προηγούμενη εμπειρία που έχει η Ελλάδα επιβάλλεται να αποτελέσει σημαντική παρακαταθήκη στην προσπάθεια υλοποίησης του Γ΄ ΚΠΣ, ιδιαίτερα τη στιγμή που η όλη προσπάθεια θα κριθεί διαμέσου ενός ιδιαίτερα πιο αυστηρού αλλά και ορθολογικού συστήματος διαχείρισης και παρακολούθησης».

Εντέλει, η ελληνική περιφέρεια μπορεί να αναπτύξει δικό της λόγο και έργο: Μπορεί να απεγκλωβισθεί από τη μόνιμη κατηγορία που της προσάπτει το κέντρο για «γκρίνια και επαρχιώτικη αντίληψη». «H ολοκληρωμένη μελέτη και τεκμηριωμένη υποστήριξη δύσκολα μπορεί να χαρακτηρισθεί ως «γκρίνια και επαρχιώτικη αντίληψη». Οι μεγάλες διαπεριφερειακές αλλαγές αλλά και οι περιφερειακές ανισότητες της χώρας μας είναι μια πραγματικότητα», αντεπιτίθεται ο κ. Συμεωνίδης. Για να κλείσει με μια αισιόδοξη προοπτική, που αποτελεί συνάμα και μια πρό(σ)κληση. «O τρόπος με τον οποίο οι δυνάμεις της περιφέρειας θα αναδείξουν τις προτάσεις τους δεν είναι άλλος από τη συνεργασία».

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT