Φουσκοθαλασσιές στην ακτοπλοΐα

Φουσκοθαλασσιές στην ακτοπλοΐα

3' 11" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Απογοητευτική είναι η χρηματιστηριακή εικόνα των μετοχών της επιβατηγού ναυτιλίας, κατά το πρώτο τρίμηνο του 2003. H ύφεση που έχει ενσκήψει στον τουρισμό σε συνδυασμό με τον υπερδανεισμό των ακτοπλοϊκών επιχειρήσεων, ως αποτέλεσμα των δαπανηρών επενδύσεων για νέα υπερσύγχρονα πλοία συν το γεγονός της ανόδου της τιμής του πετρελαίου, έχει δημιουργήσει ένα αρνητικό τοπίο στον κλάδο, εξέλιξη που αντικατοπτρίζεται από την πορεία των μετοχών στη Σοφοκλέους.

Η κατάρρευση των κεφαλαιοποιήσεων επιδρά αρνητικά και στην εμπορευσιμότητα των μετοχών αλλά κυρίως στις προσπάθειες των διοικήσεων να προχωρήσουν σε αναδιαρθρώσεις των δανείων τους με τις τράπεζες. Μάλιστα την εβδομάδα που ολοκληρώθηκε η ANEK κατάφερε να συμφωνήσει με τις πιστώτριες τράπεζες για την αναπροσαρμογή των δόσεων και να ανασυνταχθεί για περαιτέρω μείωση του τραπεζικού δανεισμού της. Πάντως η είσοδος της εταιρείας Γραμμές Στρίντζη, στην ακτοπλοϊκή γραμμή Πειραιάς-Χανιά φαίνεται ότι είναι επιτυχημένη καθώς μόλις προχθές η θυγατρική εταιρεία δημοσιοποίησε τα πρώτα επίσημα στοιχεία σύμφωνα με τα οποία, το Μάρτιο παρουσιάζεται αύξηση έναντι της αντίστοιχης περσινής περιόδου στη διακίνηση επιβατών κατά 44,93%, Ι.Χ. αυτοκινήτων κατά 15,53% και Φορτηγών κατά 8,09%.

Μετοχές στο κόκκινο

Το μεταφορικό έργο του BLUE STAR 2 το μήνα Μάρτιο από και προς Πειραιά ανήλθε σε 27.798 επιβάτες, 2.099 ΙΧ αυτοκίνητα και 313 Φορτηγά με κάλυψη μεριδίου αγοράς 41,86% στους επιβάτες, 39,08% σε Ι.Χ. αυτοκίνητα και 8,58 σε φορτηγά. Αξίζει να σημειωθεί ότι κατά το τριήμερο της Καθαράς Δευτέρας η αύξηση στην επιβατική κίνηση έναντι της αντίστοιχης περσινής περιόδου ανήλθε σε 51,18%.

Οι αποδόσεις και των 5 μετοχών των ακτοπλοϊκών εταιρειών είναι στο κόκκινο και μάλιστα η πτώση αγγίζει μέχρι και το -31,34% που είναι οι απώλειες της μετοχής για τη Ναυτιλιακή Εταιρεία Λέσβου.

Είναι γεγονός ότι οι επενδυτές έχουν εγκαταλείψει τον κλάδο καθώς, όπως προκύπτει από το ρεπορτάζ, δεν μπόρεσαν στο βαθμό που τους επιτρέπεται να ενημερωθούν και να κατανοήσουν πλήρως τους κανονισμούς και τον τρόπο λειτουργίας της επιβατηγού ναυτιλίας. Από τη στιγμή που οι μετοχές συμπαρασύρθηκαν από το γενικό κλίμα απαξίωσης της χρηματιστηριακής αγοράς, ο κλάδος αυτόματα εγκαταλείφθηκε στην τύχη του τόσο από ιδιώτες αλλά και από θεσμικούς επενδυτές.

Σύγχυση επίσης επικρατεί για τις βασικές διαφορές μεταξύ της επιβατηγού και της ποντοπόρου ναυτιλίας. Ενα άλλο μεγάλο πρόβλημα για τις εγχώριες ακτοπλοϊκές εταιρείες είναι ο μεγάλος αριθμός των πλοίων που υπερκαλύπτουν τις ακτοπλοϊκές γραμμές αν και βέβαια η τάση παραμένει να δίνεται μεγάλη βαρύτητα στις γραμμές-φιλέτο και να αγνοούνται οι άγονες γραμμές.

Η άρση του cabotage είναι γεγονός από φέτος αλλά μέχρι αυτή την ώρα δεν υπάρχει αίτηση ενδιαφέροντος από ξένες ακτοπλοϊκές εταιρείες.

Οι Μινωικές Γραμμές

Οσον αφορά την υπόθεση της απορρόφησης της Hellas Flying Dolphins από τις Μινωικές Γραμμές, όλα θα κριθούν τον Ιούνιο του 2003. Ο Ομιλος έχει αναθέσει σε μεγάλη εταιρεία την εκπόνηση μελέτης, η οποία σύμφωνα με τα έως τώρα στοιχεία θα έχει ολοκληρωθεί αυτή την περίοδο.

Ο δανεισμός στην HFD σύμφωνα με τα στοιχεία που έχει παρουσιάσει ο πρόεδρος των Μινωικών Γραμμών κ. Κώστας Κληρονόμος έxει περιοριστεί στα 70 εκατομμύρια ευρώ και η ορθολογικοποίηση των δρομολογίων έxει επιφέρει την επιθυμητή μείωση του λειτουργικού κόστους και τη βελτίωση της κερδοφορίας. Από τα 74 σκάφη της εταιρείας έχουν παραμείνει 50 για την κάλυψη όλων των γραμμών, στις οποίες δραστηριοποιείται, ενώ έxουν αποσυρθεί 25 παλαιά, τα οποία προωθούνται είτε για πώληση είτε για διάλυση.

Συμπερασματικά θα πρέπει να τονισθεί ότι η εγχώρια ακτοπλοΐα αποτελεί ένα μεγάλο κεφάλαιο της ελληνικής οικονομίας. Οι εταιρείες του κλάδου επιδόθηκαν τα προηγούμενα χρόνια σε έναν αγώνα για το ποια θα κατασκευάσει τα μεγαλύτερα και ταχύτερα πλοία. Ισως αυτή η κίνηση να μην είχε σχεδιασθεί με γνώμονα το συμφέρον καθώς έχει παρατηρηθεί ότι οι ακτοπλοϊκές γραμμές δεν είναι όλες κερδοφόρες για να αποσβεσθούν τα δισεκατομμύρια που έχουν δοθεί για τα νέα πλοία. Συνεπώς θα πρέπει να γίνει μία νέα αρχή από τις εταιρείες για να προσελκύσουν με πακέτα προσφορών το μέσο Ελληνα που θα μετακινηθεί στα νησιά με τα πλοία όλους τους μήνες του χρόνου.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή