ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

«Συνωστισμός» κινηματογραφικών αιθουσών στην περιοχή του Αμαρουσίου

H ώρα ήταν 20.00 και βρισκόμασταν σ’ ένα από τα κεντρικότερα σημεία του πρώην Ανατολικού Βερολίνου, την περίφημη Potsdamer Platz. Μετά την ανάπλασή της, η πλατεία -μαζί με το γειτονικό τετράγωνο- περιλαμβάνει, εκτός φυσικά από μία σειρά εστιατορίων και γραφείων, τουλάχιστον πέντε αλυσίδες πολυκινηματογράφων, που λειτουργούν όλες μαζί σε απόσταση ελάχιστων μέτρων. Εν ολίγοις δεκάδες αίθουσες κινηματογράφων μόνο σε ένα σημείο του Βερολίνου, από εταιρείες, όπως η CineMaxx και άλλες που έχουν κατά καιρούς διερευνήσει την είσοδό τους στην ελληνική αγορά. Αν και η μέρα ήταν καθημερινή, δεν είναι υπερβολή να πούμε ότι οι κινηματογράφοι υπολειτουργούσαν. Ελάχιστη κίνηση, λίγες μόλις ημέρες μετά τη διεξαγωγή της Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου, Μπερλινάλε του Βερολίνου, το κτίριο της οποίας βρίσκεται, επίσης, στο εν λόγω συγκρότημα.

Το γεγονός ασφαλώς και μας προξένησε εντύπωση, αλλά αποτελεί ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα κακού υπολογισμού από μέρους των διεθνών αλυσίδων κινηματογράφου. Θεωρήθηκε ότι όσες αίθουσες και αν άνοιγαν, η αγορά του Βερολίνου θα ήταν ικανή να τις συντηρήσει. Το αποτέλεσμα τους διέψευσε οικτρά, με αποτέλεσμα σήμερα να λειτουργούν λίγες ημέρες και ώρες την εβδομάδα, προκειμένου να περιορίσουν τις ζημίες. Το παράδειγμα αυτό θα πρέπει να είναι διδακτικό και για την ελληνική αγορά αιθουσών, η οποία την τελευταία πενταετία έχει γνωρίσει σημαντική άνθηση, αρχής γενομένης από τη δραστηριοποίηση της αυστραλιανών συμφερόντων Village.

O «κανιβαλισμός» είναι ένα φαινόμενο που ανησυχεί τις εταιρείες του χώρου, αν και ο ανταγωνισμός, ενδεχομένως, να τις οδηγεί σε λάθος επιλογές. H περιοχή του Αμαρουσίου ήρθε πρόσφατα στο προσκήνιο, εκ νέου, καθώς εντός των προσεχών ετών αναμένεται να διαφοροποιηθεί άρδην το σκηνικό. O Ομιλος της Πειραιώς Real Estate δρομολογεί την ανάπτυξη ενός κέντρου ψυχαγωγίας, το οποίο θα περιλαμβάνει 12 αίθουσες κινηματογράφων της αλυσίδας Odeon, που έχει συμφωνήσει να μισθώσει επιφάνεια 4.000 τ.μ. από το σύνολο των 6.000 τ.μ. του κέντρου. Στους υπόλοιπους χώρους, θα περιλαμβάνονται εστιατόρια και καφέ, όπως επίσης και μπόουλινγκ, αλλά και παγοδρόμιο. Το κέντρο θα εξυπηρετείται από 500 υπόγειες θέσεις στάθμευσης. Στόχος είναι η ολοκλήρωση του έργου μέχρι τα τέλη του 2004, ενώ το ύψος της επένδυσης θα ανέρχεται σε 18 εκατ. ευρώ. Το εν λόγω ακίνητο βρίσκεται επί της Λ. Κηφισίας, σε απόσταση περίπου 1 χλμ. από το σημερινό Village Center του Αμαρουσίου, την επιτυχία του οποίου ουδείς αμφισβητεί.

Η Village αναμένει τις εξελίξεις αναφορικά με την κατασκευή του εμπορικού και ψυχαγωγικού κέντρου στο Χωριό Τύπου του Αμαρουσίου από τη Lamda Development, προκειμένου να αποφασίσει αν θα αποχωρήσει από τον σημερινό χώρο.

Υπενθυμίζεται ότι η Village έχει συμφωνήσει με τη Lamda για τη μίσθωση ενός σημαντικού τμήματος του εμπορικού των 70.000 τ.μ. εκμεταλλεύσιμης επιφάνειας (χωρίς να υπολογίζονται τα υπόγεια). Εκεί σχεδιάζει την ανάπτυξη νέου τύπου αιθουσών, οι οποίες θα είναι κατά πολύ μεγαλύτερες από αυτές που έχει η εταιρεία στο Village Park του Ρέντη. Στόχος είναι η δημιουργία ατμόσφαιρας κοινωνικότητας, μεταξύ των θεατών κι εκμετάλλευσης των νέων τεχνικών και κινηματογράφου της βιομηχανίας του θεάματος. Μάλιστα, υπάρχουν σκέψεις και για τη δημιουργία -για πρώτη φορά στην Ελλάδα- μικρότερων σε μέγεθος αιθουσών VIP, με αναπαυτικούς καναπέδες και τραπέζια για φαγητό.

Ωστόσο, η απόφαση του ΣτΕ αναφορικά με το ακίνητο της Lamda, όπου διαπιστώνεται παραβίαση του «πολεοδομικού κεκτημένου» της περιοχής, έχει αλλάξει τα δεδομένα, καθώς δεν αποκλείεται το νέο σχέδιο της κυβέρνησης να περιορίζει την ανάπτυξη του εμπορικού, με αποτέλεσμα να μειώνονται και οι διαθέσιμοι χώροι για τη Village.

Σε κάθε περίπτωση, η ύπαρξη δύο μεγάλων πολυκινηματογράφων σε τόσο κοντινή απόσταση και με δεδομένο ότι και οι μεμονωμένες αίθουσες της περιοχής δεν είναι λίγες (ΟdeoΑμαρουσίου, Διάνα κ.ο.κ.), υπάρχουν αρκετά στελέχη άλλων αλυσίδων, που εκφράζουν ήδη την ανησυχία τους, ότι θα δημιουργηθεί πρόβλημα κορεσμού της περιοχής κι ενδεχόμενης αποτυχίας. Θυμίζουμε ότι όταν η Village λειτούργησε το Park του Ρέντη, δεν υπήρχε κάτι ανάλογο στην περιοχή. Για την ακρίβεια, δεν υπήρχαν καν κινηματογράφοι κοντά, εκτός από το Περιστέρι. Το αποτέλεσμα ήταν να δημιουργηθεί μία νέα «πιάτσα» και η Village να «κόβει» πάνω από 2,2 εκατ. εισιτήρια ετησίως.

Οι… «παγωμένες» επενδύσεις

Γεγονός πάντως είναι ότι τα μικρότερα τοπικά κέντρα ψυχαγωγίας εμφανίζουν μεγαλύτερες πιθανότητες υλοποίησης, αλλά και αποδοχής από την τοπική κοινωνία. Για τον λόγο αυτό, βλέπουμε την υλοποίηση μόνο τέτοιων κέντρων και όχι μεγάλων κατασκευών άνω των 30.000 τ.μ., που θα περιλαμβάνουν εκτός από κινηματογράφους και δεκάδες εμπορικά καταστήματα. Σειρά από παραδείγματα «παγωμένων» επενδύσεων αυτού του τύπου πιστοποιούν του λόγου το αληθές. O Ομιλος Sonae-Χαραγκιώνη δεν έχει λάβει άδεια για την κατασκευή κέντρου μικτής χρήσης εμπορίου και ψυχαγωγίας, μεγέθους 50.000 τ.μ., παρά το ότι έχουν περάσει σχεδόν τέσσερα χρόνια από την αγορά του σχετικού οικοπέδου (δίπλα στο Στάδιο Καραϊσκάκη) από πλειστηριασμό της Εθνικής Τράπεζας.

Ο λόγος είναι κατά βάση το πολεοδομικό καθεστώς, καθώς παρά τις κατά καιρούς διακηρύξεις του ΥΠΕΧΩΔΕ, τέτοιες χρήσεις δεν περιλαμβάνονται στον πολεοδομικό «χάρτη» της χώρας, με αποτέλεσμα οι επενδυτές να υποχρεώνονται να κινούνται «παραπλεύρως» του νομοθετικού καθεστώτος (π.χ. γενική κατοικία). Αντιθέτως, μικρότερα κέντρα, που συνδυάζουν κυρίως κινηματογράφους και εστιατόρια βλέπουμε, επίσης, να υλοποιούνται στον Αγιο Ελευθέριο (Λ. Αχαρνών) από την Ster Cinemas και τη Λ. Συγγρού από την Κοντέλλης, με τη συμμετοχή της Odeon. Επόμενος στόχος, σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς, είναι η Γλυφάδα.