ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ετοιμη η τροπολογία για τη σύσταση της νέας O.A.

Θέμα ολίγων ημερών είναι πλέον η κατάθεση της πρώτης νομοθετικής πράξης για τη σύσταση της Νέας Ολυμπιακής Αεροπορίας με την απόσχιση του πτητικού κλάδου της O.A. και τη συνένωσή του με αυτούς της Αεροπλοΐας και των Μακεδονικών Αερογραμμών.

Από το υπουργείο Μεταφορών-Επικοινωνιών χθες μετεδίδετο ότι είναι έτοιμη η σχετική τροπολογία για τη Νέα O.A., η οποία ή θα ενσωματωθεί σε ήδη εισηγμένο στη Βουλή νομοσχέδιο ή θα περιληφθεί σε μίνι πολυνομοσχέδιο που ετοιμάζεται να καταθέσει το αρμόδιο υπουργείο. Με την τροπολογία θα ορίζεται ο τρόπος σύστασης της Νέας O.A. από την οποία θα εκτελείται μόνο το πτητικό έργο (εσωτερικού-εξωτερικού), ενώ θα ρυθμίζονται εργασιακά και μισθολογικά θέματα για τους 1.850 εργαζομένους που θα απασχοληθούν.

Η Νέα O.A. θα είναι κρατικής υπόστασης και κρατικής επιδότησης εταιρεία, ενώ η σημερινή O.A. θα αποχαρακτηρισθεί από αερομεταφορέας.

Πιθανολογείται ότι με την τροπολογία θα ανοίξει ο δρόμος για την απόσχιση και του κλάδου ground handling (επίγειας εξυπηρέτησης) σε ξεχωριστή εταιρεία, με την οποία όμως θα συμβληθεί η Νέα O.A. Εκτιμάται, πάντως, ότι πέραν των πρώτων ρυθμίσεων που θα δρομολογηθούν με την τροπολογία, θα ακολουθήσουν και πλείστες υπουργικές αποφάσεις, έτσι ώστε η νέα εταιρεία να μπορέσει να λειτουργήσει από το τέλος του φθινοπώρου, αν στο μεταξύ δεν υπάρξουν παρεκκλίσεις ή πολιτικοί αστάθμητοι παράγοντες.

Οι πρώτες ρυθμίσεις θα αφορούν στην εξασφάλιση άδειας πτητικής εκμετάλλευσης της Νέας O.A. από την ΥΠΑ (βάσει του Νόμου 2407/92), αλλά και στη μεταφορά των κωδικών πτήσεων (IATA code) και του αριθμού σειράς εισιτηρίων (050) από την O.A. στη νέα εταιρεία.

Αντιδράσεις

Αγνωστο, βεβαίως, είναι το πώς θα αντιδράσει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στο σχέδιο αποχαρακτηρισμού της O.A. από αερομεταφορέα σε εναπομείναν κέλυφος, δεδομένου ότι εκκρεμεί εις βάρος της «ποινή» για την επιστροφή 194 εκατ. ευρώ στο Δημόσιο. Ποσόν που η E.E. θεωρεί παράνομη κρατική επιχορήγηση της O.A. Επίσης πρέπει να θεωρηθεί βέβαιος ο έλεγχος από την E.E. κάθε προγράμματος πρόωρης συνταξιοδότησης που θα επωμιστεί η O.A., καθώς και κάθε σύμβαση μίσθωσης αεροσκαφών ή υπηρεσιών που θα συναφθεί μεταξύ O.A. και Νέας O.A., ακριβώς για να ελεχθεί μια πιθανή φόρμουλα κρατικών ενέσεων… προς τη νεοσύστατη εταιρεία.

Χθες, πάντως, μετεδίδετο ότι στην ΕΙΣΦ (συνοδοί – φροντιστές της O.A.) μελετούσαν το πρακτικό συμφωνίας, στο οποίο περιγράφονται γενικά οι νέοι όροι απασχόλησης του κλάδου στη νέα εταιρεία αλλά και τα κίνητρα συνταξιοδότησης αρχικά 226 εργαζομένων. Χωρίς να διαφαίνεται διάσταση απόψεων με το υπουργείο εν τούτοις συνδικαλιστικοί εκπρόσωποι του κλάδου έκριναν αναγκαίες κάποιες επιπλέον διευκρινίσεις, αν και ο χρονικός ορίζοντας για την υπογραφή της συμφωνίας λήγει αύριο.

Από την πλευρά της ΕΧΠΑ (πιλότοι της O.A.) από την οποία ζητείται δραστική μείωση του αριθμού των εργαζομένων (170 από τους 450 που απασχολούνται σήμερα), που θα μεταφερθούν στη Νέα O.A., τηρείται στάση αναμονής.

Νέες διαπραγματεύσεις

Το υπουργείο και η διοίκηση της O.A., τηρώντας τα όσα προβλέπονται στην οδηγία 98/50 E.K. έχουν κοινοποιήσει στην ΕΧΠΑ πρακτικό διαφωνίας, μεταδίδοντας ταυτόχρονα σενάρια που εμπεδώνουν την άποψη ότι μάλλον επιδιώκεται ρήξη με τους πιλότους. Ταυτόχρονα, πάντως, με τις απειλές ότι θα προκηρυχθεί διαγωνισμός για την πρόσληψη πιλότων στη Νέα O.A., υπογείως φαίνεται ότι ανοίγουν δίαυλοι για νέες διαπραγματεύσεις με την ΕΧΠΑ, η στάση της οποίας θα είναι καθοριστική όχι μόνο για το όλο εγχείρημα, αλλά πρωτίστως για το αν η O.A. θα επιβιώσει ώς το φθινόπωρο.