ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Οι εναλλακτικές και οικονομικές λύσεις εξόφλησης λογαριασμών στις τράπεζες

Αποφύγετε το γκισέ, χρησιμοποιήστε τις εναλλακτικές υπηρεσίες και δίκτυα προκειμένου να πληρώσετε τις τραπεζικές και μη οφειλές. Κερδίζετε χρήμα και χρόνο. Οι τράπεζες επιμένουν και προσπαθούν με κάθε τρόπο να περάσουν το μήνυμα αυτό στην πελατεία τους, είτε με προσωπικές επιστολές είτε με ενημερωτικά έντυπα που βρίσκονται στα υποκαταστήματά τους και, κυρίως, με το κίνητρο των μειωμένων επιβαρύνσεων. Βασικός στόχος παραμένει η μείωση του λειτουργικού τους κόστους και η απελευθέρωση ανθρώπινου δυναμικού. Τα στοιχεία που ακολουθούν και προέρχονται από διάφορες τράπεζες είναι ενδεικτικά και σκιαγραφούν τις τάσεις που υπάρχουν σήμερα στην αγορά.

Σύστημα Εξόφλησης Παγίων Υποχρεώσεων (ΣΕΠΥ). Από τα πιο γνωστά σε χρήση στη διεθνή και ελληνική τραπεζική αγορά. Σύμφωνα με εκτιμήσεις τραπεζικών στελεχών, το ποσοστό 3% επί του συνόλου της τραπεζικής πελατείας, το οποίο είχε προσδιοριστεί από μελέτη της διατραπεζικής εταιρείας ΔΙΑΣ ότι χρησιμοποιούσε τη μέθοδο αυτή για εξόφληση λογαριασμών ΔΕΚΟ έχει αυξηθεί σημαντικά. Για να εξυπηρετηθεί ένας πελάτης μέσω του ΣΕΠΥ, αρκεί να έχει καταθετικό λογαριασμό στην τράπεζα μέσω της οποίας επιθυμεί να εξοφλούνται οι υποχρεώσεις του και να συμπληρώσει την ανάλογη εντολή εξόφλησης. Οι τράπεζες σήμερα δίνουν τη δυνατότητα στην πελατεία τους να χρησιμοποιούν το σύστημα αυτό για την εξόφληση ενός ολοένα και μεγαλύτερου αριθμού οφειλών. Το παράδειγμα της Εθνικής Τράπεζας, όπου διατηρούνται και οι περισσότεροι καταθετικοί λογαριασμοί, είναι χαρακτηριστικό: λογαριασμοί ΔΕΗ, ΕΥΔΑΠ, ΟΤΕ, Εθνοκάρτας, ΟΠΑΠ, ΤΕΒΕ, εταιρειών κινητής τηλεφωνίας, ασφαλιστικών εταιρειών, εταιρειών σταθερής τηλεφωνίας, καρτών άλλων τραπεζών, εταιρειών ενοικιάσεως αυτοκινήτων, εταιρειών παροχής υπηρεσιών Ιντερνετ και οφειλές σειράς άλλων οργανισμών μπορούν να εξοφλούνται μέσω του ΣΕΠΥ. Στη συντριπτική πλειοψηφία των περιπτώσεων η εξυπηρέτηση προσφέρεται δωρεάν στον υπόχρεο πελάτη.

Εισπρακτικές μηχανές εξόφλησης οφειλών πιστωτικών καρτών και δανείων. Εχουν εγκατασταθεί ήδη σε ορισμένες τράπεζες και σταδιακά εκτιμάται ότι θα ακολουθήσουν οι περισσότερες τράπεζες. Διαφέρουν από τα ΑΤΜ καθώς χρησιμοποιούνται αποκλειστικά για την πληρωμή οφειλών (όχι για αναλήψεις μετρητών κ.λπ.) και τα χρήματα τοποθετούνται απευθείας στο μηχάνημα χωρίς να χρησιμοποιηθεί φάκελος, όπως συμβαίνει στα περισσότερα ΑΤΜ. Δεν υπάρχει κανένα κόστος για τον πελάτη σε περίπτωση που χρησιμοποιήσει τη μέθοδο αυτή για την αποπληρωμή της κάρτας, σε αντίθεση με την επιβάρυνση που χρεώνουν ορισμένες τράπεζες όταν η εξόφληση της κάρτας γίνει από το ταμείο. Είναι χαρακτηριστικό ότι σε τράπεζες, όπως η Citibank, που οι μηχανές αυτές βρίσκονται πλέον σε σχεδόν όλα τα καταστήματα και έχουν συμπληρώσει ένα ορισμένο χρονικό διάστημα, προτιμώνται από τους συναλλασσόμενους: 100.000 περίπου συναλλαγές πραγματοποιούνται κάθε μήνα, αντιπροσωπεύοντας ποσοστό 60% επί των συνολικών συναλλαγών τέτοιου τύπου στη Citibank.

Σύγχρονα αυτοματοποιημένα call ce-nter. Σε τίποτα δεν μοιάζουν με τις τηλεφωνικές υπηρεσίες που προσέφεραν οι τράπεζες ακόμη και πριν από μια πενταετία. Τα περισσότερα λειτουργούν 24 ώρες το 24ωρο κάθε μέρα του χρόνου και καλύπτουν όλες σχεδόν τις συναλλαγές. Πρόκειται για το phone banking, και όπως μας ενημερώνουν από την αρμόδια υπηρεσία της Eurobank, αρκετές συναλλαγές, όπως υπόλοιπο λογαριασμών και πιστωτικών καρτών, η πληρωμή πιστωτικών καρτών, η oline ενημέρωση για τιμές μετοχών, πραγματοποιούνται αυτοματοποιημένα μέσω του συστήματος φωνητικής ανταπόκρισης. Στην περίπτωση της Eurobank, το 25% του συνόλου της πελατείας της έχει χρησιμοποιήσει το Europhone Banking, στο οποίο απασχολούνται περισσότερα από 200 ειδικευμένα στελέχη. Οι συναλλαγές προσφέρονται δωρεάν και για ορισμένες συναλλαγές, όπως πληρωμή ΙΚΑ, ΤΕΒΕ κ.λπ., η προμήθεια χρέωσης του πελάτη για την εκτέλεση συναλλαγής είναι μικρότερη από την επιβάρυνση στο κατάστημα. Η ασφάλεια των συναλλαγών εξασφαλίζεται με τη χρήση τετραψήφιου κωδικού πρόσβασης (PIN) και την καταγραφή όλων των συνομιλιών των πελατών με τους εκπροσώπους της υπηρεσίας.

Ιnternet Banking. Ολοένα και περισσότερες συναλλαγές και ιδιαίτερα πληρωμές μπορούν να πραγματοποιηθούν με υψηλά επίπεδα ασφαλείας από το Διαδίκτυο. Πληρωμή καρτών αλλά και πλήρη διαχείρισή τους (παρακολούθηση οφειλόμενου ποσού, πιστωτικού ορίου κ.λπ.), εξόφληση λογαριασμών ΔΕΚΟ, κινητής τηλεφωνίας, πληρωμές ΦΠΑ, ΤΕΒΕ, ηλεκτρονικές μεταφορές εμβασμάτων και χρημάτων εντός και εκτός Ελλάδος είναι μερικές μόνον από τις συναλλαγές που μπορούν να πραγματοποιηθούν από το Διαδίκτυο. Τα στοιχεία από τη winbank, μέσω της οποίας προσφέρονται οι υπηρεσίες internet banking της Τράπεζας Πειραιώς, είναι χαρακτηριστικά. Περισσότερο από το 11% του συνόλου των πελατών της τράπεζας έχουν δυνατότητα πρόσβασης στη winbank και το 7% κάνει τακτική χρήση. Κάθε μήνα το 51% των πληρωμών ΦΠΑ, το 49% των πληρωμών του ΙΚΑ και το 33% των πληρωμών του ΤΕΒΕ πραγματοποιούνται μέσω του internet banking της τράπεζας. Οι εταιρείες κάνουν λιγότερες συναλλαγές αριθμητικά από τους ιδιώτες, αλλά μεγαλύτερη αξίας. Γενικά, οι επιχειρήσεις φαίνεται να εμπιστεύονται τη διαχείριση των κεφαλαίων και των πληρωμών τους στη δικτυακή τραπεζική. Για πολλές συναλλαγές προβλέπεται μειωμένο τιμολόγιο όταν εκτελούνται από το Διαδίκτυο. Η ασφάλεια εξασφαλίζεται μέσω χρήσης κωδικών πρόσβασης, συστήματος αυτόματης αποσύνδεσης αν δεν υπάρξει δραστηριότητα για πέντε λεπτά κ.λπ.