Κορεσμένη αλλά με προοπτικές η αγορά κινητής τηλεφωνίας

Κορεσμένη αλλά με προοπτικές η αγορά κινητής τηλεφωνίας

2' 12" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Μετά μία δεκαετία συνεχούς μεγέθυνσης η ελληνική αγορά έχει εισέλθει πλέον σε φάση ωρίμασης και από το 1999 και μετά παρατηρείται μείωση των ρυθμών ανάπτυξης των νέων συνδέσεων. Για την περίοδο 2003-2006 εκτιμάται ότι κατά μέσον όρο η αύξηση των νέων συνδέσεων θα κυμανθεί μεταξύ 3% και 5% ετησίως, έναντι μέσου ετήσιου ρυθμού μεγέθυνσης 57% στην περίοδο 1996-2001. Σύμφωνα με μελέτη του Ιδρύματος Οικονομικών & Βιομηχανικών Ερευνών (IOBE), «αν και ο κορεσμός της αγοράς πλέον είναι φανερός, οι προοπτικές εξακολουθούν να παραμένουν θετικές». Οι ερευνητές του IOBE επισημαίνουν ότι «οι Ελληνες χρήστες υπηρεσιών κινητής τηλεφωνίας κάνουν μικρότερη χρήση του κινητού από τον μέσο Ευρωπαίο, γεγονός που δημιουργεί προσδοκίες για την αύξηση των εσόδων».

Το μεγάλο όπλο του κλάδου είναι, όμως, η εξέλιξη της τεχνολογίας. Υπηρεσίες όπως τα MMS δημιουργούν νέες πηγές εσόδων και μάλιστα υψηλής προστιθέμενης αξίας. Στο πλαίσιο αυτό μεγάλες είναι οι προσδοκίες από την έλευση των κινητών τρίτης γενιάς, που σε συνδυασμό με την εκρηκτική ανάπτυξη της τεχνολογίας θα επιφέρουν σημαντικές αλλαγές στην καθημερινότητα των καταναλωτών. Οφέλη αναμένονται και από τη διαφαινόμενη τάση, σε μακροπρόθεσμο ορίζοντα, αντικατάστασης της σταθερής τηλεφωνίας από την κινητή με τη συνδρομή νέων πρωτοποριακών υπηρεσιών (video, φωνή και φωτογραφία) που θα διαμορφώσουν μια νέα αγορά. Στο πρώτο εξάμηνο του 2003 ο αριθμός των συνδρομητών συμβολαίων και καρτοκινητής τηλεφωνίας έφτασε τα 10,4 εκατ.

Στη μελέτη του ΙΟΒΕ καταγράφεται η εντυπωσιακή ανάπτυξη της καρτοκινητής τηλεφωνίας η οποία πλέον αποτελεί την κυρίαρχη κατηγορία υπηρεσιών κινητής τηλεφωνίας. Είναι χαρακτηριστικό ότι οι συνδρομητές καρτοκινητής τηλεφωνίας ανέρχονται σε 6,9 εκατ., αποτελώντας το 66,8% του συνόλου των συνδρομητών. Το αντίστοιχο ποσοστό το 1999 ήταν 52,7%.

Οπως προκύπτει από τη μελέτη, ο βαθμός διείσδυσης της κινητής τηλεφωνίας στην Ελλάδα είναι εντυπωσιακός. Από 20% το 1998 ο βαθμός διείσδυσης εκτινάχθηκε στο 95% το α΄ εξάμηνο του 2003, ενώ ο βαθμός κάλυψης του πληθυσμού από δίκτυα κινητής τηλεφωνίας άγγιξε σχεδόν το απόλυτο.

Ο ανταγωνισμός μεταξύ των επιχειρήσεων είναι ιδιαίτερα οξύς, ενώ η έντασή του ενισχύεται ακόμη περισσότερο από το γεγονός ότι δεν υπάρχει διαφοροποίηση των προϊόντων και των υπηρεσιών. Ο βαθμός συγκέντρωσης του κλάδου είναι υψηλός, καθώς οι τρεις από τις τέσσερις εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην κινητή τηλεφωνία συγκεντρώνουν το 98% του συνόλου των συνδρομητών. Το μεγάλο κόστος επενδύσεων για εξοπλισμό, για τη δημιουργία ενός τηλεπικοινωνιακού δικτύου, για τη δημιουργία ενός ιδιόκτητου δικτύου πωλήσεων, αλλά και για τη διαφημιστική προβολή της λειτουργούν αποτρεπτικά στην είσοδο νέων επιχειρήσεων που προσπαθούν να εισέλθουν στον κλάδο.

Η εκρηκτική ανάπτυξη της αγοράς κινητής τηλεφωνίας είχε ως φυσικό επακόλουθο τη δημιουργία πολλών νέων θέσεων εργασίας. Κατά μέσον όρο η απασχόληση στον κλάδο αυξάνεται κατά 32,7% ετησίως και στα τέλη του 2001 οι απασχολούμενοι έφταναν τους 4.375 έναντι μόλις 800 το 1995.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή