ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Αμεσα μέτρα ενίσχυσης της εξωστρέφειας

ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ. Το υψηλό κόστος παραγωγής, η νοοτροπία της εσωστρέφειας και η έλλειψη ανταγωνιστικότητας είναι ορισμένοι παράγοντες που αποτρέπουν την ενίσχυση των ελληνικών εξαγωγών. Οι διαπιστώσεις αυτές διατυπώθηκαν για μία ακόμη φορά στη χθεσινή συζήτηση για το «παρόν και το μέλλον των ελληνικών εξαγωγών» στο Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Θεσσαλονίκης. Ωστόσο, τώρα που οι διεθνείς οργανισμοί στις εκθέσεις τους «κρούουν πια άμεσα τον κώδωνα του κινδύνου για την εξέλιξη του Εμπορικού Ισοζυγίου και της ανταγωνιστικότητας της χώρας», όπως επισήμανε ο πρόεδρος του ΣΕΒΕ, κοινώς αποδεκτή ήταν η άποψη πως «είναι καιρός για την στρατηγική αντιμετώπιση του θέματος». Στο πλαίσιο αυτό κινήθηκαν και οι προτάσεις στη συζήτηση που διεξήχθη με τη συμμετοχή εκπροσώπων των παραγωγικών φορέων της πόλης και του Ελληνικού Οργανισμού Εξωτερικού Εμπορίου.

Ο ΟΠΕ: Ειδικότερα, ο διεύθυνων σύμβουλος του ΟΠΕ Δημήτρης Μάρδας στάθηκε στις υπηρεσίες που παρέχει ο ΟΠΕ προς τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις που θέλουν να τονώσουν την εξωστρέφειά τους. Αναφέρθηκε στην υπηρεσία «ΠΡΩΤΕΥΣ» ενός μητρώου συμβούλων επιχειρήσεων σε θέματα εξαγωγικών διαδικασιών, στην εφαρμογή του πιλοτικού προγράμματος «Πρωτοβουλία Εξαγωγές 2003», στη δημιουργία διμερών Επιχειρηματικών Συμβουλίων, καθώς και στη βελτίωση των υπηρεσιών που παρέχει ο ΟΠΕ προς τους Ελληνες εκθέτες στο εξωτερικό.

ΕΒΕΘ: Τους παράγοντες που περιορίζουν την ανάπτυξη των εξαγωγικών επιχειρήσεων ανέπτυξε ο β΄ αντιπρόεδρος του ΕΒΕΘ, Εμμανουήλ Βλαχογιάννης. Ο ομιλητής επανέλαβε την ανάγκη ενδυνάμωσης της μεταποίησης και επικέντρωσης στις συνθήκες που διαμορφώνουν την παραγωγικότητα της εργασίας και το κόστος παραγωγής των μη διεθνώς εμπορεύσιμων προϊόντων και υπηρεσιών. Η άποψη του κ. Βλαχογιάννη είναι ότι εκτός από το υψηλό κόστος παραγωγής υπάρχει κι ένας ακόμη παράγοντας που επιδρά δυσμενώς στην εξέλιξη των εξαγωγών της χώρας μας. Πρόκειται για «το κόστος διαμονής που εξαρτάται από την παροχή υπηρεσιών μεταφοράς και από την ανάληψη εμπορικών πρωτοβουλιών των μεταποιητικών επιχειρήσεων στις χώρες της αλλοδαπής».

ΣΒΒΕ: Τη νοοτροπία της εσωστρέφειας ανέλυσε ο γ.γ. του ΣΒΒΕ Ιωάννης Βεργίνης επισημαίνοντας ότι «η διεθνής πρακτική αποδεικνύει καθημερινά ότι οι επιχειρήσεις που υιοθετούν ενεργητικό marketing και δρουν «επιθετικά» με την αναβάθμιση της παραγωγικής δραστηριότητας, τη βελτίωση των προϊόντων και την ανάπτυξη νέων, ενισχύουν ταχύτατα την ανταγωνιστική τους θέση στην εγχώρια και διεθνή αγορά και αυξάνουν την απασχόληση».

Αναγκαία προϋπόθεση για την αντιμετώπιση της εξωστρέφειας είναι η βελτίωση της ανταγωνιστικότητας των ελληνικών επιχειρήσεων, υποστήριξε από την πλευρά του ο πρόεδρος του ΣΕΒΕ Ευγένιος Πλαλής και αναφέρθηκε στις βασικές προτεραιότητες του Συνδέσμου.

Μεταξύ αυτών είναι ο σχεδιασμός και η υλοποίηση ενός συστήματος ηλεκτρονικής δικτύωσης των γραφείων των ΟΕΥ των ελληνικών πρεσβειών και των ελληνικών επιχειρήσεων, η διοργάνωση του 4ου Πανελλήνιου συνεδρίου Ανάπτυξης Εξαγωγών και η διοργάνωση ενος ελληνοτουρκικού Partenariat.