ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ελλάδα, η πλέον υπανάπτυκτη αγορά λιανικών πωλήσεων της E.E.

H Ελλάδα αποτελεί μια ιδιότυπη περίπτωση στον ευρωπαϊκό εμπορικό χάρτη. H παντελής έλλειψη εμπορικών κέντρων δεν δείχνει να αποθαρρύνει τις ξένες αλυσίδες. Σήμερα στην ελληνική αγορά δραστηριοποιούνται περίπου 170 διεθνείς αλυσίδες, ενώ πολλές ακόμα δείχνουν έντονο ενδιαφέρον να εισέλθουν στην αγορά και ήδη αναζητούν χώρους. Σύμφωνα με την ICSC, η ελληνική αγορά λιανικών πωλήσεων είναι η πλέον υπανάπτυκτη της E.E. H έλευση των μεγάλων υπεραγορών, στις αρχές της δεακετίας του ’90, σε συνδυασμό με την άρση των ελέγχων τιμών και τον περιορισμό της γραφειοκρατίας που αποθάρρυναν τις ξένες αλυσίδες βελτίωσαν την κατάσταση. Παράλληλα, ο μικρός αριθμός των ποιοτικών εγχώριων αλυσίδων αλλά και η μεγάλη αύξηση των καταναλωτικών δαπανών αναθέρμαναν το ενδιαφέρον των ξένων αλυσίδων που σταδιακά πύκνωσαν την παρουσία τους στις μεγάλες εμπορικές αγορές της Αθήνας αλλά και των υπολοίπων μεγάλων πόλεων της χώρας. Σύμφωνα με την ICSC, η έλλειψη ποιοτικών επαγγελματικών χώρων αποτελεί σημαντικό πρόβλημα στην περαιτέρω ανάπτυξη της λιανικής αγοράς, αλλά η δημιουργία των πρώτων μεγάλων εμπορικών κέντρων αναζωπυρώνει το ενδιαφέρον. «Οι μεγάλες αλυσίδες αναζητούν χώρους στα κεντρικά σημεία ισχυρών και ήδη διαμορφωμένων αγορών, ενώ χρόνο με τον χρόνο ενδιαφέρονται για ολοένα και μεγαλύτερους χώρους. Πλέον, τα καταστήματα που ενδιαφέρουν τις ξένες μεγάλες αλυσίδες, κυρίως του κλάδου της επώνυμης ένδυσης και των ηλεκτρονικών, είναι άνω των 120-130 τ.μ, ενώ αν αυτά στεγαζονται σε εμπορικό κέντρο, τότε οι ζητούμενες επιφάνειες κυμαίνονται μεταξυ 600 και 700 τ.μ. Οι εταιρείες αυτές έρχονται στην Ελλάδα λόγω της προοπτικής της λειτουργίας των εμπορικών κέντρων και σε δεύτερη φάση αναζητούν ανεξάρτητα καταστήματα για δραστηριοποίηση στις τοπικές αγορές», τονίζει η διευθύντρια της εταιρείας μισθώσεων Sotiropouos Bross κ. Νίκη Σύμπουρα.

Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της ICSC, μέχρι το 2005 θα αναπτυχθούν στην Ελλάδα εμπορικά κέντρα με διαθέσιμη ενοικιάσιμη επιφάνεια περί τα 105.000 τ.μ. H αύξηση αυτή όμως δεν είναι ικανή για να ξεκολλήσει τη χώρα μας από τις τελευταίες θέσεις της σχετικής κατάταξης. Σύμφωνα πάντως με στελέχη εταιρειών ανάπτυξης εμπορικών κέντρων, η ελληνική αγορά μπορεί να εκμεταλλευθεί στο μέλλον τον κορεσμό που εμφανίζει η ευρωπαϊκή αγορά, σε συνδυασμό βέβαια με τη συνεχιζόμενη αύξηση του διαθέσιμου εισοδήματος και των καταναλωτικών δαπανών.