H ανάπτυξη εμπορικών κέντρων στην Ευρώπη

H ανάπτυξη εμπορικών κέντρων στην Ευρώπη

3' 6" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Μπορεί η σύγκλιση της ευρωπαϊκής οικονομίας να αποτελεί το μεγάλο ζητούμενο για τους ηγέτες της Ευρώπης, αλλά οι καταναλωτές δείχνουν να έχουν διαφορετική άποψη. Οι επιθυμίες αλλά και η συμπεριφορά τους εμφανίζουν σημαντικότατες διαφοροποιήσεις μεταξύ της κάθε χώρας και καθορίζονται σε μεγάλο βαθμό από τον πληθυσμό, την αγοραστική δυναμη και τις επενδύσεις που πραγματοποιούνται σε εμπορικά κέντρα και λοιπούς εμπορικούς χώρους.

Σύμφωνα με πρόσφατη ανάλυση του ευρωπαϊκού τμήματος του Διεθνούς Συμβουλίου Εμπορικών Κέντρων (ICSC), η ευρωπαϊκή αγορά λιανικών πωλήσεων χαρακτηρίζεται από έντονη ανομοιογένεια. Πολλές φορές μεγάλες αλυσίδες αλλά και εταιρείες ανάπτυξης εμπορικών κέντρων αγνόησαν τις ιδιαιτερότητες της τοπικής αγοράς, πληρώνοντας ακριβά το τίμημα της λανθασμένης επιλογής τους. Οι ιδιαιτερότητες αυτές είναι που καθορίζουν το είδος ανάπτυξης των εμπορικών ακινήτων και διαμορφώνουν τον χαρακτήρα της αγοράς λιανικών πωλήσεων. Ετσι, στη Γαλλία, ένα εμπορικό κέντρο συνδέεται άμεσα με μια υπεραγορά, ενώ στο Ηνωμένο Βασίλειο ή στη Γερμανία είναι πιο συνηθισμένη η ανάπτυξη ενός πολυκαταστήματος.

Το κόστος της γης και οι υφιστάμενοι πολεοδομικοί περιορισμοί αποτελούν ένα ακόμα στοιχείο που διαμορφώνει το είδος της ανάπτυξης των εμπορικών ακινήτων. Οι υπεραγορές αποτελούν σπάνιο είδος στο Βέλγιο, στην Αυστρία ή στην Ολλανδία, αλλά κυριαρχούν στη Γαλλία. Στη Γερμανία γνωρίζουν μεγάλη ανάπτυξη τα εκπτωτικά καταστήματα με δικά τους προϊόντα, ενώ το Ηνωμένο Βασίλειο αποτελεί τον παράδεισο των πολυκαταστημάτων. Σύμφωνα με την ανάλυση του ICSC, η υπάρχουσα εμπειρία διδάσκει ότι οι πλέον επιτυχημένες διεθνείς αλυσίδες φροντίζουν να γνωρίσουν την αγορά όπου πρόκειται να εισέλθουν, ενώ είναι έτοιμες να την εγκαταλείψουν αμέσως αν δεν έχουν την επιθυμητή ανταπόκριση από τους καταναλωτές. Για τις αλυσίδες που επιλέγουν την περίπλοκη αλλά και δαπανηρή στρατηγική της διεθνούς επέκτασης, ένας σημαντικός παράγοντας για τον καθορισμό της επόμενης κίνησής τους είναι δίχως αμφιβολία το μέγεθος της αγοράς. H περιορισμένη εγχώρια αγορά αναγκάζει μια αλυσίδα να αναζητήσει την επέκτασή της στις διεθνείς αγορές, με χαρακτηριστικό παράδειγμα τις σκανδιναβικές αλυσίδες H&M και Ikea. Από την άλλη πλευρά, οι μεγάλες αγορές προσελκύουν το ενδιαφέρον των επενδυτών, παρά τις δυσκολίες που παρουσιάζουν (υψηλός ανταγωνισμός σε Γερμανία, Ισπανία η Βρετανία) ή τη δυσκολία εισόδου στην αγορά (Ρωσία, Πολωνία).

Αγοραστική δύναμη

Η εικόνα αλλάζει δραματικά αν ως καθοριστικός παράγοντας ληφθεί η αγοραστική δυναμη και οι κατά κεφαλήν καταναλωτικές δαπάνες. Βάσει αυτού του κριτηρίου, ορισμένες από τις μικρότερες ευρωπαϊκές αγορές (Λουξεμβούργο, Ελβετία, Νορβηγία) εμφανίζουν τις καλύτερες προοπτικές. Αντιθέτως, οι μεγάλες αγορές της Ρωσίας ή της Πολωνίας δείχνουν να έχουν αισθητά χαμηλότερα περιθώρια για μεγάλες εμπορικές αναπτύξεις.

Δυστυχώς ή ευτυχώς, όταν οι εμπορικές αλυσίδες και οι εταιρείες ανάπτυξης εμπορικών κέντρων μελετούν την επόμενη κίνηση, σπάνια εξασφαλίζουν τον ιδεατό συνδυασμό. Πίσω από υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης μπορεί να κρύβονται η αστάθεια και ο αυξημένος κίνδυνος, ενώ στις μεγάλες αγορές με υψηλές καταναλωτικές δαπάνες κυριαρχούν ο ανταγωνισμός και το σφικτό λειτουργικό πλαίσιο.

Σύμφωνα με την ICSC, η ύπαρξη επιτυχημένων εμπορικών κέντρων σε μια χώρα αυξάνει τον αριθμό των διεθνών εμπορικών αλυσίδων που δραστηριοποιούνται σε αυτήν. O λόγος ειναι ότι πολλές αλυσίδες επιθυμούν να εισέλθουν σε μια νέα αγορά μέσω ενός εμπορικού κέντρου, καθώς αυτό μειώνει τους κινδύνους και εν συνεχεία μπορεί να επεκτείνουν τις δραστηριότητές τους μέσω δικτύου ανεξαρτήτων καταστημάτων.

Στην Ευρώπη η παρουσία των εμπορικών κέντρων ισχυροποιείται με ταχείς ρυθμούς. Στα τέλη του 2002 η συνολικη επιφάνειά τους υπολογιζόταν σε 73 εκατ. τ.μ. ενώ μεχρι το 2005 θα προστεθούν 15 εκατ. τ.μ. νέων εμπορικών χώρων.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της ICSC, σήμερα στην Ευρώπη ανά 1.000 κατοίκους αναλογούν 147 τ.μ. διαθέσιμου ενοικιάσιμου χώρου σε εμπορικό κέντρο, ενώ στην E.E. το αντίστοιχο νούμερο αυξάνεται στα 176,4 τ.μ. Το νούμερο αυτό παραμένει αισθητά χαμηλότερο σε σύγκριση με τα 1.800 τ.μ. ανά 1.000 κατοίκους που παρουσιάζουν οι Ηνωμένες Πολιτείες. H διαφορά αυτή βέβαια αποδίδεται κυρίως στο γεγονός ότι η Ευρώπη διαθέτει σημαντικό αριθμό μεγάλων εμπορικών δρόμων, τόσο στο κέντρο των πόλεων όσο και σε περιφερειακές αγορές των προαστίων.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή