Οι ελπίδες ανάκαμψης εξανεμίζονται παρά την Ολυμπιάδα

Οι ελπίδες ανάκαμψης εξανεμίζονται παρά την Ολυμπιάδα

5' 14" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Εντονα προβληματισμένη εμφανίζεται η τουριστική κοινότητα σε σχέση με το μέλλον του κλάδου, καθώς πέραν της ανεπάρκειας διαρθρωτικών παρεμβάσεων που θα μπορούσαν να οδηγήσουν τον ελληνικό τουρισμό σε αναπτυξιακή τροχιά βλέπει ότι χάνονται και τα όποια οφέλη υπήρχε προσδοκία ότι θα καρπωθεί από τους Ολυμπιακούς Αγώνες. H «Οικονομική Καθημερινή» φιλοξενεί, σήμερα, για το θέμα αυτό τις απόψεις του προέδρου του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων κ. Σ. Ανδρεάδη, του γενικού γραμματέα της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας κ. Γ. Καλλίγερου και του προέδρου της Ενωσης Ξενοδόχων Θεσσαλονίκης κ. T. Θωμόπουλου.

Αφιλόξενη χώρα για επενδύσεις

Οπως επισημαίνει ο πρόεδρος του ΣΕΤΕ «βρισκόμαστε στην αρχή της κρίσιμης ολυμπιακής χρονιάς για την οποία είχαν καλλιεργηθεί ελπίδες για

ανάκαμψη του ελληνικού τουρισμού ύστερα από τρεις συνεχείς χρονιές στασιμότητας και ύφεσης και οι μέχρι σήμερα ενδείξεις κάθε άλλο παρά συνηγορούν προς αυτήν την εξέλιξη, καθώς οι προοπτικές για την επερχόμενη τουριστική περίοδο δεν προδιαγράφονται ευοίωνες». Κύρια αιτία για τον κ. Ανδρεάδη είναι το γεγονός ότι ο κλάδος συνεχίζει να αντιμετωπίζεται χωρίς προγραμματισμό, ευκαιριακά και για τον λόγο αυτό συχνά η αντιφατική εξέταση των μεγάλων εγγενών, διαρθρωτικών και χρονιζόντων προβλημάτων του ελληνικού τουρισμού, οδηγεί τελικά στη μειωμένη ανταγωνιστικότητα του τουριστικού μας προϊόντος. O πρόεδρος του ΣΕΤΕ κρούει τον κώδωνα του κινδύνου σε σχέση με το κλίμα που έχει δημιουργηθεί το τελευταίο διάστημα στον χώρο του τουρισμού, τονίζοντας ότι το περιβάλλον αυτήν τη στιγμή είναι αφιλόξενο για επενδύσεις στον κλάδο. Οπως τονίζει σε ένα περιβάλλον όπου θεωρητικά έχει έντονη παρουσία η διαπλοκή έστω και σαν έκφραση γραφειοκρατίας και έλλειψης ξεκάθαρου θεσμικού πλαισίου είναι βέβαιο ότι συνθλίβεται η υγιής επιχειρηματικότητα. Και θέτει το καίριο ερώτημα: «Με αυτά τα δεδομένα πώς θα μπορούσε να πειστεί ένας νέος επιχειρηματίας να δραστηριοποιηθεί σε έναν χώρο όπου κάθε στιγμή θα κινδυνεύει να υποστεί τα πάνδεινα σαν παράπλευρη απώλεια στον πόλεμο των πολιτικών κομμάτων; Και με ποιο τρόπο θα μπορούσε να πείσει κανείς ξένους επενδυτές να φέρουν τα κεφάλαιά τους και να επενδύουν σε μια χώρα που κάθε άλλο παρά σταθερό επενδυτικό περιβάλλον εγγυάται;»

Απαιτείται άνοιγμα σε νέες αγορές

Ο γενικός γραμματέας της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων κ. Γ. Καλλίγερος εκφράζει την ανησυχία του για τη μη λήψη θεσμικών μέτρων και την παγίωση προβλημάτων που ταλανίζουν τον κλάδο επί χρόνια και παραμένουν άλυτα υποθάλπτοντας το μέλλον του ελληνικού τουρισμού.

Ο κ. Καλλίγερος θεωρεί ότι η τουριστική πολιτική θα πρέπει να κατευθυνθεί σε δύο άξονες βάσει στρατηγικής και συγκεκριμένων στόχων. Στο πλαίσιο αυτό πιστεύει ότι θα πρέπει να τεθεί συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης της προσπάθειας για το άνοιγμα νέων αγορών και παράλληλα να ενισχυθούν οι ήδη υφιστάμενες αγορές που τροφοδοτούν τον ελληνικό τουρισμό.

Οσον αφορά τον αναπτυξιακό νόμο τονίζει ότι δεν στήριξε ουσιαστικά τις τουριστικές επιχειρήσεις και κρίνει ότι η νέα κυβέρνηση θα πρέπει να επαναπροσδιορίσει μέσα από αυτόν τις επενδυτικές κατευθύνσεις του κλάδου. O κ. Καλλίγερος εκφράζει με τη σειρά του την αγωνία του για τη φετινή τουριστική κίνηση η οποία παρά τους Ολυμπιακούς Αγώνες μέχρι σήμερα δεν δείχνει ότι θα κινηθεί θετικά. Ωστόσο, διευκρινίζει ότι δεν πρέπει να δούμε αυτοτελώς τη φετινή χρονιά αλλά συνολικά τι έχει γίνει τα προηγούμενα χρόνια αλλά και τις προοπτικές για τα επόμενα. Οπως υπογραμμίζει αποδεικνύεται ότι ενώ η ιδιωτική πρωτοβουλία επενδύει συνεχώς οι δημόσιες υποδομές υστερούν (οδικό δίκτυο, λιμάνια, περιφερειακά αεροδρόμια) με αποτέλεσμα να θίγεται η τουριστική εικόνα της χώρας. Ιδιαίτερη μνεία κάνει στο γεγονός ότι τα τελευταία χρόνια τα οικονομικά αποτελέσματα της πλειοψηφίας των ξενοδοχειακών επιχειρήσεων βαίνουν μειούμενα. Και αυτό γιατί το ελληνικό τουριστικό προϊόν χρόνο με τον χρόνο, λόγω των κυβερνητικών επιλογών γίνεται ολοένα και μη ανταγωνιστικό με αποτέλεσμα οι ξενοδόχοι να οδηγούνται σε εξαναγκασμό πλειστηριασμού των τιμών τους έρμαιοι κάθε φορά των διαθέσεων των ξένων τουριστικών οργανισμών.

Μεγάλες απώλειες στη Θεσσαλονίκη

Επίσης, προβληματισμένος εμφανίζεται ο κ. Καλλίγερος για τον τρόπο που διαφημίζεται ο ελληνικός τουρισμός στο εξωτερικό. Οπως σημειώνει η διαφήμιση με τον τρόπο που γίνεται σήμερα είναι αναποτελεσματική άκαιρη και αποσπασματική και θα πρέπει να δώσει τη θέση της σε επιθετικά εξειδικευμένα επικοινωνιακά προγράμματα στις ξένες αγορές, τα οποία να χρηματοδοτούνται με θεσμοθετημένους πόρους έχοντας τουλάχιστον, τετραετή ορίζοντα. Εξάλλου, ο γενικός γραμματέας της ΠΟΞ χαρακτηρίζει πρωτοφανές το γεγονός μία πόλη που θα διοργανώσει τους Ολυμπιακούς Αγώνες όπως είναι η Αθήνα να καταγράφει την προολυμπιακή χρονιά σταθμισμένη μείωση στις πληρότητες των ξενοδοχείων της τάξης του 11,5% σε αντίθεση με τις προβλέψεις του υπουργείου Ανάπτυξης για πτώση της τάξης του 2%-3%.

Με μελανά χρώματα περιγράφει την κατάσταση που βρίσκεται σήμερα ο ελληνικός τουρισμός και ο πρόεδρος της Ενωσης Ξενοδόχων Θεσσαλονίκης κ. Αρ. Θωμόπουλος. Χαρακτηριστικό είναι το γεγονός ότι και στα ξενοδοχεία της συμπρωτεύουσας το 2003 έκλεισε με απώλειες της τάξης του 5%. Μάλιστα τονίζει ότι οι απώλειες θα ήταν πολύ μεγαλύτερες αν δεν υπήρχε μικρή ανάκαμψη τον μήνα Δεκέμβριο. Πάντως, και οι εκτιμήσεις για το ολυμπιακό έτος δεν είναι τόσο ευοίωνες για τη Θεσσαλονίκη, αλλά και γενικότερα για την ευρύτερη περιοχή της Βόρειας Ελλάδας. Σύμφωνα με τον κ. Θωμόπουλο τα οφέλη από τη διοργάνωση των Αγώνων για την ξενοδοχειακή αγορά της Θεσσαλονίκης είναι μηδαμινά και μέχρι στιγμής δεν υπάρχει καμία ένδειξη ανάκαμψης. Στο ίδιο πλαίσιο σημειώνει ότι σε αντίθεση με τα ξενοδοχεία της Αθήνας στα οποία έχουν δεσμευτεί δωμάτια για συγκεκριμένες ανάγκες φιλοξενίας λόγω των Αγώνων στα ξενοδοχεία της Θεσσαλονίκης η αντίστοιχη πίτα είναι από μικρή έως ελάχιστη. Οσον αφορά τις κρατήσεις στα παραθεριστικά ξενοδοχεία και εκεί η εικόνα δεν είναι καθόλου καλή, καθώς τόσο η γερμανική όσο και η αγγλική αγορά που είναι παραδοσιακές για την χώρα μας εμφανίζουν στην παρούσα περίοδο σημαντική υστέρηση σε σχέση με τις προσδοκίες που είχαν αναπτυχθεί. Αυτό οφείλεται σε μεγάλο βαθμό και στη σημαντική καθυστέρηση όλα τα προηγούμενα χρόνια προβολής στο εξωτερικό και σύνδεσης των Ολυμπιακών Αγώνων με τον ελληνικό προορισμό.

Οπως υπογραμμίζει ο πρόεδρος της Ενωσης Ξενοδόχων Θεσσαλονίκης ενδεικτικό της αποδιοργάνωσης του δημόσιου τουριστικού μηχανισμού είναι και το γεγονός ότι η ίδια η πολιτεία λόγω της μη έγκαιρης αποσαφήνισης της διαδικασίας προς τις αρμόδιες υπηρεσίες της Περιφέρειας που αφορά τις αναγραφόμενες ελάχιστες τιμές στα ξενοδοχεία αναγκάζει αυτήν τη στιγμή την πλειοψηφία των μονάδων να λειτουργούν παράνομα. O κ. Θωμόπουλος θεωρεί επιτακτική ανάγκη η νέα κυβέρνηση που θα προκύψει από τις εκλογές να λάβει άμεσα μέτρα για την καλύτερη εικόνα της χώρας στην προσεχή τουριστική σεζόν η οποία είναι ολυμπιακή και να προχωρήσει σε διαρθρωτικές κινήσεις μεσομακροπρόθεσμου αναπτυξιακού ορίζοντα μεταξύ των οποίων να είναι και η δημιουργία ενός ισχυρού δημόσιου μηχανισμού που θα μπορεί να επιλύει τα προβλήματα του κλάδου.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή