ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Τέσσερα βήματα για τον εκσυγχρονισμό των MME

Η οποιαδήποτε μετάβαση σε νέες τεχνολογίες προϋποθέτει σημαντική επένδυση. Σε δύσκολες εποχές, όπως η σημερινή, η κάθε επένδυση πρέπει να πληροί ένα βασικό κριτήριο: να πιάσει τόπο.

Αυτό σημαίνει να ικανοποιεί δύο κρίσιμες απαιτήσεις του κάθε επιχειρηματία:

α) Να μπορέσει να αποδώσει οφέλη, σε λογικό χρονικό διάστημα, τα οποία οφέλη να ξεπερνούν τα ποσά που επενδύθηκαν. Πρόκειται για την απόδοση της επένδυσης που συνηθίζουμε να εκφράζουμε ως Return- on- Investment, με τα αρχικά RΟΙ.

β) H δεύτερη απαίτηση από την επένδυση είναι να αντέξει στον χρόνο? να μην απαξιωθεί σε λίγα 6μηνα. Πέρασαν οι εποχές που περίσσευαν χρήματα για πειραματισμούς με νέες λύσεις γεμάτες υποσχέσεις.

Οπως επίσης πέρασαν, εύχομαι, οι καιροί που οι επιχειρηματίες πιεζόντουσαν σε μια επένδυση, οποιασδήποτε προέλευσης, για να μη φορτωθούν ένα μεγάλο πρόβλημα, όπως ήταν αυτό του ιού του 2000.

Τώρα, λοιπόν, είναι η ώρα για εταιρικό σχεδιασμό και έρευνα, για επενδύσεις σε εκείνες τις τεχνολογίες που θα προσφέρουν λύσεις στα οργανικά, λειτουργικά προβλήματα που αντιμετωπίζει η μικρομεσαία επιχείρηση. Η επιχείρηση χρειάζεται αυτοματισμούς και εκσυγχρονισμό, με βάση το μοντέλο με το οποίο λειτουργούν οι μεγαλύτερες εταιρείες του κλάδου της στον κόσμο, με τις οποίες επιλέγει να συγκρίνεται. Αυτή η σύγκριση, το benchmarking, φωτίζει έναν πιο σύγχρονο τρόπο λειτουργίας. Οδηγεί στην ανάγκη για νέες λειτουργίες (business processes). Καταργεί πολλές χειρωνακτικές εργασίες. Αποτυπώνει διαδικασίες που μέχρι τώρα δεν έχουν καταγραφεί και γίνονται με το φιλότιμο, όχι όμως με πειθαρχία και τον πιο αποδοτικό τρόπο. Ελαττώνει τις σπατάλες, γιατί τυποποιεί τη ροή των εργασιών.

Με άλλα λόγια, η επένδυση τώρα εντάσσεται στο στρατηγικό πλάνο της επιχείρησης και δεν πρέπει να κρίνεται με βάση την αρχική τιμή κτήσης. Ας μη φοβίζει η έννοια του στρατηγικού πλάνου, είναι απαραίτητο κάθε επιχείρηση, ακόμα και η μικρομεσαία, να κτίσει το αύριό της με σωστά θεμέλια. Ενα σωστό θεμέλιο χρειάζεται και στα θέματα τεχνολογιών πληροφορικής, ούτως ώστε ο εκσυγχρονισμός να ξεκινήσει από τις πιο κρίσιμες περιοχές της οργάνωσης, και κάθε επόμενη εφαρμογή να συνδέεται και να λειτουργεί απρόσκοπτα με όλες τις προϋπάρχουσες.

Ακόμη, κάθε εφαρμογή πρέπει να αγκαλιάζει και ενοποιεί όλα τα τμήματα της επιχείρησης. Αναδεικνύεται λοιπόν η ανάγκη για σύγχρονη, ενοποιημένη λειτουργία, με πλήρη και έγκυρη πληροφόρηση στην ώρα της. Και αυτό λείπει σήμερα από τη συντριπτική πλειονότητα των μικρομεσαίων επιχειρήσεων στην Ελλάδα.

Κατά συνέπεια, τι χρειάζεται; Η πρόταση προς τον επιχειρηματία είναι συγκεκριμένη και συνίσταται στα εξής 4 βήματα:

1. Ψάξτε και δείτε τι έχει επιτύχει στις μεγαλύτερες χώρες της Ευρώπης, στην οποία ανήκουμε. Στην προκειμένη περίπτωση είναι ευτύχημα για εσάς το ότι αυτοί οργανώθηκαν πριν από εμάς, και οι λύσεις είναι δοκιμασμένες. Μην προσπαθήσετε να ξαναεφεύρετε τον τροχό.

2. Δώστε μεγάλη σημασία στη βιωσιμότητα του προμηθευτή σας. Θέλετε έναν ο οποίος να έχει την οικονομική ευρωστία και να προβαίνει στις απαραίτητες επενδύσεις, προκειμένου να σας προσφέρει σταθερά τη νέα τεχνολογία.

3. Ελέγξτε το εύρος των λύσεων που διαθέτει, ετοιμοπαράδοτες και ενσωματωμένες, ο προμηθευτής σας. Αποφύγετε λύσεις-νησίδες, οι οποίες δημιουργούν σπατάλη και καθυστέρηση, προκειμένου να συνδεθούν με τις υπόλοιπες επιχειρησιακές λειτουργίες.

4. Γίνετε, ακόμη, καχύποπτοι με τη «φθηνή» λύση. Ζητήστε από τον υποψήφιο προμηθευτή και συνεργαστείτε μαζί του ανοικτά, για να τεκμηριώσετε την απόδοση της επένδυσης (ROI) σε έναν ορίζοντα τουλάχιστον 2 ή 3 χρόνων.

Με την ως άνω προσέγγιση, κάθε μικρομεσαία επιχείρηση μπορεί να μπει στη λεωφόρο της σύγχρονης, ηλεκτρονικής εποχής, με λογικό σχεδιασμό χαμηλού κινδύνου και μείωσης της πολυπλοκότητας.

(1) O κ. Ξενοφών Χασάπης είναι εμπορικός διευθυντής της SAP Hellas S.A.