Στόχος η απεξάρτηση της Ευρώπης από το πετρέλαιο

Στόχος η απεξάρτηση της Ευρώπης από το πετρέλαιο

2' 17" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

H απόφαση του πρωθυπουργού περί μη επιδοτήσεως του πετρελαίου θέρμανσης, όπως ανακοινώθηκε κατά τη συνέντευξη Τύπου την περασμένη Κυριακή στη Θεσσαλονίκη, δημιουργεί νέα δεδομένα για την οικονομική πολιτική της κυβέρνησης όσο και για την αντιμετώπιση του ενεργειακού θέματος. Ως γνωστόν, οι διεθνείς τιμές πετρελαίου έχουν αυξηθεί σημαντικά το τελευταίο διάστημα (48% από τις αρχές του έτους και 160% από το Σεπτέμβριο 2003) καθιστώντας την τιμή των καυσίμων ιδιαίτερα ακριβή στις χώρες της Ευρώπης και ιδιαίτερα στην Ευρωζώνη. Εάν μάλιστα ληφθεί υπόψη ότι στην Ευρώπη σε σχέση με τις ΗΠΑ, όπου τα καύσιμα σε επίπεδο καταναλωτή δεν φορολογούνται, το μεγαλύτερο μέρος της τιμής των καυσίμων στην αντλία αντιστοιχεί σε φόρους (σε πολλές περιπτώσεις φθάνουν και το 80% της τελικής τιμής), είναι εμφανές ότι η χρησιμοποίηση των φόρων θα παίξει κυρίαρχο ρόλο στη διαμόρφωση μιας νέας ενεργειακής και οικονομικής πολιτικής.

Σημειώνουμε ότι στην Ελλάδα στην περίπτωση της αμόλυβδης, η οποία επωλείτο 1 ευρώ το λίτρο σε αρκετά πρατήρια στο κέντρο της Αθήνας, η διαμόρφωση της τιμής (στις 14/9) είχε ως εξής:

– Ειδικός φόρος κατανάλωσης 0.299 ευρώ.

– Λοιποί φόροι τελωνείων κ.λπ. 0.028 ευρώ.

– Τιμή εκ Διυλιστηρίου 0.376 ευρώ.

– Περιθώριο Εταιρειών 0.124 ευρώ.

– ΦΠΑ 0.157 ευρώ.

– Περιθώριο Πρατηριούχου 0.016 ευρώ.

Δηλαδή βλέπουμε ότι οι φόροι στη συγκεκριμένη περίπτωση ισοδυναμούν με το 48,4% της τιμής λιανικής.

Η πολιτική της κυβέρνησης στα καύσιμα φαίνεται πλέον να έχει συντονιστεί πλήρως με αυτή της Ευρωπαϊκής Ενωσης. Οι υπουργοί Οικονομικών της E.E., που συναντήθηκαν το περασμένο Σάββατο στο Μάντσεστερ, αποφάσισαν ότι δεν πρέπει να δοθούν φοροελαφρύνσεις σε επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στις οδικές μεταφορές ή εν γένει σε «επιχειρήσεις εντάσεως ενέργειας», προκειμένου να μην ενθαρρυνθεί η κατανάλωση. «Οι μειώσεις των φόρων στα καύσιμα το μόνο που αποφέρουν είναι αύξηση της κατανάλωσης ενέργειας», δήλωσε χαρακτηριστικά η εκπρόσωπος Τύπου της Επιτροπής κ. Μαρία Ασημακοπούλου. Είναι εμφανής πλέον η σκλήρυνση της στάσης της Κομισιόν στον ευαίσθητο τομέα της διαμόρφωσης των πετρελαϊκών τιμών και η διασύνδεσή της με μια ευρύτερη ενεργειακή πολιτική που προωθεί η E.E. βασισμένη στο ακριβό πετρέλαιο.

Οπως διεφάνη από τις δηλώσεις των διαφόρων υπουργών οικονομικών που συμμετείχαν στη συνάντηση στο Μάντσεστερ, η E.E. δεν είναι διατεθειμένη να κάνει ουδεμία υποχώρηση στο θέμα μείωσης των φόρων στα πετρελαιοειδή, καθ’ ότι μια τέτοια κίνηση θα έδιδε λάθος μήνυμα στις αγορές, ενώ θα συνεισέφερε στο να χειροτερεύσει η κατάσταση μακροπρόθεσμα στον τομέα της ζήτησης και κατ’ επέκταση στην επιδείνωση των ελλειμμάτων και του δημοσιονομικού τομέα γενικότερα. Ορισμένες από τις κυβερνήσεις της E.E., ιδιαίτερα αυτές της Βρετανίας και της Γαλλίας, πιστεύουν ότι η ρίζα του προβλήματος παραμένει η χαμηλή παραγωγή αργού και διυλισμένων προϊόντων, γι’ αυτό και προέτρεψαν τις εταιρείες να επενδύσουν στην αύξηση της διυλιστικής τους δυναμικότητας, ενώ τον ΟΠΕΚ στην επίσπευση των επενδύσεών του σε νέα κοιτάσματα και την αύξηση της παραγωγής του.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή