ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Σύγκρουση των εταιρειών ΔΕΛΤΑ και «Ολυμπος» για το παστεριωμένο γάλα

Φουντώνει ο πόλεμος στην αγορά των γαλακτομικών προϊόντων με τις εταιρείες ΔΕΛΤΑ και «Ολυμπος» να οδηγούνται με μαθηματική ακρίβεια σε μετωπική σύγκρουση. Σημείο της αντιπαράθεσης το παστεριωμένο γάλα και αν οι επωνυμίες που χρησιμοποιούνται σε ορισμένα γάλατα «τεκμηριώνονται» από την περιοχή προέλευσης της πρώτης ύλης. Οι νομικοί σύμβουλοι των δύο εταιρειών έχουν αναλάβει δράση το τελευταίο διήμερο και το κρίσιμο ερώτημα είναι εάν η κυβέρνηση με αφορμή και τις «εχθροπραξίες» που βρίσκονται σε εξέλιξη αποφασίσει να δει σχολαστικά την αγορά των γαλακτοκομικών και να αναλάβει όπου δύναται πρωτοβουλίες για την αντιμετώπιση των παθογενειών που παρουσιάζει ο κλάδος.

Ο όμιλος ΔΕΛΤΑ, μέσω της θυγατρικής Βίγλα Ολύμπου AEBE, κατέθεσε στην αρμόδια υπηρεσία του υπουργείου Ανάπτυξης αίτηση διαγραφής των σημάτων της γαλακτοβιομηχανίας «Ολυμπος» στο φρέσκο γάλα. Να αφαιρεθεί δηλαδή η δυνατότητα στη θεσσαλική γαλακτοβιομηχανία να χρησιμοποιεί τον διακριτικό τίτλο «Ολυμπος» στις συσκευασίες του φρέσκου γάλακτος, «με τρόπο ώστε να δημιουργείται η αίσθηση τοπωνυμίου και συνεπώς προέλευσης του γάλακτος από την περιοχή του Ολύμπου, ενώ μόνο ένα μικρό ποσοστό θα μπορούσε να προέρχεται από τις μονάδες της περιοχής». H ΔΕΛΤΑ λοιπόν ισχυρίζεται ότι το γάλα της «Ολυμπος» δεν προέρχεται μόνον από την περιοχή του Ολύμπου, αλλά και από άλλες περιοχές απ’ όπου συγκεντρώνουν γάλα όλες οι γαλακτοβιομηχανίες. Θεωρεί ότι έτσι παραπλανάται ο καταναλωτής και προειδοποιεί ότι θα συνεχίσει τις επιθετικές της κινήσεις και με «άλλα ενδεικνυόμενα για την περίπτωση νόμιμα μέτρα».

Από την πλευρά της η γαλακτοβιομηχανία «Ολυμπος» κατέθεσε χθες ασφαλιστικά μέτρα στο μονομελές Πρωτοδικείο της Λάρισας, με τα οποία ζητεί να μην μπορεί να χρησιμοποιεί η ΔΕΛΤΑ την ονομασία «Ολυμπος» στο γάλα που διακινεί στην περιοχή της Θεσσαλίας. Ταυτόχρονα, όπως αναφέρεται, έχει υποβάλει καταγγελία στον Ενιαίο Φορέα Ελέγχου Τροφίμων (ΕΦΕΤ) με την οποία ζητεί να ελέγχεται η ακρίβεια των όσων αναφέρονται στη συσκευασία του γάλακτος. H «Ολυμπος» υποστηρίζει ότι δεν μπορεί η ΔΕΛΤΑ στη συσκευασία του γάλακτος να αναγράφει π.χ. τη λέξη «Αυθεντικό» (η ονομασία του γάλακτος είναι «Αυθεντικό Ολύμπου»), διότι είναι μεταποιημένο προϊόν και έτσι παραπλανάται ο καταναλωτής. Επίσης, πληροφορίες αναφέρουν ότι έγινε δεκτό από την αρμόδια υπηρεσία του Εμποροβιομηχανικού Επιμελητηρίου Λάρισας για ακύρωση της επωνυμίας Βίγλα Ολύμπου AEBE και επαναφορά της αρχικής Βίγλα Τυροκομική AEBE. Κύκλοι της γαλακτοβιομηχανίας «Ολυμπος» δηλώνουν εξάλλου ότι από την περιοχή του Ολύμπου συγκεντρώνει το 40% του γάλακτός της, ενώ το υπόλοιπο 60% προέρχεται από την Πιερία, τη Βέροια, το Κιλκίς και την Κοζάνη.

Για το ποιος έχει δίκιο και ποιος άδικο σ’ αυτή την αντιπαράθεση, που σαφώς δημιουργεί σύγχυση στον καταναλωτή, απάντηση υπάρχει και την έχει ο Ελληνικός Οργανισμός Γάλακτος (ΕΛΟΓ). Είναι ο φορέας που με απόλυτη ακρίβεια γνωρίζει από πού προέρχεται και το τελευταίο λίτρο αγελαδινού γάλακτος. Και με τις διαστάσεις που λαμβάνει και πρόκειται να λάβει το θέμα είναι ίσως επιτακτική ανάγκη να τα γνωστοποιήσει άμεσα.

Η γαλακτοβιομηχανία «Ολυμπος», η οποία ελέγχεται μετοχικά από τους αδελφούς Σαράντη, από μεσαία τοπικής εμβέλειας επιχείρηση κατόρθωσε να αναδειχθεί σε νούμερο δύο στο παστεριωμένο γάλα, αφήνοντας πίσω άλλες γνωστές γαλακτοβιομηχανίες. Παράλληλα, όπως λέγεται ότι προκύπτει από ποιοτικές έρευνες, το 50% των καταναλωτών δείχνει να προτιμάει το γάλα της επειδή η προέλευσή του συνδέεται με συγκεκριμένη περιοχή. H ΔΕΛΤΑ, που ηγείται στο παστεριωμένο γάλα, ήταν αναμενόμενο ότι θα αντιδρούσε και φαίνεται ότι είναι διατεθειμένη να γίνει ακόμη επιθετικότερη.

Δεν είναι μόνον όμως η ανάδειξη ενός ανταγωνιστή μέχρι πρότινος μη ισχυρού, αλλά και οι γενικότερες αλλαγές που κυοφορούνται στην αγορά των γαλακτοκομικών προϊόντων. Εταιρείες που μέχρι πριν από λίγα χρόνια δεν έδειχναν ενδιαφέρον να επενδύσουν στην ελληνική αγορά, σήμερα επιθυμούν να κατακτήσουν την πρώτη θέση στον κλάδο. H Friesland Hellas από εμπορική καθαρά εταιρεία απέκτησε παραγωγική δραστηριότητα στη γιαούρτη και σχεδιάζει δυναμική είσοδο στην παραγωγή τυριών αλλά και παστεριωμένου γάλακτος. Ταυτόχρονα, οι αλυσίδες discount ενδυναμώνονται και φλερτάρουν με την ιδέα διάθεσης παστεριωμένου γάλακτος ιδιωτικής ετικέτας, που σαφώς και θα διατίθεται σε χαμηλότερη τιμή από τα επώνυμα, όπως γίνεται σε όλες τις άλλες κατηγορίες προϊόντων. Και στην Ελλάδα «το γάλα είναι ακριβό», όπως πρόσφατα δήλωσε και ο διευθύνων σύμβουλος της Friesland κ. Ιω. Σιαμπάνης, «και αυτό ξεκινάει από τη φάρμα. H τιμή παραγωγού είναι υψηλότερη σε σχέση με την Ευρώπη και είναι αξιοσημείωτο ότι ο Ελληνας κτηνοτρόφος δε βγάζει λεφτά. H τιμή επιβαρύνεται και από το κόστος διανομής που φθάνει στο 15%, ενώ στην Ολλανδία είναι 5%».