Λερναία Υδρα η διαφθορά στο Δημόσιο

Λερναία Υδρα η διαφθορά στο Δημόσιο

4' 5" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Οργιάζει το «γρηγορόσημο» στην Ελλάδα καθώς και η ελεγκτική αυθαιρεσία καθιστώντας αδύνατη κάθε υγιή επενδυτική προσπάθεια. H γραφειοκρατία, η αδιαφάνεια και η κατά το δοκούν ερμηνεία του φορολογικού συστήματος αποτρέπει τις ξένες επιχειρήσεις να επενδύσουν στην Ελλάδα ενώ παράλληλα οδηγεί σε μετανάστευση και τις εγχώριες επιχειρήσεις προς τις γειτονικές χώρες στα Βαλκάνια.

Ολα αυτά, βέβαια, συμβαίνουν εν γνώσει της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Οικονομικών η οποία παραμένει απλώς θεατής των εξελίξεων, μη μπορώντας σε ορισμένες περιπτώσεις να ελέγξει τους υπαλλήλους του υπουργείου.

Ουσιαστικά, οι υπηρεσίες του υπουργείου Οικονομικών αδιαφορούν για τις οδηγίες που εκδίδει η πολιτική ηγεσία η οποία παραμένει απαθής στην αυθαιρεσία των ελεγκτικών οργάνων προφανώς λόγω και του συντεχνιακού κόστους.

Από την άλλη πλευρά και το ίδιο το κράτος ωφελείται από το «γρηγορόσημο» μέσω των λογιστικών διαφορών που ανακαλύπτουν οι ελεγκτές του υπουργείου Οικονομικών κατόπιν βέβαια σχετικών υποδείξεων.

Στη χθεσινή ημερίδα με θέμα «Φορολογική και αναπτυξιακή μεταρρύθμιση» που διοργανώθηκε από το ελληνοαμερικανικό Εμπορικό Επιμελητήριο οι περισσότεροι ομιλητές επικέντρωσαν τις ομιλίες τους στα φαινόμενα αδιαφάνειας που παρατηρούνται σε καθημερινή βάση και σε όλο το φάσμα της οικονομίας, δίδοντας συγκεκριμένα παραδείγματα.

Φορολογικοί έλεγχοι

Ο κ. Σαμοθράκης Γιώργος Ορκωτός Λογιστής της εταιρείας Pricewaterhouse Coopers στην ομιλία του ανέφερε ότι πριν από λίγο καιρό μία τεχνική εταιρεία που επιθυμούσε να επενδύσει στην Ελλάδα του ζήτησε βοήθεια σχετικά με τη φορολογία. O κ. Σαμοθράκης έδωσε τις σχετικής διατάξεις της νομοθεσίας τονίζοντας ότι ο φόρος ανέρχεται στο 32%. Μετά την θετική απάντηση που έλαβε ο επενδυτής ο κ. Σαμοθράκης του εξήγησε ότι το ύψος του φόρου δεν προκύπτει τόσο εύκολα και ότι θα έπρεπε να περάσουν πέντε χρόνια να ελεγχθεί και να προκύψει εν τέλει ο φόρος. Αφού ο επενδυτής πάγωσε από τα αναφερόμενα, στο τέλος ο κ. Σαμοθράκης του είπε ότι μπορεί να υπολογίσει σε ετήσια βάση φόρο περίπου 1% επί του τζίρου, προκειμένου να ξεμπλέξει μία και καλή από τις φορολογικές αρχές… O επενδυτής ζήτησε τις σχετικές διατάξεις που αναφέρουν την επισήμανση του Ορκωτού την οποία βέβαια δεν έλαβε και ποτέ. H εξέλιξη αυτή βέβαια απέτρεψε τους ξένους επενδυτές να δουλέψουν στην Ελλάδα.

Στο ίδιο μήκος κύματος και η ομιλία του προέδρου της φορολογικής επιτροπής του ελληνοαμερικανικού εμπορικού επιμελητηρίου κ. Σταύρου Κώστα, ο οποίος τόνισε ότι οι επιχειρήσεις αναγκάζονται να αγοράσουν την ησυχία τους…

Ειδικότερα ανέφερε ότι «η πολυνομία, η ασάφεια, η αβεβαιότητα και η δυσλειτουργία των ρυθμιστικών διατάξεων εξυπηρετούν και διευκολύνουν την ασύμμετρη φορολογική αντιμετώπιση των επιχειρήσεων στους ελέγχους, με κύριες αιχμές την αυθαίρετη απόρριψη γνήσια παραγωγικών δαπανών, αλλά και την παράλληλη τεχνητή αλλοίωση του συνταγματικού δικαιώματος των επιχειρήσεων, για προσφυγή στη δικαστική προστασία».

Παρακάτω, ο κ. Κώστας εξηγεί με γλαφυρό τρόπο πώς διενεργούνται οι φορολογικοί έλεγχοι στις επιχειρήσεις, σημειώνοντας ωστόσο, ότι ο πραγματικός φόρος ανέρχεται έως και 56,2% και όχι 32% που είναι θεσμοθετημένος.

«Με το καλώς όρισες στην επιχείρηση, με διακριτική πάντα ευγένεια, τα Ελεγκτικά Οργανα του τακτικού ελέγχου, μας δηλώνουν:

– Οτι έρχονται να ελέγξουν αν τηρήθηκε ο φορολογικός νόμος.

– Οτι δεν έχουν στο ρόστερ τους κάποιο προσημειωμένο ποσό φόρου να βεβαιώσουν.

– Οτι εν πάση περιπτώσει θα βεβαιώσουν ότι βρουν και καταλήγουν.

– Μακάρι να μη βρούμε τίποτα.

Τώρα, αν υπάρχει τέτοιο ρεκόρ, εταιρεία για την οποία δεν βεβαιώθηκε τίποτα στον έλεγχο, καλό θα ήταν να το γνωρίζουμε για να αξιολογήσουμε!»

Στην πράξη, τονίζει ο κ. Κώστας, «θα τολμούσα να πω ότι αποτελεί σιωπηρά πεποίθηση, τουλάχιστον μέσα στην ευρύτερη επιχειρηματική κοινότητα που εκπροσωπείται στη σημερινή μας ημερίδα, ότι σαν άτυπος στόχος των ελεγκτικών μηχανισμών υπονοείται ένα ποσοστό αναγκαστικών λογιστικών διαφορών, της τάξης του 0,5% έως 2% επί του καθαρού τζίρου

Αυτές τις διαφορές πρέπει πάση θυσία να τις αποδεχθούν οι μεγάλες επιχειρήσεις. Είναι ένα ποσό τεχνιτών θα λέγαμε λογιστικών διαφορών, οι οποίες κάτω από την εξυπηρετική νομιμοφάνεια του διοικητικού συμβιβασμού, βοηθούν την επιχείρηση να αγοράσει την ησυχία της, κατά το κοινώς λεγόμενο».

Νέο σύστημα

Καίρια αποδεικνύεται η τοποθέτηση του γενικού γραμματέα του υπουργείου Οικονομικών κ. Κωνσταντίνου Μίχαλου ο οποίος προανήγγειλε την αλλαγή του τρόπου διενέργεια των ελέγχων με ένα νέο αντικειμενικό σύστημα.

Συγκεκριμένα, ο κ. Μίχαλος είπε ότι «θα πρέπει να δημιουργηθεί ένα νέο σύστημα στο οποίο οι προληπτικοί έλεγχοι να αρχίσουν σταδιακά να μειώνονται και να αντικαθίστανται από περισσότερο αποτελεσματικούς και σε βάθος ελέγχους.

Η επιλογή των υποθέσεων για έλεγχο θα πρέπει να βασίζεται σε αντικειμενικούς κανόνες και σε συγκεκριμένα στοιχεία προσδιορισμού και αξιολόγησης της φορολογικής συμπεριφοράς με βάση μια κλίμακα κριτηρίων επιλογής ώστε να εκλείψει το στοιχείο της υποκειμενικότητας στη διαδικασία επιλογής. H υιοθέτηση ενός τέτοιου συστήματος θα συμβάλει στον καλύτερο και αποτελεσματικότερο έλεγχο εκείνων των υποθέσεων που παρουσιάζουν πραγματικό κίνδυνο για τα έσοδα, ενώ παράλληλα θα προωθήσει την εδραίωση μιας νέας φορολογικής συνείδησης. Πέρα από την αντικειμενικοποίηση του τρόπου θα πρέπει να εφαρμοστεί και ένα νέο αντικειμενικό σύστημα του τρόπου προσδιορισμού των αποτελεσμάτων του ελέγχου. H εφαρμογή των παραπάνω θα διαμορφώσει νέους κανόνες ελεγκτικής διαδικασίας, θα συντομεύσει το χρόνο διενέργειας των φορολογικών ελέγχων, θα εδραιώσει μία νέα φορολογική συνείδηση, θα απαλλάξει τις επιχειρήσεις από το άγχος των φορολογικών ελέγχων.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή