Η εκπαίδευση δεν βοηθά στην εύκολη εύρεση εργασίας

Η εκπαίδευση δεν βοηθά στην εύκολη εύρεση εργασίας

3' 49" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Ποιο είναι το πιο σημαντικό προσόν για να βρει κάποιος εύκολα μια καλή εργασία; Οι καλές γνωριμίες! Εάν μάλιστα είναι όμορφος, γνωρίζει υπολογιστές, ξένες γλώσσες και έχει και καλές γνωριμίες, τότε είναι σχεδόν σίγουρο ότι θα βρει εύκολα μια καλή δουλειά. Αντίθετα, η εκπαίδευση που παρέχεται στην Ελλάδα δεν βοηθά πολύ. Αυτό πιστεύει ένας στους δύο Ελληνες, σύμφωνα με έρευνα που πραγματοποιήθηκε για λογαριασμό της «Καθημερινής» από την εταιρεία TNSicap. H έρευνα πραγματοποιήθηκε στην ευρύτερη περιοχή των Αθηνών από τις 24 έως τις 26 Μαΐου. Από την έρευνα προκύπτει ότι τέσσερις στους 10 ερωτώμενους πιστεύουν ότι η εκπαίδευση δεν βοηθάει καθόλου (14%) ή δεν βοηθάει πολύ (26%) στην εύκολη εύρεση εργασίας. Το 47% εκτιμά ότι βοηθάει λίγο και μόλις το 13% ότι βοηθάει πάρα πολύ. Επίσης, προκύπτει ότι οι πιο βασικοί παράγοντες κατά σειρά σημαντικότητας για την εύκολη εύρεση καλής εργασίας είναι η γνώση υπολογιστών (ποσοστό 97%), ξένων γλωσσών (96%) και οι καλές γνωριμίες (89%)! Ακόμη, είναι εντυπωσιακό το συμπέρασμα ότι επτά στους 10 (71%) δηλώνουν ότι η καλή εμφάνιση αποτελεί σημαντικό παράγοντα, ενώ στο 29% δεν θεωρεί ότι η καλή εμφάνιση βοηθά σημαντικά στην εύρεση εργασίας.

Η αντίφαση

Παρ’ όλα αυτά, παρατηρείται μια αντίφαση στις απαντήσεις. Τουλάχιστον, με την πρώτη ματιά. Και αυτό διότι οι 8 στους 10 ερωτώμενους (81%) δηλώνουν ότι η εκπαίδευση έχει συμβάλει θετικά στη μέχρι σήμερα επαγγελματική τους πορεία. Επιπλέον, η προσωπική παιδεία και καλλιέργεια, η πανεπιστημιακή μόρφωση και η επαγγελματική εμπειρία είναι εξίσου σημαντικοί παράγοντες στην ανεύρεση καλής εργασίας. Η απάντηση αυτή φαίνεται να έρχεται σε αντίθεση με εκείνη που δείχνει ότι ένας στους δύο Ελληνες εκτιμά ότι η εκπαίδευση δεν βοηθά στην εύκολη εύρεση μιας καλή εργασίας. Στην πραγματικότητα δεν υπάρχει αντίφαση, εξηγούν οι ειδικοί που ανέλυσαν τα αποτελέσματα της έρευνας. Εξηγούν ότι οι 8 στους 10 που έχουν ήδη καλή επαγγελματική πορεία την αποδίδουν στην εκπαίδευσή τους. Αυτό δεν σημαίνει ότι η εκπαίδευση τους προσέφερε εύκολη εύρεση μιας καλής εργασίας. Επίσης, δεν είναι σίγουρο αν το ποσοστό θα ήταν τόσο υψηλό (81%) αν αυτοί ήταν νεώτεροι και έψαχαν τώρα για εργασία.

Χαρακτηριστικό, άλλωστε, είναι το γεγονός ότι οι πιο «απαισιόδοξοι», δηλαδή όσοι πιστεύουν ότι θα ήταν καλύτερο να μην προχωρούσαν τις σπουδές τους, βρίσκονται στην ηλικία των 30-39 ετών. Αντίθετα, στις μεγαλύτερες ηλικίες (άνω των 50 ετών) μόνο ένας στους δέκα έχει μετανιώσει που συνέχισε τις σπουδές του. Γενικά, οι άνδρες (23%) και οι ερωτώμενοι ηλικίας 30-39 ετών (27%) (που έχουν ανώτερες σπουδές), αναφέρουν περισσότερο έντονα από τις γυναίκες και τις λοιπές ηλικίες αντίστοιχα, ότι θα είχαν ωφεληθεί περισσότερο αν ξεκινούσαν να εργάζονται μετά το σχολείο.

Σε ό,τι αφορά στη σημαντικότητα των προσόντων, σημειώνεται ότι δεν εμφανίζονται σημαντικές διαφορές στο επίπεδο εκπαίδευσης των ερωτώμενων. Μόνη εξαίρεση αφορά στην πανεπιστημιακή μόρφωση όπου οι ερωτώμενοι με βασική και χαμηλή μόρφωση αναφέρουν σε σημαντικά υψηλότερο ποσοστό (54%) ότι είναι εξαιρετικά σημαντική (η πανεπιστημιακή μόρφωση) στην εύκολη εύρεση μιας καλής θέσης εργασίας σε αντίθεση με τους ερωτώμενους με δευτεροβάθμισα (38%) ή τριτοβάθμια εκπαίδευση (34%).

Γυναίκες – άνδρες

Περισσότερο απογοητευμένες, σε ό,τι αφορά στην εύρεση εργασίας ανάλογη των προσόντων τους, εμφανίζονται οι γυναίκες. Παρουσιάζονται στην έρευνα περισσότερο επιφυλακτικές απέναντι στη χρησιμότητα της εκπαίδευσης. Πιο συγκεκριμένα, το ποσοστό των γυναικών που δηλώνουν ότι η εκπαίδευση δεν βοηθά στην εύρεση καλής εργασίας φτάνει στο 44%, ενώ στους άνδρες φτάνει στο 35%.

Σημαντικές διαφοροποιήσεις παρατηρούνται μεταξύ διαφόρων ηλικιών. Για παράδειγμα, οι ηλικίες 50-60 ετών εμφανίζονται ως οι πιο απαισιόδοξοι, δηλώνοντας ότι η εκπαίδευση δεν βοηθάει καθόλου ή δεν βοηθάει πολύ σε ποσοστό 46%. Αντίθετα, οι μικρότερες ηλικίες πιστεύουν σε ποσοστό 39% ότι η εκπαίδευση δεν βοηθάει καθόλου ή δεν βοηθάει πολύ στην έρευση μιας καλής εργασίας.

Εντυπωσιακό, επίσης, είναι το συμπέρασμα, σύμφωνα με το οποίο, οι μισοί Ελληνες πιστεύουν ότι η ανώτατη εκπαίδευση βοηθάει λίγο στην εύρεση μιας καλής εργασίας. Μάλιστα, η βασική εκπαίδευση (έως το Γυμνάσιο) λαμβάνει τις περισσότερες θετικές απαντήσεις όσων πιστεύουν ότι βοηθά πάρα πολύ στην εύκολη εύρεση μιας καλής εργασίας. Συγκεκριμένα, το ποσοστό της βασικής εκπαίδευσης είναι 16%, της δευτεροβάθμιας (μέχρι Λύκειο) είναι 11% και της τριτοβάθμιας είναι 14%. Σημειώνεται επίσης ότι το ένας στους τρεις Ελληνες πιστεύει ότι η τριτοβάθμια εκπαίδευση δεν βοηθά πολύ στην εύρεση μιας καλής εργασίας.

Μορφωτικό επίπεδο

Το 14% των ερωτώμενων έχουν λάβει τη βασική εκπαίδευση δηλαδή έχουν τελειώσει το Δημοτικό (6%) και το Γυμνάσιο (8%). Επίσης, το 42% κατέχουν απολυτήριο Λυκείου. Το 43% του πληθυσμού έχει ολοκληρώσει την τριτοβάθμια εκπαίδευση (15% ανώτερη παιδεία, ΤΕΙ ή κολέγιο και το 28% ΑΕΙ).

Οι απαντήσεις των ερωτώμενων διαφέρουν ανάλογα με την ηλικία, όπου οι ερωτώμενοι μεγαλύτερης ηλικίας εμφανίζουν χαμηλότερα επίπεδα εκπαίδευσης. Διαφοροποιήσεις στα επίπεδα εκπαίδευσης εμφανίζονται και μεταξύ ανδρών και γυναικών κυρίως όσον αφορά τα χαμηλότερα επίπεδα εκπαίδευσης.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή