ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Αναζητείται λύση για τον ΟΛΠ

Σε αδιέξοδο φαίνεται ότι οδηγείται η κρίση στα λιμάνια, καθώς οι λιμενεργάτες εμμένουν στη θέση τους να αποσυρθεί η απόφαση για παραχώρηση υπηρεσιών σε ιδιώτες, ενώ η κυβέρνηση, μέσω του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας, εκτιμά ότι η απόφαση θα πρέπει να υλοποιηθεί έστω και με μικρή καθυστέρηση, ως ένδειξη καλής θέλησης προς τους εργαζόμενους, καθώς τα οφέλη για την εθνική οικονομία θα είναι πολλαπλά. Ακριβείς πληροφορίες αναφέρουν ότι ναυτιλιακές εταιρείες έχουν δώσει εντολή στις μεταφορικές εταιρείες να μην προσεγγίζουν τα λιμάνια του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης, επειδή έχουν «φρακάρει» και δεν μπορούν να δεχθούν νέα φορτία, γεγονός που επιδρά αρνητικά στην ανταγωνιστικότητά τους. Να σημειωθεί ότι από το σύνολο των 18 χιλιάδων εμπορευματοκιβωτίων που βρίσκονται «εγκλωβισμένα» στο λιμάνια του Πειραιά μόνο τα 5 χιλιάδες προορίζονται για την εσωτερική αγορά. Τα υπόλοιπα θα πρέπει να προωθηθούν σε χώρες του εξωτερικού, καθώς ο Πειραιάς αποτελεί διαμετακομιστικό κέντρο, κυρίως για χώρες των Βαλκανίων και της Κεντρικής Ευρώπης.

Σύμφωνα με τα στοιχεία του ΟΛΠ, από το λιμάνι του Πειραιά διεξάγεται το 20% των θαλάσσιων εισαγωγών που αντιστοιχεί στο 16% του συνόλου των εισαγωγών της χώρας. Επίσης, από τον Πειραιά, διέρχεται: το 21% των θαλάσσιων εξαγωγών της χώρας που αντιστοιχεί στο 17% του συνόλου των εξαγωγών της χώρας. Το 48% των έμφορτων φορτηγών προς τα νησιά της χώρας. Το 40% των εισαγωγών αγαθών του λιανικού εμπορίου και το 12% των εισαγωγών τροφίμων έτοιμων προς κατανάλωση.

Εν τω μεταξύ, χθες, με πρωτοβουλία του νομάρχη Πειραιώς Γιάννη Μίχα πραγματοποιήθηκε ευρεία σύσκεψη με τη συμμετοχή εκπροσώπων των παραγωγικών Φορέων της πόλης του Πειραιά, των εργαζομένων στον ΟΛΠ Α.Ε. και υπηρεσιακούς παράγοντες του Οργανισμού.

Αμέσως μετά τη σύσκεψη ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Πειραιά, Βασίλης Κορκίδης, κάλεσε τους εργαζομένους να επιστρέψουν στην υπερωριακή απασχόληση και πρότεινε δίμηνη εργασιακή ειρήνη και την έναρξη τρίμηνου διαλόγου για την επίλυση του προβλήματος. Παράλληλα, κάλεσε το υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας και τον ΟΛΠ να αποδεχθούν ότι η όλη συζήτηση άνοιξε σε λάθος χρονική στιγμή.

Επίναυλος έως και 20% – Ελλείψεις προϊόντων στην αγορά

Η συνέχιση της «λευκής απεργίας» των λιμενεργατών για τέταρτη συνεχή εβδομάδα επιτείνει την αβεβαιότητα στην αγορά, παρά τις προσπάθειες που καταβάλλονται από διάφορους επαγγελματικούς φορείς να βρεθεί λύση στο πρόβλημα.

«Οπως έχει διαμορφωθεί η κατάσταση, το θέμα έχει ξεφύγει πλέον από το τεχνοκρατικό επίπεδο και αποτελεί πολιτικό ζήτημα, το οποίο θα πρέπει να χειρισθεί κεντρικά και αποφασιστικά η κυβέρνηση», υποστήριξαν στην «Κ» ναυτιλιακοί κύκλοι που ασχολούνται με τη μεταφορά φορτίων. Η «λευκή απεργία» των λιμενεργατών επηρεάζει αρνητικά την αγορά με δύο, ουσιαστικά, τρόπους. Πρώτον, δημιουργεί ελλείψεις προϊόντων, κυρίως στους χονδρεμπόρους, αλλά εφόσον συνεχισθεί, θα εμφανισθούν ελλείψεις και ευρέως στην αγορά. Δεύτερον, επηρεάζει πληθωριστικά τις τιμές καθώς η επιβολή επίναυλου θα προκαλέσει αυξήσεις στην αγορά έως και 20% σε σειρά προϊόντων τα οποία εκτελωνίστηκαν με καθυστέρηση.

Πάντως, σημαντική εξέλιξη θεωρείται το γεγονός ότι κατέστη δυνατόν, από χθες, να μεταφέρονται εκτός λιμένα, στη διάρκεια ενός 8ώρου, περί τα 500 εμπορευματοκιβώτια και εκτιμάται ότι εάν δεν «προκύψει κάτι σοβαρό εντός των επόμενων δέκα ημερών, η αγορά θα εξισορροπήσει».

Εν τω μεταξύ, οι εταιρείες από την πλευρά τους καταβάλλουν προσπάθειες προκειμένου να περιορίσουν τις συνέπειες λόγω των καθυστερήσεων αφίξεως των φορτίων. Η «Κ. Καρδασιλάρης» με ανακοίνωσή της στο Χ.Α., αφού σημειώνει ότι επηρεάζεται η παραγωγική και εξαγωγική της δραστηριότητα σε μια περίοδο που η κατανάλωση ξηρών καρπών βρίσκεται σε υψηλά επίπεδα, δηλώνει ότι ακόμη δεν είναι σε θέση να εκτιμηθούν οι επιπτώσεις στα οικονομικά της αποτελέσματα και συμπληρώνει πως θα επιχειρήσει να περιορίσει κατά το δυνατόν τις συνέπειες.