Αυξημένο το επενδυτικό ενδιαφέρον των ξένων για τα ελληνικά λιμάνια

Αυξημένο το επενδυτικό ενδιαφέρον των ξένων για τα ελληνικά λιμάνια

2' 47" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Δυναμικό πεδίο προσέλκυσης ξένων επενδύσεων στη χώρα μας αποτελούν τα λιμάνια, στο πλαίσιο της πολιτικής της κυβέρνησης για εκσυγχρονισμό τους, αύξηση της ανταγωνιστικότητάς τους, αναβάθμισης των παρεχομένων υπηρεσιών τους, δημιουργίας νέων θέσεων εργασίας και στενότερης διασύνδεσής τους με την τοπική οικονομία. Τα περισσότερα ελληνικά λιμάνια, όπως ο Πειραιάς, η Θεσσαλονίκη, η Ηγουμενίτσα, το Ηράκλειο, το Τυμπάκι κ. ά., λόγω της γεωγραφικής θέσης τους μπορούν να μετατραπούν σε κομβικά διαμετακομιστικά κέντρα προϊόντων προς τις χώρες της Μαύρης Θάλασσας, τα Βαλκάνια, την κεντρική Ευρώπη και τη Βόρειο Αφρική. Εντός της επόμενης δεκαετίας αναμένεται να τριπλασιασθεί η ζήτηση φορτίων, γεγονός που έχει αυξήσει το επενδυτικό ενδιαφέρον μεγάλων διεθνών μεταφορικών εταιρειών και εταιρειών διαχείρισης υπηρεσιών λιμένων για είσοδό τους στη χώρα μας. Για να μπορέσουν τα ελληνικά λιμάνια να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις της αγοράς χρειάζεται εντός των επόμενων 5 -7 ετών να υλοποιήσουν προγράμματα εκσυγχρονισμού τους ύψους άνω των 2,5 δισ. ευρώ, εκ των οποίων το ένα δισ. ευρώ προορίζεται για τον Πειραιά και τα 300 εκατ. ευρώ για το λιμάνι της Θεσσαλονίκης. Ποσά που μπορεί να καλυφθούν μόνο με τη συνδρομή και τη συνεργασία δημόσιου και ιδιωτικού τομέα.

Αναπτυξιακή πολιτική

Η υλοποίηση, λοιπόν, της πολιτικής παραχώρησης υπηρεσιών σε ιδιώτες με αντάλλαγμα την επένδυση χρημάτων για αναβάθμιση των λιμένων κρίνεται αναγκαία για τέσσερις σημαντικούς λόγους:

– Η διεθνής εμπειρία έδειξε ότι η διαχείριση υπηρεσιών λιμένων από ιδιωτικές εταιρείες έχει αυξήσει την ανταγωνιστικότητά τους, βελτίωσε τις υποδομές τους και αύξησε τις θέσεις εργασίας. Ηδη σε 150 μεγάλα λιμάνια παγκοσμίως έχουν εκχωρηθεί τερματικά ή δραστηριότητες, ενώ μόνο στην Ευρώπη οι 4 μεγαλύτεροι Global Operations ελέγχουν πάνω από 35 τερματικά, πολλά εκ των οποίων είναι ανταγωνιστικά προς τον Πειραιά. Στόχος είναι μετά τις επενδύσεις που θα γίνουν ο χρόνος εξυπηρέτησης να μειωθεί στα… δέκα λεπτά!

– Η προσέλκυση ξένων επενδυτών θα δημιουργήσει έργα υποδομών στα λιμάνια, καθώς και περισσότερες από 2.500 θέσεις εργασίας.

– Η πολιτική της κυβέρνησης, που υλοποιείται διά του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας (ΥΕΝ) και στοχεύει στην αύξηση της παραγωγικότητας και την εφαρμογή του επενδυτικού σχεδίου δεν θίγει τις θέσεις εργασίας. Αντιθέτως, αναβαθμίζονται λαμβανομένου υπ’ όψιν ότι το λιμάνι θα συνεχίσει να λειτουργεί αδιάλειπτα και η υπάρχουσα τεχνογνωσία και εμπειρία του προσωπικού θα είναι απολύτως απαραίτητη για όποιον αναλάβει τη διαχείριση του τμήματος που θα παραχωρηθεί.

– Μπορεί να προσελκυσθεί ένα μεγάλο τμήμα από τα 200 δισ. δολάρια των διαθέσιμων προς επένδυση κεφαλαίων της ελληνικής ναυτιλίας.

Ενδεχόμενο δημιουργίας κοινοπραξίας

Αυξημένο επενδυτικό ενδιαφέρον εκφράζεται τους τελευταίους μήνες από πολλές μεγάλες διεθνείς εταιρείες. Πληροφορίες αναφέρουν ότι μεταξύ αυτών είναι η κινεζική Cosco, η Dubai Ports, η Hutchison Ports, η APM Terminal θυγατρικής της AP Moller Maersk, η Mediterranean Shipping Company (MSC) και η ZIm. Σημαντικό ρόλο στα σχέδια του ΥΕΝ για προσέλκυση ξένων επενδυτών στα εθνικά λιμάνια φαίνεται να παίζει η κινεζική Cosco. Μάλιστα, σύμφωνα με πληροφορίες, οι εταιρείες Cosco και Hutchison Whampoa -θυγατρική της Hutchison Ports- φέρεται να εξετάζουν το ενδεχόμενο δημιουργίας κοινοπραξίας για επενδύσεις στα δύο ελληνικά λιμάνια, του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης.

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον για το λιμάνι της Θεσσαλονίκης φέρεται να έχει εκδηλώσει η εταιρεία ARM Terminal θυγατρική της AP Moller Maersk ζητώντας να μοιραστεί το κόστος των έργων για την επέκταση του εμπορικού προβλήτα του ΟΛΘ και επιπλέον αναλάβει εξ ολοκλήρου τα έργα ανωδομών.

– Σήμερα, αναμένεται να κληθούν οι εκπρόσωποι των λιμενεργατών σε νέα συνάντηση με τη διοίκηση του ΟΛΠ και του ΥΕΝ, προκειμένου να αναζητηθεί εκ νέου λύση.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή