ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Στο βάθος εκτόνωση της κρίσης στα λιμάνια

Τα πρώτα ουσιαστικά βήματα διαλόγου ανάμεσα στις διοικήσεις των Οργανισμών Λιμένων Πειραιώς και Θεσσαλονίκης, του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας (ΥΕΝ) και των λιμενεργατών έγιναν χθες, αφήνοντας να διαφανεί, έστω και αμυδρά, ότι και οι δύο πλευρές αναζητούν «κοινό σημείο συνάντησης» προκειμένου να αντιμετωπισθεί η κρίση στα λιμάνια. Η οποία βλάπτει τόσο την εικόνα τους έναντι των ανταγωνιστών τους, όσο και την τσέπη του Ελληνα καταναλωτή, ο οποίος αντιμετωπίζει τον κίνδυνο αυξήσεων στην αγορά επειδή πολλά προϊόντα βρίσκονται «εγκλωβισμένα» στα λιμάνια εξαιτίας της «λευκής απεργίας» των λιμενεργατών.

Οι δύο πλευρές, ύστερα από επαφές που διήρκεσαν πέντε περίπου ώρες, κατέληξαν ότι… συμφωνούν να ξεκινήσει διάλογος βάσει ατζέντας -που θα εξετάζεται σε τακτά χρονικά διαστήματα- στην οποία θα ενταχθούν θέματα όπως: Η παρουσίαση μελετών, εντός ευλόγου χρονικού διαστήματος, στις οποίες θα αναλύεται το μοντέλο ανάπτυξης των λιμανιών που υποστηρίζει η κάθε πλευρά. Επίσης στην ατζέντα θα ενταχθούν θέματα που θα έχουν σχέση με τα εργασιακά όπως δέσμευση για πλήρη διασφάλιση των θέσεων εργασίας, των εργασιακών δικαιωμάτων, των συνταξιοδοτικών δικαιωμάτων κ.ά. Στην ατζέντα, κατά πληροφορίες, θα ενταχθούν προς συζήτηση και θέματα σχετικά με τη δυνατότητα πρόωρης συνταξιοδότησης για όσους το επιθυμούν ή ακόμη και πιθανών μετατάξεων καθώς και η εξέταση εφαρμογής ειδικού προγράμματος συμμετοχής των εργαζομένων στο κεφάλαιο του ΟΛΠ και ΟΛΘ, μέσω της παροχής δωρεάν μετοχών με φορολογικές απαλλαγές και χρηματοδοτικά κίνητρα (stock optioplan).

Ωστόσο, παρά το καλό κλίμα, κατά τον Μανώλη Κεφαλογιάννη, στο οποίο διεξήχθη ο διάλογος, οι δύο πλευρές κατέληξαν ότι διαφωνούν… στη διάρκεια του χρόνου κατά τον οποίο θα διεξαχθεί ο διάλογος και θα παγώσουν οι αποφάσεις των διοικητικών συμβουλίων των δύο Οργανισμών Λιμένος για παραχώρηση υπηρεσιών σε ιδιώτες. Από την πλευρά των δύο Οργανισμών προτάθηκε ο διάλογος να διαρκέσει «ικανό χρόνο», χωρίς όμως να τον προσδιορίζουν και εφόσον υπάρξει θετική εξέλιξη να μπορεί να παραταθεί.

Οι εκπρόσωποι των λιμενεργατών και των εργαζομένων στα λιμάνια ζήτησαν χρόνο για διάλογο τουλάχιστον 6 μηνών.

Ετσι, οι συζητήσεις διεκόπησαν αργά χθες το βράδυ για να συνεχισθούν τις επόμενες ημέρες. «Η θέση της κυβέρνησης για συναίνεση με τους εργαζόμενους είναι δεδομένη, ο διάλογος συνεχίζεται και βρισκόμαστε σε θετικό δρόμο» δήλωσε ο υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας Μανώλης Κεφαλογιάννης αμέσως μετά το πέρας της πολύωρης χθεσινής συνάντησης με τους εκπροσώπους των λιμενεργατών.

Πάντως, παρά την έναρξη διαλόγου, οι λιμενεργάτες συνεχίζουν τη «λευκή απεργία» τους και στα δύο μεγαλύτερα λιμάνια της χώρας, Πειραιά και Θεσσαλονίκη, συνεχίζουν να συσσωρεύονται μεγάλες ποσότητες εμπορευματοκιβωτίων. Ωστόσο, φαίνεται ότι έχει εξευρεθεί η κατάλληλη «φόρμουλα» και κατά τη διάρκεια του 8ώρου μεταφέρονται περί τα 600 εμπορευματοκιβώτια προς την αγορά.