ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Πίσω ολοταχώς οι διαπραγματεύσεις για τα λιμάνια

«Βρισκόμαστε πιο πίσω απ’ ό, τι ξεκινήσαμε», δήλωσε στην «Κ» ο πρόεδρος της Ομοσπονίας Λιμένων Ελλάδος κ. Γιώργος Γεωργακόπουλος, εξερχόμενος από τα γραφεία της διοίκησης του ΟΛΠ, όπου είχε συνάντηση με τον διευθύνοντα σύμβουλο του Οργανισμού κ. Νίκο Αναστασόπουλο – απουσία του υπουργού Εμπορικής Ναυτιλίας κ. Μανώλη Κεφαλογιάννη. Η διάρκεια της διαβούλευσης (προκειμένου ο μεταξύ τους διάλογος να μην χαρακτηριστεί «προσχηματικός») για το μέλλον των λιμανιών αποδείχθηκε χθες αξεπέραστο εμπόδιο στις διαπραγματεύσεις.

Η διοίκηση του ΟΛΠ πρότεινε «πάγωμα» των αλλαγών για δύο μήνες – διάστημα, το οποίο χαρακτηρίστηκε από τον κ. Αναστασόπουλο «ικανό προκειμένου να εξετάσουμε τις εναλλακτικές προτάσεις που θα καταθέσουν οι εργαζόμενοι». Βάσει της προωθούμενης από τη διοίκηση του ΟΛΠ λύση παραχώρησης του σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων σε ιδιώτες, την επόμενη επταετία, ο όγκος των διακινούμενων κοντέινερ υπολογίζεται ότι θα τριπλασιαστεί (από 1 εκατομμύριο θα ανέλθει στα 3 εκατομμύρια κοντέινερ), ενώ το ύψος των επενδύσεων θα ξεπεράσει τα 500 εκατ. ευρώ. Η Ενωση Μόνιμων και Δόκιμων Λιμενεργατών και η Ομοσπονδία Υπαλλήλων Λιμένων Ελλάδος (ΟΜΥΛΕ) παρέμειναν αμετακίνητοι στις θέσεις τους, ζητώντας ο διάλογος να διαρκέσει τουλάχιστον έξι μήνες.

«Αν μας δινόταν ένα περιθώριο 6 μηνών θα επιστρέφαμε κανονικά στην εργασία μας. Ο διάλογος είναι προσχηματικός», τόνισε στην «Κ» ο πρόεδρος των λιμενεργατών κ. Γιώργος Νουχουτίδης. Στο ίδιο μήκος κύματος κινήθηκαν και οι δηλώσεις του προέδρου της ΟΜΥΛΕ κ. Γιώργου Γεωργακόπουλου.

Στο μεταξύ, σε δεκάδες εκατομμύρια ευρώ υπολογίζεται η οικονομική ζημιά από τις απεργιακές κινητοποιήσεις στα δύο μεγάλα λιμάνια της χώρας. Στον Πειραιά, το εβδομαδιαίο κόστος εκτιμάται στα 1,5 εκατομμύρια ευρώ, ενώ για το λιμάνι της Θεσσαλονίκης οι απώλειες ανέρχονται σε 400.000 ευρώ.

Συνολικά, η επιβράδυνση των εργασιών και η αποχή από την υπερωριακή εργασία υπολογίζεται ότι ευθύνονται για απώλεια εσόδων ύψους 10 εκατ. ευρώ από τους Οργανισμούς Λιμένων Πειραιά και Θεσσαλονίκης, ενώ συνυπολογίζοντας τις παρενέργειες στους συγγενείς κλάδους (εξαγωγικό και εισαγωγικό εμπόριο, απώλεια δασμών από εκτελωνισμούς κ. ο. κ.) το κόστος της απεργίας εκτοξεύεται στα 70 εκατ. ευρώ! Σύμφωνα με τον ΟΛΠ και τη Διεθνή Ναυτική Ενωση, τον μήνα των κινητοποιήσεων περίπου 70.000 κοντέινερ με προορισμό τον Πειραιά προωθήθηκαν προσωρινά σε γειτονικά λιμάνια εκτός Ελλάδας, ενώ άλλα 5.000 παραμένουν εγκλωβισμένα στον σταθμό εμπορευματοκιβωτίων προκαλώντας… αρρυθμίες στην εγχώρια αγορά, ιδιαίτερα εν όψει Χριστουγέννων. «Το λιμάνι έχει περιέλθει σε κατάσταση αφασίας, η παραγωγικότητα έχει μειωθεί κατά 80%», τόνισε στην «Κ» ο πρόεδρος της Ενωσης κ. Νίκος Αρβανίτης.

Ελλείψεις στις αποθήκες μεγάλων εισαγωγικών εταιρειών

Τον έντονο προβληματισμό του εμποροβιομηχανικού κόσμου της χώρας έχει προκαλέσει η συνεχιζόμενη «λευκή απεργία» των λιμενεργατών, καθώς πολλά εμπορεύματα έχουν μείνει στάσιμα στα λιμάνια ή έχουν αρχίσει να παρατηρούνται ελλείψεις στις αποθήκες μεγάλων εισαγωγικών εταιρειών. Από όλους του επίσημους φορείς γίνονται εκκλήσεις για να βρεθεί λύση, ώστε να μπορέσουν να «ανασάνουν» οι αγορές. Συγκεκριμένα, ο Πανελλήνιος Σύνδεσμος Εξαγωγέων κάνει λόγω για 201 εμπορευματοκιβώτια των εταιρειών Καρδασιλάρης, Σουλιώτης, Μύλοι Σόγιας, Αττική, Ελαΐς και Γιώτης, οι οποίες είτε δεν τα παραλαμβάνουν είτε δεν μπορούν να τα αποστείλουν. Από την πλευρά του ο ΣΕΛΠΕ χαιρετίζει την απόφαση του υπουργού Ναυτιλίας να προχωρήσει σε διάλογο με τους εργαζόμενους τονίζοντας ότι το πρωτεύον θέμα δεν είναι το ιδιοκτησιακό, αλλά η λειτουργία των λιμανιών με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια, ώστε να γίνουν ανταγωνιστικά. Επίσης, το ΕΒΕΑ με δική του ανακοίνωση καλεί τη διοίκηση του ΟΛΠ να μη χρεώνει το επιπλέον κόστος αποθήκευσης στις επιχειρήσεις, το οποίο οφείλεται στην απεργία.