ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Προβληματίζει ο μη έλεγχος των καυσίμων

Διχασμένα εμφανίζονται τα συναρμόδια υπουργεία ΠΕΧΩΔΕ και Μεταφορών – Επικοινωνιών αλλά και η επιστημονική κοινότητα για το ενδεχόμενο άρσης της απαγόρευσης της πετρελαιοκίνησης στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη. Οι επιστήμονες αδυνατούν να τοποθετηθούν με βεβαιότητα για τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις της πετρελαιοκίνησης ενώ, οι δύο υπουργοί ΠΕΧΩΔΕ και Μεταφορών – Επικοινωνιών διαχρονικά φαίνεται να εκφράζουν εκ διαμέτρου αντίθετες απόψεις. Το ΥΠΕΧΩΔΕ τα τελευταία είκοσι χρόνια μεταδίδει την καχυποψία του για την ποιότητα του ντίζελ και υπερτονίζει τους περιβαλλοντικούς κινδύνους. Το υπουργείο Μεταφορών βλέπει θετικά την πετρελαιοκίνηση και χαρακτηρίζει παράδοξη την εξαίρεση της Ελλάδος από τα όσα πανευρωπαϊκά ισχύουν.

Τα βασικά εμπόδια

Ωστόσο, η νοθεία των καυσίμων από τη μία και οι ελλιπείς τεχνικοί έλεγχοι των οχημάτων από την άλλη δεν δημιουργούν προς το παρόν συνθήκες για την άρση της απαγόρευσης. Παρά το γεγονός ότι οι νέοι κινητήρες ντίζελ (Euro IV) δεν συγκρίνονται με αυτούς του παρελθόντος, αφού τα επίπεδα των εκλυόμενων ρύπων έχουν περιοριστεί έως και 10 φορές και η κατανάλωση καυσίμων είναι κατά 10% – 30% μικρότερη από τα βενζινοκίνητα -λειτουργούν με υψηλότερες πιέσεις στον θάλαμο καύσης- ουδείς είναι σε θέση να εγγυηθεί την καλή ποιότητα του καυσίμου.

Είναι χαρακτηριστικό ότι τα ντιζελοκίνητα φορτηγά οχήματα, που εκπέμπουν πάνω από το 60% των συνολικών ρύπων χρησιμοποιούν κατά 40% πετρέλαιο θέρμανσης (το οποίο τους χειμερινούς μήνες διατίθεται με μειωμένο ειδικό φόρο κατανάλωσης), σύμφωνα με στοιχεία του Πανελληνίου Συλλόγου Χημικών. Επιβεβλημένη κρίνεται σύμφωνα με τον κ. Ιωάννη Ζιώμα, χημικό μηχανικό, καθηγητή του ΕΜΠ, η απόσυρση όλων των παλαιάς τεχνολογίας βενζινοκίνητων Ι.Χ., καθώς ένα μη καταλυτικό αυτοκίνητο εκλύει στην ατμόσφαιρα ρύπους όσο 10 καταλυτικά, ενώ αυτή τη στιγμή μόνο στην Αθήνα κυκλοφορούν περισσότερα από 450.000. Η απαγόρευση της κίνησης ντιζελοκίνητων οχημάτων ισχύει για τις δύο μεγάλες πόλεις από το 1991 (ν.1959/91). Σήμερα, το πρόστιμο για την παράνομη κυκλοφορία πετραλαιοκίνητου οχήματος ανέρχεται στα 150 ευρώ. Βέβαια, από το 1991 έως σήμερα οι αρχές δεν έχουν καταγράψει ούτε μία παράβαση…

Η καλύτερη ενημέρωση του κοινού και η εξασφάλιση της ποιότητας των καυσίμων αποτελούν τις βασικές προϋποθέσεις ασφαλούς άρσης της απαγόρευσης της κυκλοφορίας των πετρελαιοκίνητων οχημάτων στις δύο μεγάλες πόλεις σύμφωνα με τον Σύνδεσμο Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων (ΣΕΑΑ).