ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Εμπάργκο σε Πειραιά -Θεσσαλονίκη από ναυτιλιακές εταιρείες

«Σε μαύρη λίστα» κινδυνεύουν να μπουν τα δύο μεγαλύτερα εμπορικά λιμάνια της χώρας, Πειραιάς και Θεσσαλονίκη, εφόσον επιβεβαιωθούν οι πληροφορίες σύμφωνα με τις οποίες μεγάλες ναυτιλιακές εταιρείες συζητούν το ενδεχόμενο να σταματήσουν τη μεταφορά εμπορευματοκιβωτίων προς τα δύο λιμάνια εξαιτίας της συνεχιζόμενης «λευκής απεργίας» των λιμενεργατών. Ενώ όσες εταιρείες συνεχίσουν να μεταφέρουν φορτία θα επιβάλλουν επίναυλο που θα ξεκινάει από 200 δολάρια για εμπορευματοκιβώτια 20 ποδών και θα φθάνει τα 400 δολάρια για εμπορευματοκιβώτια 40 ποδών. Ηδη η εταιρεία MSC σχεδόν από τις πρώτες ημέρες της «λευκής απεργίας» των λιμενεργατών (αποχή από την υπερωριακή απασχόληση και την εργασία τα σαββατοκύριακα) γνωστοποίησε ότι θα μειώσει τον όγκο των μεταφερόμενων φορτίων της προς τα δύο ελληνικά λιμάνια εξαιτίας της αδυναμίας εξυπηρέτησής της.

Απώλειες

Και ενώ η «λευκή απεργία» των λιμενεργατών συνεχίζεται για έβδομη εβδομάδα, τα στοιχεία για τις οικονομικές απώλειες του ΟΛΠ Α.Ε. από την ημέρα έναρξης των κινητοποιήσεων έως και χθες είναι άκρως ανησυχητικά:

– Το συνολικό φορτίο εμπορευματοκιβωτίων έχει μειωθεί κατά 110.000 τεμάχια.

– Εχουν αναβάλει την προσέγγισή τους περί τα 80 πλοία, ενώ η παραγωγικότητα στον σταθμό εμπορευματοκιβωτίων (container terminal) παρουσιάζει μείωση κατά 45%.

– Δεν εκφορτώθηκαν περί τα 15.000 Ι.Χ. αυτοκίνητα, ενώ στον σταθμό αυτοκινήτων (car terminal) η παραγωγικότητα παρουσιάζει μείωση κατά 10%.

– Εκτιμάται ότι για κάθε εβδομάδα που ισχύει η «λευκή απεργία», ο ΟΛΠ Α.Ε. έχει απολέσει περί τα 1,5 εκατ. ευρώ, ενώ στο σύνολο των επτά εβδομάδων που διαρκούν οι κινητοποιήσεις οι συνολικές απώλειες αγγίζουν τα 8 εκατομμύρια ευρώ.

Να σημειωθεί, πάντως, ότι στο ανωτέρω ποσόν δεν έχει γίνει πρόβλεψη για την απώλεια αποθηκευτικών δικαιωμάτων, καθώς με εντολή του διευθύνοντος συμβούλου του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς Νίκου Αναστασόπουλου εξετάζεται θετικά η εισήγηση για ελαχιστοποίηση των χρεώσεων με στόχο την όσο το δυνατόν μικρότερη επιβάρυνση των πελατών.

Η μη εξεύρεση λύσης, παρά τις προσπάθειες που γίνονται από την πλευρά του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας (ΥΕΝ) και των διοικήσεων των δύο Οργανισμών Λιμένος, έχει σαν αποτέλεσμα η αγορά να παρουσιάζει ελλείψεις σε πάνω από 50 διαφορετικά είδη προϊόντων εν όψει των εορτών των Χριστουγέννων.

Οι ελλείψεις εντοπίζονται κυρίως σε μεγάλες αποθήκες και αφορούν προϊόντα όπως ξηροί καρποί, μπαχαρικά, χαρτικά, όσπρια αλλά και ανταλλακτικά και παιγνίδια. Κύκλοι της αγοράς υποστήριζαν ότι η καθυστέρηση στην εκφόρτωση των εμπορευματοκιβωτίων και στον εκτελωνισμό τους, θα τροφοδοτήσει πληθωριστικές πιέσεις στην αγορά από τον προσεχή Ιανουάριο.

Μάλιστα, το Βιοτεχνικό Επιμελητήριο Αθηνών (ΒΕΑ), σε σχετική του ανακοίνωση, εκφράζει την έντονη ανησυχία του για την κατάσταση στα λιμάνια και σημειώνει ότι οι επιπτώσεις μπορεί να είναι ανυπολόγιστες, όπως και οι οικονομικές ζημίες των ελληνικών επιχειρήσεων και κυρίως των εξαγωγικών.