Το νέο έτος η υπογραφή για τον αγωγό Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολης

Το νέο έτος η υπογραφή για τον αγωγό Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολης

2' 32" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Για τον Ιανουάριο μεταφέρεται κατά πάσα πιθανότητα η υπογραφή της τριμερούς διακρατικής συμφωνίας Ελλάδας- Ρωσίας-Βουλγαρίας για την κατασκευή του πετρελαιαγωγού Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολης. Αρμόδιοι παράγοντες διαβεβαιώνουν ότι η μετάθεση της ημερομηνίας υπογραφής της συμφωνίας συνδέεται αποκλειστικά και μόνο με τις βουλγαρικές εκλογές, που προκάλεσαν για ευνόητους λόγους πάγωμα των διαπραγματεύσεων για 1,5 μήνα περίπου και τη δυσκολία ανάκτησης αυτού του χρόνου.

Σε νέα βάση

Από τις 4 Σεπτεμβρίου 2006 που οι αρχηγοί των τριών κρατών (Πούτιν, Καραμανλής και Παρβάνοφ) δεσμεύτηκαν στην Αθήνα για την υπογραφή διακρατικής συμφωνίας για την προώθηση του έργου, μέχρι και την τελευταία τριμερή συνάντηση για την προετοιμασία της υπογραφής που πραγματοποιήθηκε στη Σόφια την περασμένη Τρίτη, επιλύθηκαν πολλά θέματα, αλλά αναδείχθηκαν και νέα που θέτουν σε νέα βάση τη συζήτηση που έχει ανοίξει εδώ και δεκατρία χρόνια. Το βασικότερο θέμα που αναδείχθηκε αυτή την περίοδο είναι η αναγκαιότητα εισόδου στο project εταιρειών που εκμεταλλεύονται κοιτάσματα του Καζαχστάν. Πρόκειται για τις αμερικανικές εταιρείες Chevron και ExxonMobil, την ολλανδοβρετανική Shell, τη ρωσική Lukoil και την κρατική εταιρεία του Καζαχστάν που εκμεταλλεύονται από κοινού το κοίτασμα του Τεγκίζ. H ρωσική πλευρά η οποία εκπροσωπείται στο έργο αυτό από τις εταιρείες GazProm, Rosneft και Sibneft, αφού διασφάλισε για τον ευατό της μερίδιο 51% στο project με την αποδοχή της ελληνικής και βουλγαρικής πλευράς που συμφώνησαν στη συμμετοχή τους με ποσοστό 24,5% εκάστη, στη συνέχεια έθεσε αίτημα εισόδου στο έργο και τρίτων εταιρειών που να μπορούν να εγγυηθούν διέλευση ποσοτήτων πετρελαίου από τον αγωγό. H συζήτηση από το σημείο αυτό και μετά συνεχίζεται στη βάση της αναζήτησης τρόπου εισόδου των τρίτων εταιρειών στο έργο. H είσοδος αυτή φαίνεται ότι θα γίνει μέσω της εκχώρησης ποσοστών των ελληνικών και βουλγαρικών εταιρειών ή στην καλύτερη περίπτωση μέσω εταιρικών συμφωνιών μακροπρόθεσμης συνεργασίας με τις εταιρείες που ελέγχουν το πετρέλαιο του Καζαχστάν.

Διαπραγμάτευση

Η εξέλιξη αυτή τυγχάνει της πολιτικής αποδοχής των τριών κρατών, θα αποτελέσει όμως θέμα μακράς διαπραγμάτευσης μεταξύ των εταιρειών.

Η αναμενόμενη διακρατική συμφωνία θα είναι δεσμευτική για τις υποχρεώσεις των κρατών-μελών και θα θέτει ένα πλαίσιο στο οποίο θα κινηθούν στη συνέχεια οι εταιρείες-μέτοχοι του έργου. Σύμφωνα με πληροφορίες η διακρατική θα περιλαμβάνει και δύο προσαρτήματα που θα αφορούν τις αντίστοιχες συμφωνίες διέλευσης της διεθνούς εταιρείας που θα συσταθεί για το έργο με την Ελλάδα και τη Βουλγαρία. Μέχρι να υπογραφούν και αυτές οι συμφωνίες, η διακρατική θα είναι χωρίς ισχύ, κάτι που θα αναφέρεται ρητά και στη συμφωνία.

Κατά τις ίδιες πληροφορίες στη διακρατική δεν θα υπάρχει δέσμευση των πετρελαϊκών ρωσικών εταιρειών για εγγυημένες ποσότητες πετρελαίου, αλλά δέσμευση του ρωσικού Δημοσίου ότι θα εξασφαλίσει την εγγύηση των εταιρειών.

Υποχρεώσεις

Σε ό,τι αφορά τις υποχρεώσεις των τριών χωρών, φαίνεται να έχει επιτευχθεί συμφωνία στα περισσότερα θέματα. H ελληνική πλευρά εμφανίζεται να έχει διασφαλίσει μέσω της διακρατικής, δικαίωμα σε ελληνικές εταιρείες να συμμετάσχουν στην κατασκευή του ελληνικού τμήματος του αγωγού, καθώς και δικαίωμα συνδιαχείρισης για το ελληνικό κομμάτι του αγωγού. Αντιστοίχως φέρεται να αναλαμβάνει μέσω της συμφωνίας την υποχρέωση για την εισαγωγή κάποιων μηχανημάτων ατελώς, καθώς και την ευθύνη των απαλλοτριώσεων για τις οποίες θα ισχύσουν οι ρυθμίσεις του δημοσίου συμφέροντος.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή