Η χρονιά των συγχρηματοδοτούμενων έργων

Η χρονιά των συγχρηματοδοτούμενων έργων

3' 24" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Το 2006 ήταν η χρονιά των συγχρηματοδοτούμενων έργων τα οποία χρειάστηκαν περισσότερους από 72 μήνες από την ημέρα που δημοπρατήθηκαν μέχρι την ώρα της σύμβασης. Μπορεί ο κατασκευαστικός κλάδος να είχε μια ακόμα δύσκολη περίοδο, αλλά τουλάχιστον άρχισαν να υπογράφονται οι συμβάσεις, έστω κι αν υπήρξαν καθυστερήσεις σε σύγκριση με το εξαιρετικά φιλόδοξο χρονοδιάγραμμα που είχε ανακοινώσει στις αρχές του έτους ο υπουργός ΠΕΧΩΔΕ Γ. Σουφλιάς.

Ο κ. Σουφλιάς υπέγραψε, πάντως, κατά τη διάρκεια του έτους τρεις σημαντικές συμβάσεις, ενώ μέσα στο πρώτο τετράμηνο του 2007 αναμένονται οι υπογραφές τριών ακόμα συγχρηματοδοτούμενων έργων. Με δεδομένο ότι τα έργα δημοπρατήθηκαν από την προηγούμενη κυβέρνηση χωρίς να υπάρχουν ούτε οι στοιχειώδεις μελέτες (όπως π.χ. η χάραξη του δρόμου), στο υπουργείο ΠΕΧΩΔΕ μπορούν να υπερηφανεύονται. Στο «ψυγείο» έχει μπει, όμως, ο διαγωνισμός για τις κρίσιμες επεκτάσεις της Αττικής Οδού, όπως και ο σχεδιασμός για τα μελλοντικά δημόσια έργα.

Στα μέσα της εβδομάδας υπεγράφη η σύμβαση για την Ιόνια Οδό με ανάδοχο κοινοπραξία ισπανικών ομίλων και του Ομίλου ΓΕΚ – ΤΕΡΝΑ, ενώ το φθινόπωρο είχε υπογραφεί η σύμβαση για την υποθαλάσσια οδική αρτηρία της Θεσσαλονίκης στην οποία επικράτησε μια κοινοπραξία υπό την ΑΚΤΩΡ. Νωρίτερα, ο κ. Σουφλιάς είχε υπογράψει τη σύμβαση για το μετρό Θεσσαλονίκης, έργο το οποίο δεν είναι μεν συγχρηματοδοτούμενο, αλλά έχει καταγραφεί στα παγκόσμια κατασκευαστικά χρονικά καθώς απαιτήθηκαν περισσότερα από 20 χρόνια για την υπογραφή του εν μέσω διαγωνισμών, δημοτικών ακροβατισμών και σωρείας προσφυγών.

Στις 22 Ιανουαρίου αναμένεται να υπογραφεί η σύμβαση για τον αυτοκινητόδρομο Κόρινθος – Τρίπολη – Καλαμάτα και το τμήμα Λεύκτρο – Σπάρτη στην οποία επικράτησε όμιλος ελληνικών κατασκευαστικών εταιρειών υπό την ΑΚΤΩΡ, ενώ έως τον Μάρτιο υπογράφονται οι συμβάσεις για το τμήμα Μαλιακός – Κλειδί του αυτοκινητοδρόμου ΠΑΘΕ (Πάτρα – Αθήνα – Θεσσαλονίκη – Εύζωνοι) και τον αυτοκινόδρομο Κεντρικής Ελλάδας (Ε65). Ο διαγωνισμός για το τελευταίο έργο σημαδεύτηκε από ήττα του υπουργείου ΠΕΧΩΔΕ. Είχε ακυρώσει τον πρώτο διαγωνισμό με το επιχείρημα ότι διέρρευσαν οι προσφορές, αλλά ο ένας εκ των δύο υποψηφίων (ο δεύτερος απερρίφθη λόγω μη ικανοποιητικής προσφοράς) προσέφυγε στο Συμβούλιο της Επικρατείας και δικαιώθηκε. Τώρα αναμένονται οι επόμενες κινήσεις του υπουργείου, το οποίο στο μεταξύ είχε προκηρύξει δεύτερο διαγωνισμό.Σημειώνεται ότι για το σύνολο των συγχρηματοδοτούμενων έργων απαιτείται η κύρωση των συμβάσεων από τη Βουλή.

Με την εξαίρεση των μεγάλων οδικών αξόνων, το 2006 ήταν άλλη μια χρονιά ύφεσης για τον κατασκευαστικό κλάδο. Σημαντικοί διαγωνισμοί σε άλλους τομείς του υπουργείου ΠΕΧΩΔΕ (όπως π.χ. για τους νέους χώρους υγειονομικής ταφής στην Αττική) καθυστερούν και παραμένει άγνωστο αν ποτέ ευδοκιμήσουν. Ο κ. Σουφλιάς επαναλαμβάνει συνεχώς το ύψος των έργων που δημοπράτησε, αλλά οι εργολήπτες υπενθυμίζουν ότι αυτή τη στιγμή δεν έχουν και πολλά έργα να εκτελέσουν. Η Εγνατία Οδός (στην οποία πραγματοποίησε τριήμερη περιοδεία ο υπουργός ΠΕΧΩΔΕ και επανέλαβε τα περί ολοκλήρωσης το 2008) ήταν μια ανάσα, αλλά όχι αρκετή.

Η «Κοινωνία της Πληροφορίας» εγκλωβισμένη στις ενστάσεις

Αυτό τον Δεκέμβριο οι υπεύθυνοι για το πρόγραμμα «Κοινωνία της Πληροφορίας» δεν είχαν το άγχος της τελευταίας διετίας για την απώλεια πόρων εξαιτίας των χρόνιων προβλημάτων στους διαγωνισμούς πληροφορικής. Η συμφωνία με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για το Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης (ΚΠΣ), οι μεταφορές πόρων σε άλλα προγράμματα στα προηγούμενα χρόνια, περιόρισαν τον κίνδυνο απώλειας κοινοτικών κονδυλίων από το μεγάλο πρόγραμμα, ύψους περί τα τρία δισ. ευρώ. Πρόκειται, όμως, για το μόνο θετικό στοιχείο που κατεγράφη στο μέτωπο του επιχειρησιακού προγράμματος κατά τη διάρκεια του 2006. Κατά τα άλλα, η εικόνα παραμένει απογοητευτική. Δεκάδες διαγωνισμοί παραμένουν βαλτωμένοι εν μέσω ενστάσεων, προσφυγών και άλλων δικαστικών διενέξεων, οι περισσότεροι φορείς του Δημοσίου που είχαν υπογράψει και συμφωνία κυρίων ότι θα απορροφήσουν συγκεκριμένο ύψος πόρων δεν πέτυχαν τους στόχους (ούτε και η Κοινωνία της Πληροφορίας Α.Ε. -ΚτΠ Α.Ε.- που διαχειρίζεται ένα μεγάλο τμήμα του προγράμματος και κρίσιμα έργα).

Το πλέον απογοητευτικό είναι ότι δεν απορροφήθηκαν εγκαίρως οι πόροι που προορίζονταν για σεμινάρια και άλλους εκπαιδευτικούς σκοπούς, όπως ο ΟΑΕΔ και το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο. Στη Διαχειριστική Αρχή υποστηρίζουν ότι μπορούν να κατανοήσουν τις καθυστερήσεις σε ορισμένα πολύπλοκα έργα πληροφορικής, αλλά αδυνατούν να καταλάβουν γιατί δεν μπορούν να υλοποιηθούν εγκαίρως τα σεμινάρια που προγραμμάτιζαν οι συγκεκριμένοι φορείς.

Τα στελέχη της αγοράς προβλέπουν, πάντως, ότι το 2007 θα είναι καλύτερο.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή