ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Λιγότερο κράτος στις… κρατικές ΔΕΚΟ

Ο νόμος 3429/2005 για τις ΔΕΚΟ, αμιγώς κρατικές, ημικρατικές και εισηγμένες στο Χ.Α. που ενεργοποιήθηκε μετά τον Μάρτιο αποτέλεσε το κύριο εργαλείο των κυβερνητικών προσπαθειών στις επιχειρήσεις, οι οποίες και το 2007 θα καταγράψουν ζημιές πάνω από 1,5 δισ. ευρώ και θα αναζητήσουν νέα δάνεια υψηλότερα των 2 δισ. ευρώ.

Μια βασική παρέμβαση του νόμου αφορά τις προσλήψεις που εφεξής θα γίνονται αρχικά για μια επτάμηνη δοκιμαστική περιόδο, με σύμβαση εξαρτημένης εργασίας και στη συνέχεια αορίστου χρόνου, αφού συνταχθεί φύλλο αξιολόγησης του υπαλλήλου και πιστοποίησης της επάρκειάς του. Η δεύτερη παρέμβαση αφορά τις Συλλογικές Συμβάσεις Εργασίας, οι οποίες αν είναι ανέφικτο να συνομολογηθούν, στην ουσία επιβάλλονται με κυβερνητική οδηγία. Φέτος, η οδηγία για αυξήσεις 3% συν 2% ωριμάσεις κατά κόρον παραβιάστηκε. Οι διοικήσεις των περισσότερων ΔΕΚΟ υπέγραψαν διετείς συμβάσεις σε πολύ υψηλότερα επίπεδα, εξασφαλίζοντας εργασιακή ειρήνη. Η τρίτη παρέμβαση του νόμου 3429 σχετίζεται με τους κανονισμούς εργασίας, οι οποίοι προβλέπεται να επιβάλλονται διά νόμου αν ναυαγήσουν οι διμερείς διαπραγματεύσεις. Αυτό συνέβη μέχρι στιγμής μόνο στον ΟΤΕ. Πάντως, οι κυβερνητικές παρεμβάσεις στις ΣΣΕ και στους κανονισμούς εργασίας πλήττουν συνταγματικές διατάξεις αλλά και βασικά άρθρα της διεθνούς σύμβασης εργασίας, που αναγνωρίζουν ότι η συλλογική διαπραγμάτευση είναι ο κύριος ρυθμιστικός παράγοντας των εργασιακών σχέσεων και η διαιτησία σε περίπτωση ασυμφωνίας.

Στις ΔΕΚΟ, φέτος, δεν έγιναν πολλά. Ομως, δρομολογήθηκαν οι διαδικασίες για λιγότερο κράτος-επιχειρηματία.

ΟΤΕ: Κατά το 2006 αποχώρησαν με το πρόγραμμα της εθελουσίας 5.500 άτομα, που κόστισε ένα δισ. ευρώ. Ο οργανισμός κάνει την πρόβα generale με σκοπό την εξεύρεση στρατηγικού επενδυτή, ελάφρυνε το μισθολόγιο, διεύρυνε την εσωστρέφειά του, ενώ ένα νέο μέτωπο άνοιξε μετά την επιβολή του κανονισμού της Cosmote. Οι μέτοχοι εύλογα αναμένουν υψηλό μέρισμα, παρά τη μείωση μεριδίου της αγοράς και την εμπορική στασιμότητά του.

Ολυμπιακή: Η Ο.Α. και οι Ολυμπιακές Αερογραμμές τώρα πια συγχρονίζονται με τον χρόνο των εκλογών, είτε αυτές γίνουν πρόωρα είτε κανονικά. Η απόφαση της διαιτησίας με την οποία επιδικάστηκε αποζημίωση 585 εκατ. ευρώ υπέρ της εταιρείας αλλάζει τα δεδομένα, καθώς ανοίγει τον δρόμο για συμψηφισμό των παράνομων κρατικών ενισχύσεων με την αποζημίωση που πρέπει να καταβάλει το Δημόσιο. Στο πρώτο τρίμηνο του νέου έτους, η θετική απόφαση της διαιτησίας θα πρέπει να συμπληρωθεί και από πρόταση εξυγίανσης με ρύθμιση χρεών, τα οποία και για τις δύο εταιρείες ξεπερνούν το 1,5 δισ. ευρώ.

ΟΣΕ: Η εικόνα του ΟΣΕ παραμένει αποκαρδιωτική. Ο οργανισμός έχει εξελιχθεί σε δημοσιονομική βόμβα πρώτου μεγέθους, με χρέος μαμούθ που ξεπερνάει τα 5 δισ. ευρώ εξαιτίας των ελλειμμάτων που τρέχουν κάθε χρόνο και κυμαίνονται σε επίπεδα άνω των 700 εκατ. ευρώ. Παρά το μεγάλο πάρτι με τα έργα εκσυγχρονισμού, το δίκτυο του ΟΣΕ εξακολουθεί να παραμένει ατελές, απιστοποίητο και πεδίο δράσης του καρτέλ των μεγαλοκατασκευαστών και προμηθευτών. Η τριχοτόμηση του ΟΣΕ διοικητικά μπορεί να δρομολογήθηκε, φέτος όμως αντί για μια προβληματική του χρόνου θα υπάρχουν τρεις, με ελλειμματικές και τις θυγατρικές, όπως ο προαστιακός.

Αστικές Συγκοινωνίες: Σύντομα θα απαιτηθεί η εκπόνηση ενός νέου προγράμματος εξυγίανσης για τη διαγραφή και των ελλειμμάτων που ξεπερνούν τα 2,5 δισ. ευρώ σε όλες τις επιχειρήσεις αστικών συγκοινωνιών. Οι επενδύσεις, τα δάνεια, οι ελλιπείς επιδοτήσεις αλλά και η πολιτική χαμηλών κομίστρων διαρκώς παράγουν ελλείμματα που πλέον έχουν διογκωθεί. Προς στιγμήν, δεν έχει τεθεί θέμα αμφισβήτησης του αμιγώς κρατικού ρόλου στις εταιρείες αστικών συγκοινωνιών, υπό την έννοια ότι τους αναγνωρίζεται το κοινωνικό έργο που επιτελούν. Ετησίως, οι επτά φορείς αστικών συγκοινωνιών καταγράφουν κίνηση της τάξεως των 600 εκατ. μετακινήσεων, απασχολούν πάνω από 12.000 εργαζομένους και λόγω εσωτερικών αντιθέσεων ή πολιτικών σκοπιμοτήτων ακόμα αδυνατούν να λειτουργήσουν κάτω από ένα master plan μητροπολιτικού φορέα.