Οι ξένοι επενδυτές… σκόνταψαν στους λιμενεργάτες

Οι ξένοι επενδυτές… σκόνταψαν στους λιμενεργάτες

3' 1" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Παραγωγικό και με πολλές ουσιαστικές παρεμβάσεις, κυρίως στην ακτοπλοΐα, ήταν το 2006 για το υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας (ΥΕΝ). Ωστόσο, στα θέματα που αφορούν στην ποντοπόρο ναυτιλία και στην ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας του εθνικού νηολογίου, αν και υπήρξαν ουσιαστικές εξαγγελίες, δεν ξεκίνησε η διαδικασία υλοποίησής τους. Επίσης και η προσπάθεια του υπουργείου για να αναδειχθούν οι εθνικοί λιμένες σε βασικά πεδία προσέλκυσης ξένων επενδύσεων «σκόνταψε» στην έντονη και… «διακομματική» αντίδραση των λιμενεργατών, οι οποίοι «οχυρωμένοι» σε στενά συντεχνιακά αιτήματα αδυνατούν να δουν τις προοπτικές εκσυγχρονισμού και ανάπτυξης των λιμένων με την είσοδο ξένων επενδυτών.

Ακτοπλοΐα

Με σχετική υπουργική απόφαση απελευθερώθηκαν οι ναύλοι της οικονομικής θέσης, κάνοντας ένα ουσιαστικό βήμα προς την κατεύθυνση εναρμόνισης της εθνικής νομοθεσίας με τον κοινοτικό κανονισμό 3577/92, που προβλέπει την πλήρη απελευθέρωση στις εσωτερικές θαλάσσιες μεταφορές.

– Οι ναύλοι της οικονομικής θέσης απελευθερώθηκαν για δρομολογιακές γραμμές, όπου δραστηριοποιούνται τουλάχιστον δύο διαφορετικές ακτοπλοϊκές εταιρείες και ετησίως διακινούνται περισσότεροι από 300 χιλιάδες επιβάτες. Το ύψος των ναύλων θα καθορίζεται απο την Πολιτεία μόνο στις επιδοτούμενες γραμμές.

– Με απόφαση του Μανώλη Κεφαλογιάννη αντιμετωπίσθηκε επιτυχώς και το θέμα του ορίου ηλικίας των πλοίων. Εφόσον τα πλοία προσαρμοσθούν στα προβλεπόμενα μέτρα ασφάλειας ναυσιπλοΐας της Σύμβασης της Στοκχόλμης, τότε μπορούν να συνεχίσουν να δραστηριοποιούνται και πέραν του 35ου έτους της ηλικίας τους. Να σημειωθεί ότι στον νόμο 2932/01 οριζόταν ως ηλικιακό όριο απόσυρσης ενός επιβατηγού πλοίου το 35ο έτος. Εφόσον δεν άλλαζε το όριο ηλικίας υπήρχε ο κίνδυνος μέσα στα επόμενα πέντε έτη να αποσυρόταν άνω του 50% του υπάρχοντος συμβατικού στόλου, με συνέπεια πολλά νησία και κυρίως μικρά να μείνουν χωρίς συγκοινωνία.

– Εγινε πράξη, σε συνεργασία με το υπουργείο Υγείας, το αίτημα να υπάρχουν γιατροί στα ακτοπλοϊκά πλοία. Οι γιατροί θα υπηρετούν σε πλοία της ακτοπλοΐας τα οποία εκτελούν πλόες άνω των 120 ναυτικών μιλίων από το λιμάνι απόπλου.

– Αποφασίσθηκε να συμμετέχουν και οι ιδιώτες στη ναυτική εκπαίδευση. Ειδικότερα: Θα μπορούν να λειτουργούν ιδιωτικές ναυτικές σχολές επαγγελματικής κατάρτισης και επιμόρφωσης. Σε αυτές θα μπορούν να εισάγονται απόφοιτοι Λυκείου και ο κύκλος σπουδών θα είναι τέσσερα 6μηνα θεωρητικά μαθήματα και 2 εξάμηνα εκπαίδευση στο πλοίο. Επίσης οι απόφοιτοι των ιδιωτικών σχολών θα μπορούν να φθάνουν έως τον βαθμό του πλοιάρχου Β΄ και μηχανικού Β΄. Τα πτυχία των πλοιάρχων Α΄ και μηχανικών Α΄ αναβαθμίζονται και γίνονται ισότιμα με αυτά των ΤΕΙ.

– Μειώθηκε η φορολογία των ναυτικών. Για τους αξιωματικούς ο συντελεστής φορολογίας μειώθηκε από το 6% στο 3% και των κατωτέρων πληρωμάτων από το 3% στο 1%.

Ποντοπόρος ναυτιλία

Στο πλαίσιο της πολιτικής προσέλκυσης νέων πλοίων στο εθνικό νηολόγιο, ανακοινώθηκαν από τον ΥΕΝ σειρά μέτρων που η ρότα τους βρίσκεται προς τη σωστή κατευθυνση. Ειδικότερα, εξαγγέλθηκε: Η Πολιτεία θα επιδοτεί τις ασφαλιστικές εισφορές των Ελλήνων ναυτικών που υπηρετούν σε πλοία υπό ελληνική σημαία και ότι οι ναυτιλιακές εταιρείες που έχουν πλοία τους εγγεγραμμένα στο εθνικό νηολόγιο θα μπορούν να καθορίζουν ελεύθερα τον αριθμό των Ελλήνων ναυτικών που θα είναι μέλη του πληρώματος των συγκεκριμένων πλοίων, αναλόγως των αναγκών τους.

Τα μέτρα αυτά σχολιάστηκαν θετικά από τον εφοπλιστικό κόσμο, ωστόσο ακόμη δεν έχει ξεκινήσει η υλοποίησή τους.

Λιμάνια

Βασική πολιτική του ΥΕΝ ήταν η προσέλκυση ξένων επενδύσεων στα εθνικά λιμάνια με στόχο την ανάπτυξή τους, τη βελτίωση της ανταγωνιστικότητάς τους και τον εκσυγχρονισμό τους. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχουν δείξει μεγάλες εταιρείες διαχείρισης λιμένων καθώς και ναυτιλιακές εταιρείες μεταφοράς φορτίων. Η πολιτική πρωτοβουλία να γίνει διεθνής προκήρυξη για παραχώρηση υπηρεσιών του εμπορικού λιμένα Πειραιώς σε ιδιώτες, αν και είναι απολύτως σωστή, «προσέκρουσε» στη «διακομματική» αντίδραση των λιμενεργατών. Με αποτέλεσμα, επί επτά εβδομάδες το λιμάνι του Πειραιά να υπολειτουργεί και μεγάλες ναυτιλιακές εταιρείες να εξετάζουν σοβαρά το ενδεχόμενο να αποχωρήσουν εάν δεν βρεθεί λύση στην υπάρχουσα κρίση.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή