ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Σε δικαστικά μέτρα κατά ΟΛΠ προχωρούν εταιρείες

Για «αντισυμβατική και αντισυναλλακτική συμπεριφορά» από πλευράς του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς (ΟΛΠ Α.Ε.) διαμαρτύρεται η εταιρεία ΖΙΜ στο εξώδικο που απέστειλε προς τη διοίκηση του Οργανισμού από τις 22 Δεκεμβρίου 2006. Στο εξώδικο, που υπογράφεται από τον νομικό σύμβουλο της εταιρείας, σημειώνεται ότι η ΖΙΜ επιφυλάσσεται παντός νομίμου μέσου προς επανόρθωση της ζημιάς που υποστηρίζει ότι έχει υποστεί.

Σημειώνεται, κατά πληροφορίες, ότι στο διάστημα των κινητοποιήσεων 18 πλοία της εταιρείας κατέπλευσαν στο λιμάνι του Πειραιά και δεν μπήκαν μέσα γιατί δεν μπορούσαν να έχουν γρήγορη παραβολή σύμφωνα με τα ισχύοντα στο λιμάνι, ενώ ακόμη δύο πλοία που μπήκαν δεν κατάφεραν να εργαστούν σύμφωνα με τα έως τώρα συναλλακτικά ήθη του ΟΛΠ. Επιπροσθέτως, η εταιρεία China Shipping φαίνεται ότι προχωράει σε «stop booking» στα φορτία προς τα λιμάνια του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης, από ΗΠΑ και Καναδά, ενώ για φορτία προέλευσης από την Κίνα επιβάλλει επίναυλο 300 δολαρίων για τα 20άρια εμπορευματοκιβώτια και 600 δολαρίων για τα 40άρια εμπορευματοκιβώτια. Επίσης, κατά τις ίδιες πληροφορίες, δύο feeder operators που δραστηριοποιούνται στην Ανατολική Μεσόγειο αποφάσισαν να επιβάλουν επίναυλο, που θα κυμαίνεται από 100 έως 150 δολάρια, για τα φορτία προς το λιμάνι του Πειραιά. Οι συγκεκριμένες εταιρείες παραλαμβάνουν φορτία από άλλα γειτονικά λιμάνια με μικρά contanerships και τα μεταφέρουν στον Πειραιά.

Αρνητικές συνέπειες

Οι εξελίξεις αυτές κατά την άποψη ναυτιλιακών κύκλων, δείχνουν με τον πιο χαρακτηριστικό τρόπο τα αδιέξοδα που δημιουργήθηκαν με τη συνεχιζόμενη «λευκή απεργία» των λιμενεργατών αλλά και την αδυναμία της διοίκησης του ΟΛΠ και του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας (ΥΕΝ) να διαχειρισθούν την κρίση και τις αρνητικές συνέπειές της. Ειδικότερα:

– Διαφαίνεται ότι οι διεθνείς εταιρείες μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων άρχισαν να «στρέφουν το κεφάλι» από τα ελληνικά λιμάνια ή να τα υποβαθμίζουν επιβάλλοντας επίναυλους. Κατά τη διάρκεια των επτά εβδομάδων κρίσης στα λιμάνια σημειώθηκε απώλεια τόσο του transit όσο και του τοπικού φορτίου, κυρίως από το λιμάνι του Πειραιά, από τις μεγαλύτερες ναυτιλιακές εταιρείες του κόσμου όπως η Maersk, η Mediterranean Shipping Company, η Cosco, η ΖΙΜ και η CMA CGM. Η MSC αποφάσισε, όπως ήδη έχει γραφεί, την επιβολή επίναυλου για φορτία από Απω Ανατολή προς το λιμάνι του Πειραιά.

– Η δημιουργηθείσα κατάσταση θέτει υπό αμφισβήτηση την ικανότητα της κυβέρνησης να υλοποιήσει τη στρατηγική της για ανάδειξη των εθνικών λιμένων σε πεδίο προσέλκυσης ξένων επενδύσεων στη χώρα μας, οι οποίες εκτιμάται ότι θα επιφέρουν πολλαπλά οφέλη τόσο στην οικονομία όσο και στις τοπικές κοινωνίες.