Το νέο σχέδιο για τη διάσωση της Ολυμπιακής

Το νέο σχέδιο για τη διάσωση της Ολυμπιακής

3' 8" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Ο φετινός Οκτώβριος φαίνεται ότι θα αποτελέσει την «άνοιξη» της πολύπαθης Ολυμπιακής, οπότε και αναμένεται να δοθεί ένα τέλος στα σενάρια που τη θέλουν έρμαιο των Βρυξελλών, των εργαζομένων ή ακόμη και των εκλογών. Η προκήρυξη διεθνούς διαγωνισμού για την πώληση των Ολυμπιακών Αερογραμμών αναμένεται να λάβει χώρα τον προσεχή Οκτώβριο, ενώ εντός του Ιουλίου πρόκειται να ξεκινήσουν και οι διαβουλεύσεις με τα σωματεία των εργαζομένων προκειμένου να εξεταστεί το ενδεχόμενο συμμετοχής τους στο μετοχικό κεφάλαιο των εταιρειών, που θα προκύψουν μετά την ολοκλήρωση του σχεδίου εξυγίανσης. Σκοπός της κυβέρνησης, που θέλει να απαλλαγεί από το οικονομικό βάρος της εταιρείας, ενώ δέχεται σημαντικές πιέσεις και από τις Βρυξέλλες για επίλυση του θέματος, είναι να έχει τη συναίνεση των εργαζομένων προκειμένου να αποφύγει φυσικά το πολιτικό κόστος.

Παρά το γεγονός ότι οι φωνές από τις Βρυξέλλες θα ήθελαν την εταιρεία να κλείνει, ο νέος προγραμματισμός της κυβέρνησης προβλέπει τον τεμαχισμό της εταιρείας και την τμηματική της πώληση. Προτεραιότητα της κυβέρνησης σε αυτή τη φάση είναι η εκτέλεση των αποφάσεων της Ευρωπαϊκής Ενωσης και του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου, που αφορούν στις καταδίκες για τις λεγόμενες «παράνομες κρατικές ενισχύσεις» προς τον εθνικό αερομεταφορέα μέσω του συμψηφισμού των απαιτήσεων από και προς την εταιρεία. Υπενθυμίζεται ότι η Κομισιόν έχει επιδικάσει στην Ολυμπιακή 540 εκατ. ευρώ ως παράνομες κρατικές ενισχύσεις, ενώ η εταιρεία απαιτεί με αποφάσεις διαιτητικών δικαστηρίων από το Δημόσιο την επιστροφή 580 εκατ. ευρώ, ποσά που αν συμψηφιστούν μηδενίζουν το χρέος της Ολυμπιακής απέναντι στο Δημόσιο. Παρά τη φιλολογία που ήθελε την Κομισιόν να αντιδρά σε αυτή τη λύση, φαίνεται ότι τους τελευταίους μήνες αφήνει την ελληνική πλευρά να αντιδράσει αυτοβούλως.

Σύμφωνα με το σχέδιο που έχει επεξεργαστεί το οικονομικό επιτελείο, τον Οκτώβριο αναμένεται να προκηρυχθεί διεθνής διαγωνισμός για την προσέλκυση επενδυτών, που θα στραφούν προς τις Αερογραμμές. Εως τώρα ενδιαφέρον, εκτός συνόρων, έχουν εκφράσει Γάλλοι, Ιταλοί και Αγγλοι επενδυτές, ενώ δεν αποκλείεται και το ενδεχόμενο των funds. Σταθερό επενδυτικό ενδιαφέρον φαίνεται ότι εξακολουθούν να επιδεικνύουν Ελληνες επιχειρηματίες, που επιθυμούν να επεκτείνουν τις θαλάσσιες δραστηριότητές τους και στον αέρα. Ωστόσο, προϋπόθεση για την προκήρυξη του διαγωνισμού είναι η υπαγωγή των Αερογραμμών στο άρθρο 44 του νόμου 1892/90 (συμφωνία πιστωτών) ώστε να απαλλαγεί από την πλειονότητα των χρεών της. Αναλυτικότερα η υπαγωγή στο άρθρο 44 συνοδεύεται από την πρόβλεψη συμφωνίας του 50% των πιστωτών, ώστε με αίτημά τους στο Εφετείο να ζητήσουν τη διαγραφή του 90% των χρεών της εταιρείας. Πρακτικά κάτι τέτοιο θα σημαίνει ότι τα χρέη της εταιρείας θα πέσουν στα 36 εκατ. ευρώ από 365 εκατ. ευρώ, που υπολογίζονται σήμερα. Αξίζει βεβαίως να σημειωθεί ότι στους μεγαλύτερους πιστωτές των Ο.Α. συγκαταλέγονται σήμερα το ΙΚΑ και το ελληνικό Δημόσιο.

Διαφορετική προβλέπεται η διαχείριση της Ολυμπιακής Αεροπορίας – Υπηρεσίες, ενώ στο προσκήνιο φαίνεται ότι επανέρχεται η εταιρεία-φάντασμα «Πάνθεον», έστω και για νομικούς λόγους. Σε πρώτη φάση η «Πάνθεον» αναμένεται να εξαγοράσει τις μετοχές της Ο.Α.-Υ, το 100% των μετοχών της οποίας ανήκουν στο ελληνικό Δημόσιο, με συμβολικό τίμημα. Στη συνέχεια αναμένεται να απευθυνθεί πρόσκληση ενδιαφέροντος με στόχο την ιδιωτικοποίηση των θυγατρικών της Ο.Α.-Υ.

Σημειώνεται ότι η Ο.Α.-Υ μετράει επτά θυγατρικές μεταξύ των οποίων η πιο προσοδοφόρα που παρέχει τις υπηρεσίες εδάφους (ground handling), η οποία θεωρείται μάλιστα και το πιο υγιές τμήμα του ομίλου. Παράλληλα, αρκετός λόγος γίνεται για την τύχη της άλλης θυγατρικής, της τεχνικής βάσης της εταιρείας (μονάδα συντήρησης και επισκευής αεροσκαφών), η οποία διατηρεί σημαντικές προοπτικές ανάπτυξης, ενώ, στην παρούσα φάση, αναγκάζεται να απορρίπτει δουλειές λόγω έλλειψης προσωπικού. Ενδιαφέρον φαίνεται ότι έχει εκφράσει η ΕΑΒ για την τεχνική βάση της Ολυμπιακής η οποία δεν αποκλείεται σύμφωνα με πληροφορίες να την εξαγοράσει με συμβολικό τίμημα, σε περίπτωση που δεν βρεθεί άλλος αγοραστής. Κύκλοι του υπουργείου Οικονομίας ωστόσο επισημαίνουν πως σε περίπτωση που υπάρξει πρόταση για την εξαγορά της εταιρείας στο σύνολό της, με αξιοπρεπές τίμημα, αυτή θα αξιολογηθεί σοβαρά.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή