Πέντε εκατομμύρια τουρίστες μπορούν να φέρουν οι κρουαζιέρες

Πέντε εκατομμύρια τουρίστες μπορούν να φέρουν οι κρουαζιέρες

3' 51" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Τα μικρότερα οφέλη σε σχέση με τους ανταγωνιστικούς προορισμούς της καρπώνεται η Ελλάδα από τον κλάδο της κρουαζιέρας, παρά το γεγονός ότι έχει δυνατότητες προσέλκυσης ετησίως έως και 5 εκατ. τουριστών.

Αυτό επισημαίνει ο πρόεδρος των εν Ελλάδι Τουριστικών και Ταξιδιωτικών Γραφείων κ. Γιάννης Ευαγγέλου, τονίζοντας ότι φέτος αναμένεται αύξηση κατά 20% των τουριστών που θα επισκεφθούν τη χώρα μας με κρουαζιερόπλοια φθάνοντας περίπου τα 1,2 εκατ. Η απαγόρευση για κυκλικές κρουαζιέρες στην Ελλάδα από διεθνείς εταιρείες οδηγεί σε απώλεια εκατομμυρίων ευρώ για την ελληνική οικονομία. Η αλλαγή του υφιστάμενου καθεστώτος θα έδινε περισσότερη δουλειά στα τουριστικά γραφεία, θα ενίσχυε τις πληρότητες των ξενοδοχειακών μονάδων, δημιουργώντας νέες θέσεις εργασίας ενώ θα λειτουργούσε θετικά και για άλλους κλάδους της ελληνικής οικονομίας. Επίσης, θα έδινε το «φιλί της ζωής» σε επαγγελματίες που δραστηριοποιούνται σε ναυπηγοεπισκευαστικές ζώνες της χώρας. Σύμφωνα με τον κ. Ευαγγέλου δεν είναι απαραίτητο να αναζητούμε μόνο μεγάλα κρουαζιερόπλοια, καθώς κρουαζιερόπλοια μικρομεσαίου μεγέθους μπορούν να εξυπηρετηθούν από περισσότερους προορισμούς, σύμφωνα με τις λιμενικές υποδομές που διαθέτουν σήμερα. Αξίζει να σημειωθεί ότι πολλές φορές γίνεται λόγος για την ανάγκη μεγαλύτερων λιμανιών. Αυτό όμως που είναι πιο σημαντικό να αναφέρεται αφορά τη λειτουργικότητα των λιμανιών τα οποία καλούνται να εξυπηρετήσουν κρουαζιερόπλοια. Στο ίδιο πλαίσιο υπάρχει ανάγκη δημιουργίας συντονιστικού οργάνου, το οποίο να διαχειρίζεται τις προσεγγίσεις των πλοίων στα λιμάνια προκειμένου να αποφεύγονται φαινόμενα, που παρατηρούμε σήμερα, προσεγγίσεων τις ίδιες σχεδόν ώρες με αποτέλεσμα να συνωστίζονται και να ταλαιπωρούνται χωρίς λόγο οι τουρίστες.

Εισροές 8,3 δισ.

Ο κ. Ευαγγέλου προκειμένου να υποστηρίξει τη σημασία που έχει για την Ελλάδα να αναπτύξει τον κλάδο της κρουαζιέρας επικαλείται πρόσφατη έρευνα του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Κρουαζιέρας για τις συνέπειες της διεθνούς κρουαζιέρας στην ευρωπαική οικονομία το 2005.

Οπως αναφέρεται στην τελευταία έρευνα ως μόνιμα εγκατεστημένες στην Ευρώπη -ασχέτως κοινοτικής ή μη πλοιοκτησίας- κατεγράφησαν συνολικά 36 εταιρείες κρουαζιέρας, με ένα στόλο 100 κρουαζιεροπλοίων ή περίπου 86.000 κλινών. Επίσης, κατεγράφησαν άλλα 40 κρουαζιερόπλοια μη ευρωπαϊκών εταιρειών με βάση εκτός Ευρώπης -συνόλου 44.100 κλινών- που είχαν ήδη εισέλθει τη χρονιά αυτή με εκτεταμένα προγράμματα δρομολογίων στην Ευρώπη.

Περίπου 3,3 εκατ. Ευρωπαίων πολιτών επέλεξαν την κρουαζιέρα το 2005, αριθμός που ισοδυναμεί με το 23% του συνόλου επιβατών κρουαζιέρας παγκοσμίως και που αποτελεί ένα άλμα της τάξεως του 17% μέσα σε μια δεκαετία. Επίσης, συνολικά 2,8 εκατ. επιβάτες -Ευρωπαίοι και μη- επιβιβάστηκαν σε ευρωπαϊκά λιμάνια κόμβους, με το 90% να είναι Ευρωπαίοι που παρήγαγαν συνολικά 13 εκατ. επισκέψεις σε ευρωπαϊκά λιμάνια.

Σε γενικές γραμμές, από τη δραστηριότητα της διεθνούς κρουαζιέρας το 2005 υπολογίζεται ότι εισέρευσαν στην ευρωπαϊκή οικονομία 8,3 δισ ευρώ από άμεσες δαπάνες εταιρειών και επιβατών μαζί. Επίσης, δημιουργήθηκαν στην Ευρώπη 187.000 θέσεις εργασίας με σύνολο εισφορών από αυτές στα 6 δισ. ευρώ. Από αυτές, οι 90.000 αφορούν άμεσα εμπλεκόμενους κλάδους και απέφεραν εισφορές ύψους 2,8 δισ. ευρώ. Οι υπόλοιπες θέσεις εργασίας δημιουργήθηκαν σε έμμεσα εμπλεκόμενους κλάδους παραγωγής ή παροχής προμηθειών, προϊόντων, υλικού και υπηρεσιών που υποστηρίζουν τους άμεσους προμηθευτές της βιομηχανίας της κρουαζιέρας.

Ανά χώρα και με σειρά σημασίας, η Ιταλία, το Ηνωμένο Βασίλειο, η Γερμανία, η Ισπανία, η Φινλανδία και η Γαλλία συγκέντρωσαν το 85% των οικονομικών αυτών ωφελειών, με τις πρώτες τρεις να απολαμβάνουν σχεδόν τα δύο τρίτα όλων των άμεσων δαπανών της βιομηχανίας της κρουαζιέρας.

Πρώτη η Βαρκελώνη

Στην πρώτη δεκάδα των ευρωπαϊκών κομβικών λιμανιών (homeports) ήταν με σειρά σημασίας το 2005 η Βαρκελώνη, η Τσιβιταβέκια (Ρώμη), η Πάλμα της Μαγιόρκας, η Βενετία, το Σαουθάμπτον, η Σαβόνα, η Κοπεγχάγη, η Γένοβα και ο Πειραιάς.

Οσο για τα δέκα πρώτα λιμάνια προσέγγισης (transit) -με κάποια από αυτά να έχουν και μικρότερο κομβικό ρόλο- αυτά ήταν για το 2005 η Νάπολη, το Λιβόρνο, η Νίκαια με τη Βιλφράνς, η Μασσαλία, η Λεμεσσός, το Παλέρμο, η Βαλέτα, η Αγία Πετρούπολη, το Ταλίν και το Μπάρι. Αξίζει εδώ να σημειωθεί ότι πάρα πολλά λιμάνια στις πρώτες θέσεις είναι ιταλικά. Αυτό καταμαρτυρεί τη σημασία που έχει η επανεξέταση της γενικότερης πολιτικής της Ελλάδας για την κρουαζιέρα, η συγκροτημένη προσπάθεια προσέλκυσης του διεθνούς κλάδου και γενικά, η σοβαρότερη αντιμετώπιση σημαντικών δυνητικών ωφελειών που αφορούν όλους τους Ελληνες ανεξαιρέτως.

Οπως επισημαίνεται στη μελέτη η βιομηχανία της κρουαζιέρας αναπτύσσεται και εξαπλώνεται στην Ευρώπη, τόσο θα αυξάνεται και θα διευρύνεται η θετική συμβολή της στην ευρωπαϊκή οικονομία. Κοιτώντας στο μέλλον, το 2010 η μελέτη προβλέπει ότι το σύνολο των Ευρωπαίων επιβατών κρουαζιέρας θα φτάσει τα 4,1 εκατ. από τα οποία τα 3,6 εκατ. θα απο-επιβιβάζονται στην Ευρώπη, κάνοντας περισσότερες από 17 εκατ. επισκέψεις σε λιμάνια της περιοχής. Αυτό σημαίνει – αν λάβουμε υπ’ όψιν και τους μη Ευρωπαίους επιβάτες που επίσης αυξάνονται- ότι το 2010 αναμένεται να παραχθούν 20,6 εκατ. επισκέψεις σε ευρωπαϊκά λιμάνια, που σημαίνει αύξηση της τάξεως του 28% μέσα σε μια πενταετία.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή