Ριζικές αλλαγές στον χάρτη των διοδίων

Ριζικές αλλαγές στον χάρτη των διοδίων

4' 3" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Οι συμβάσεις παραχώρησης αλλάζουν τον χάρτη διοδίων της Ελλάδας. Το προκαθορισμένο τίμημα -συνήθως 2 ευρώ- θα αντικατασταθεί με χρέωση ανά χιλιόμετρο. Ταυτόχρονα πολλοί σταθμοί διοδίων, όπως στο Σχηματάρι και την Τραγάνα, θα καταργηθούν, ενώ θα ιδρυθούν νέοι τόσο στους υπό κατασκευήν άξονες όσο και στα τμήματα της υπάρχουσας εθνικής οδού που θα παραχωρηθούν προς εκμετάλλευση. Αφ’ ης στιγμής τα διόδια χρησιμοποιούνται ως μέσο χρηματοδότησης της κατασκευής των νέων οδικών αξόνων, το μόνο σίγουρο είναι ότι οι τιμές τους θα πάρουν σταθερά την ανιούσα για τα επόμενα 30 χρόνια (όσο διαρκεί η παραχώρησή τους).

Βασική αρχή του νέου χάρτη των διοδίων είναι η καταβολή του αντιτίμου να είναι ανάλογη της απόστασης που διανύει ο οδηγός, με μια μέση χρέωση από 0,025 έως 0,045 ευρώ ανά χιλιόμετρο (ήτοι 2,5-4,5 ευρώ ανά 100 χλμ.). Επίσης, οι σταθμοί πρόκειται να επαναχωροθετηθούν, ούτως ώστε να απέχουν μεταξύ τους περίπου 50-60 χλμ. Οι παραχωρησιούχοι έχουν το δικαίωμα να επιλέξουν ανάμεσα στην κατασκευή πλευρικών διοδίων (όπως ισχύει σήμερα στην Αττική Οδό) και στο «ανοιχτό» σύστημα συλλογής διοδίων, όπως ισχύει σήμερα στην εθνική οδό.

Οι πρώτες αλλαγές στον χάρτη των διοδίων αναμένονται στο τμήμα Μεταμόρφωση – Σκάρφεια (175 χλμ.) της εθνικής οδού Αθηνών – Θεσσαλονίκης. Οπως ανακοίνωσε το ΥΠΕΧΩΔΕ, μέσα στον τρέχοντα μήνα καταργούνται τα διόδια Σχηματαρίου και μειώνεται το διόδιο σε 1,25 ευρώ (από 2 ευρώ σήμερα). Μετά 20 μήνες καταργούνται και τα διόδια Τραγάνας, ιδρύονται σταθμοί διοδίων στο ύψος της εξόδου για Θήβα και στον Αγιο Κωνσταντίνο, ενώ το ύψος του διοδίου καθορίζεται σε 0,025 ευρώ ανά χιλιόμετρο (ήτοι 7,5 ευρώ αντί 6 ευρώ που είναι σήμερα για το σύνολο της απόστασης). Οταν ολοκληρωθεί ο δρόμος, τα διόδια θα κοστιζουν 0,040 – 0,045 ευρώ ανά χιλιόμετρο.

Το τμήμα αυτό παραχωρείται προς εκμετάλλευση στον κατασκευαστή της Ιόνιας Οδού, μαζί με το τμήμα Σχηματάρι – Χαλκίδα (11 χλμ.), στο οποίο επίσης θεωρείται πιθανή η κατασκευή σταθμού διοδίων. Στην ίδια την Ιόνια Οδό (Αντίρριο – Ιωάννινα, 196 χλμ.) θα ισχύσει το ίδιο σύστημα υπολογισμού των κομίστρων των διοδίων. Πάντως, ο παραχωρησιούχος έχει εκφράσει την πρόθεση να δημιουργήσει πλευρικά διόδια: ο οδηγός θα λαμβάνει μια απόδειξη κατά την είσοδό του στον άξονα και με βάση αυτή την απόδειξη (που θα δείχνει πόση απόσταση διένυσε) θα πληρώνει κατά την έξοδό του.

Το μόνο σίγουρο είναι ότι όσοι κατευθύνονται στην Ιόνια Οδό από την Πελοπόννησο θα εξακολουθήσουν να καταβάλλουν κόμιστρο στη γέφυρα Ρίου – Αντιρρίου. Η απλή διέλευση για ένα Ι.Χ. κοστίζει σήμερα 10,90 ευρώ. Ομοίως, διατηρούνται και τα διόδια της υποθαλάσσιας ζεύξης Πρέβεζας – Ακτίου, που κοστίζουν σήμερα 3 ευρώ.

Ανατολική Οδός

Πελοποννήσου

Η επόμενη οδός στην οποία θα υπάρξουν αναπροσαρμογές είναι η Ανατολική Οδός Πελοποννήσου, δηλαδή ο νέος αυτοκινητόδρομος Κορίνθου – Τρίπολης – Καλαμάτας (158 χλμ.) και ο κλάδος Λεύκτρου – Σπάρτης (47 χλμ.). Σύμφωνα με το ΥΠΕΧΩΔΕ, από τον Ιούλιο έως το 2009 στο τμήμα Κόρινθος – Τρίπολη το ύψος των διοδίων στους δύο υπάρχοντες σταθμούς (Σπαθοβουνίου και Νεστάνης) θα αναπροσαρμοστεί, χρεώνοντας στον οδηγό 0,025 ευρώ για κάθε χιλιόμετρο που διένυσε. Μετά το 2009 θα προστεθούν και άλλοι δύο σταθμοί διοδίων στην Τσακώνα και το Λεύκτρο, ενώ το αντίτιμο θα αυξηθεί σε 0,040 – 0,045 ευρώ ανά χιλιόμετρο.

Στο ίδιο πλαίσιο πρόκειται να κινηθεί και ο παραχωρησιούχος του τμήματος Μαλιακός – Κλειδί της εθνικής οδού Αθηνών – Θεσσαλονίκης.

Εγνατία

Μέσα στο έτος αναμένεται να τεθεί σε λειτουργία και ο πρώτος σταθμός διοδίων στην Εγνατία Οδό: πρόκειται για τα τα διόδια Πολύμυλου, στη διαδρομή Βέροια – Κοζάνη. Συνολικά στην Εγνατία θα λειτουργήσουν 13 σταθμοί διοδίων, με βάση το «ανοικτό» σύστημα (όπως δηλαδή στην εθνική οδό).

Το σύνολο των σταθμών θα λειτουργήσει όταν δοθούν στην κυκλοφορία και τα 670 χλμ. του άξονα, το αργότερο στις αρχές του 2009. Οι θέσεις των διοδίων έχουν ήδη προκαθοριστεί με απόφαση του υπουργού ΠΕΧΩΔΕ· μετά τα διόδια Πολύμυλου θα εγκαινιαστούν σταδιακά οι σταθμοί διοδίων Σελλών, Ιωαννίνων, Μετσόβου, Γρεβενών, Μαλγάρων, Θεσσαλονίκης, Νυμφόπετρας, Παγγαίου, Νέστου, Ξάνθης, Κομοτηνής και Αλεξανδρούπολης.

Υποθαλάσσια

Εχουν ήδη καθοριστεί τα διόδια που θα ισχύσουν στην υποθαλάσσια αρτηρία Θεσσαλονίκης. Οσοι διέρχονται τον άξονα των 6,5 χλμ. θα καταβάλλουν 0,90 ευρώ. Η υποθαλάσσια θα λειτουργήσει με σύστημα ανάλογο της Αττικής Οδού στην Αθήνα, όπου οι οδηγοί σήμερα πληρώνουν 2,70 ευρώ, ανεξάρτητα με το αν θα διασχίσουν το σύνολο των 65,2 χλμ. του κλειστού αυτοκινητόδρομου.

Τέλος, απομένει να διευκρινιστούν το ύψος της χρέωσης ανά χιλιόμετρο και οι θέσεις σταθμών διοδίων για δύο ακόμα οδικούς άξονες. Ο πρώτος είναι ο άξονας Ε65, ο εξ ολοκλήρου νέος αυτοκινητόδρομος (μήκους 175 χλμ.) που θα συνδέει την ΠΑΘΕ (Σκάρφεια) με την Εγνατία (Παναγιά). Στο ίδιο έργο περιλαμβάνεται η συντήρηση και εκμετάλλευση τμήματος 57 χλμ. στο Πέταλο του Μαλιακού (από Σκάρφεια έως Ράχες Φθιώτιδας), το οποίο θα ανακατασκευάσει το κράτος και περιλαμβάνει σήμερα ένα σταθμό διοδίων.

Ο δεύτερος είναι η Βορειοδυτική Οδός Πελοποννήσου (Οδικός Αξονας Ελευσίνα – Κόρινθος – Πάτρα και Πάτρα – Πύργος – Τσακώνα, συνολικού μήκους 365,4 χλμ.). Ο άξονας περιλαμβάνει σήμερα τους σταθμούς διοδίων Ελευσίνας, Ισθμού, Ζευγολατιού και Ρίου.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή