Μια νέα γενιά αποκρατικοποιήσεων στους τομείς των υποδομών και της ενέργειας σχεδιάζει για την επόμενη 4ετία το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης, ώστε η Ελλάδα να διεκδικήσει με αξιώσεις τον ρόλο του διαμετακομιστικού και ενεργειακού κέντρου στην ευρύτερη περιοχή.
Σε ό,τι αφορά τις υποδομές, στο πρόγραμμα των αποκρατικοποιήσεων θα ενταχθούν τα λιμάνια και τα αεροδρόμια. «Θέλουμε να καταστήσουμε την Ελλάδα διαμετακομιστικό κόμβο στην περιοχή. Για να επιτευχθεί αυτή η στρατηγική επιλογή χρειάζονται επενδύσεις σε λιμάνια και αεροδρόμια. Μέρος αυτών των επενδύσεων και της διαχείρισής τους, όπως για παράδειγμα τέρμιναλ, εμπορευματικοί σταθμοί κ.λπ. θα αναλάβουν ιδιώτες επενδυτές μέσω Συμπράξεων Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα», λέει κορυφαίο στέλεχος του οικονομικού επιτελείου.
Στο πλαίσιο αυτό θα ανοίξει και πάλι το θέμα της παραχώρησης των σταθμών εμπορευματοκιβωτίων των Οργανισμών Λιμένων Πειραιά και Θεσσαλονίκης σε ιδιώτες, το οποίο «πάγωσε» ουσιαστικά από το τέλος του προηγούμενου έτους. Σε ό,τι αφορά τα μικρότερα λιμάνια, π.χ. της Ραφήνας, της Πάτρας, του Ηρακλείου, της Ηγουμενίτσας, του Βόλου κ.λπ. το σχέδιο του οικονομικού επιτελείου προβλέπει ολοκλήρωση των σχεδίων εξυγίανσής τους και αναβάθμιση των υποδομών και των υπηρεσιών που προσφέρουν μέσω ΣΔΙΤ. Στην επόμενη φάση «θα μπορούσαμε να «πακετάρουμε» τα λιμάνια σε εταιρείες που θα εισαχθούν στο Χρηματιστήριο», λέει το ίδιο στέλεχος του υπουργείου Οικονομίας.
Ενα αντίστοιχο σχέδιο υπάρχει και για τα αεροδρόμια. Για το «Ελ. Βενιζέλος» θα συνεχιστούν οι προσπάθειες να βρεθεί συμβιβαστική λύση με τη Hochtief, ώστε να εισαχθεί στο Χρηματιστήριο. Για τα μικρότερα αεροδρόμια π.χ. της Θεσσαλονίκης ή του Ηρακλείου θα εφαρμοστεί το μοντέλο των μικρών λιμανιών, δηλαδή εξυγίανση και ανάπτυξη μέσω ΣΔΙΤ, ώστε να προσελκύσουν ιδιώτες επενδυτές και στη συνέχεια ομαδοποίηση σε εταιρείες που θα αποκρατικοποιηθούν.
Στον τομέα της ενέργειας, όπως επισημαίνουν στο υπουργείο Οικονομίας, η απελευθέρωση της αγοράς θα αποτελέσει κεντρικό στόχο του κυβερνητικού προγράμματος της νέας 4ετίας. «Οι συμφωνίες για τους αγωγούς πετρελαίου και φυσικού αερίου καθιστούν την Ελλάδα ενεργειακό κόμβο, γεγονός που επιβάλλει, αλλά ταυτόχρονα διευκολύνει, την ουσιαστική απελευθέρωση της αγοράς ενέργειας», λένε.
Στο πλαίσιο αυτό εντάσσεται η μετοχοποίηση της ΔΕΠΑ, αλλά ενδεχομένως και η περαιτέρω μείωση της συμμετοχής του Δημοσίου στη ΔΕΗ, υπό την προϋπόθεση ότι θα καμφθούν οι αντιδράσεις κάποιων κυβερνητικών στελεχών. «Να ολοκληρωθεί πρώτα η υλοποίηση του προγράμματος εξυγίανσης της επιχείρησης και μετά βλέπουμε», λένε στο υπουργείο Οικονομίας.
Στο πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων της επόμενης 4ετίας θα ενταχθούν επίσης ο ΟΤΕ και το Ταχυδρομικό Ταμιευτήριο. Για τον ΟΤΕ θα επιδιωχθεί η εξεύρεση στρατηγικού επενδυτή, ενώ για το Ταχυδρομικό Ταμιευτήριο, το πιθανότερο σενάριο είναι η περαιτέρω διάθεση μετοχών σε επενδυτές και όχι η εξαγορά από άλλη τράπεζα, ιδίως ελληνική. «Εάν πρόκειται να αλλάξουν οι ισορροπίες στο ελληνικό τραπεζικό σύστημα, αυτό δεν θα γίνει με πρωτοβουλίες της κυβέρνησης, αλλά μέσω της αγοράς», λέει κορυφαίος παράγων του οικονομικού επιτελείου, εξηγώντας ότι, εάν θέλει κάποιος να διεκδικήσει το Ταχυδρομικό Ταμιευτήριο, αφού θα έχει μειωθεί η συμμετοχή του Δημοσίου, μπορεί να καταθέσει δημόσια προσφορά και να το αποκτήσει.