ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ενας Κρόκος μας συνδέει με Ιράν – Ινδία

Τα λουλούδια του ελληνικού σαφράν καλύπτουν απ’ άκρη σ’ άκρη τον ορίζοντα αυτή την εποχή στον Κρόκο Κοζάνης, βάφοντας λιλά τα χωράφια, καθώς βρισκόμαστε λίγο πριν από την εποχή της συγκομιδής.

Σε λίγες μέρες οι ντόπιοι θα μπουν στα χωράφια για να συλλέξουν με το χέρι τα άνθη του πολύτιμου και σπάνιου φαρμακευτικού φυτού. Η ιεροτελεστία επαναλαμβάνεται κάθε χρόνο τέτοια εποχή τουλάχιστον από τον 17ο αιώνα οπότε Κοζανίτες έμποροι έφεραν στη χώρα τη συγκεκριμένη ποικιλία, τον «κρόκο τον ήμερο», από την Αυστρία.

Φέτος, όμως, η συλλογή του «κόκκινου χρυσού» της ελληνικής υπαίθρου αποκτά ξεχωριστή σημασία, καθώς οι κροκοπαραγωγοί της Κοζάνης κάνουν στροφή στο επώνυμο συσκευασμένο προϊόν, με αξιώσεις και προοπτικές για δυναμική πορεία στην εγχώρια και την εξωτερική αγορά, ενώ ταυτόχρονα προχώρησαν στη σύσταση ανώνυμης εταιρείας σε συνεργασία με την εταιρεία «Κορρές, φυσικά προϊόντα» και με το αμοιβαίο κεφάλαιο επιχειρηματικών συμμετοχών «Capital Connect» προκειμένου να προωθήσουν περαιτέρω το μοναδικό αυτό για τη χώρα αλλά και την παγκόσμια αγορά προϊόν.

Η κατακόρυφη αύξηση του τζίρου της κροκοπαραγωγής που σήμανε η στροφή του 2004 στο συσκευασμένο προϊόν (από τα 4,5 εκατ. ευρώ ετησίως όταν το καρύκευμα εξαγόταν χύμα, «σκαρφάλωσε» στα 6 εκατ. ευρώ), αλλά και η φετινή άνοδος της ελληνικής αγοράς υπήρξαν ένα σαφέστατο μήνυμα για τους κροκοπαραγωγούς της Κοζάνης.

Ετσι, έγιναν ένας από τους ελάχιστους ελληνικούς συνεταιρισμούς που προχώρησε στην ίδρυση ανώνυμης εταιρείας με την επωνυμία «Προϊόντα Κρόκου Κοζάνης ΑΕΔΕ» με έδρα την Κοζάνη, στην οποία συμμετέχει σε ποσοστό 55%, ενώ το υπόλοιπο κατανέμεται στην «Κορρές, φυσικά προϊόντα» και στο αμοιβαίο κεφάλαιο επιχειρηματικών συμμετοχών «Capital Connect».

«Τα νέα μας προϊόντα στη βάση του κρόκου θα ανακοινωθούν κατά πάσα πιθανότητα τον επόμενο μήνα και θα κυκλοφορήσουν σε ένα ευρύτατο δίκτυο καταστημάτων σε όλη τη χώρα και το εξωτερικό», ανακοίνωσε μέσω της «Κ» ο πρόεδρος του Συνεταιρισμού Κροκοπαραγωγών, κ. Νίκος Πατσιούρας, προσθέτοντας: «Είμαστε αισιόδοξοι για το μέλλον της κροκοπαραγωγής. Η συνεργασία αυτή ανοίγει νέες προοπτικές, σε συνδυασμό με την ευρωπαϊκή επιδότηση που αρχίζει απ’ το 2008 στο πλαίσιο της αναθεωρημένης Κοινής Αγροτικής Πολιτικής» δήλωσε ο κ. Πατσιούρας.

Τα νέα προϊόντα με βάση τον κρόκο βρίσκονται στο στάδιο της ανάπτυξης και αναμένεται να βρεθούν στα ράφια των καταστημάτων εντός του έτους. «Θεωρούμε τον κρόκο ένα πολύ ιδιαίτερο φυτό, με μεγάλα περιθώρια ανάπτυξης και ήδη οι κροκοπαραγωγοί έχουν κάνει πολύ καλή δουλειά, δίνοντας τις εγγυήσεις για την ακόμη καλύτερη συνέχεια», δήλωσε στην «Κ» εκπρόσωπος της εταιρείας «Κορρές»,.

Στην παγκόσμια αγορά, ο ελληνικός «κρόκος ο ήμερος» κατέχει την πρώτη θέση από πλευράς ποιότητας και κόστους, σύμφωνα με τον πρόεδρο του Συνεταιρισμού κ. Πατσιούρα, ενώ η χώρα αποτελεί τον τρίτο παραγωγό κρόκου παγκοσμίως μετά το Ιράν και την Ινδία, με παραγωγή που ανέρχεται σε 2,5-3 τόνους ετησίως.

Μοναδικός ανταγωνιστής του ελληνικού κρόκου Κοζάνης, που απ’ το 1992 βρίσκεται στο μητρώο των Προστατευόμεων Ονομασιών Προέλευσης και των Προστατευόμενων Γεωγραφικών Ενδείξεων, είναι οι Ιρανοί κροκοπαραγωγοί, οι οποίοι ωστόσο, όπως σημείωσε ο κ. Πατσιούρας, καλλιεργούν υποδεέστερες ποικιλίες ως προς τις θεραπευτικές ιδιότητές τους βάσει μετρήσεων. Ανταγωνιστές για τους Κοζανίτες κροκοπαραγωγούς είναι και οι Ευρωπαίοι έμποροι, οι οποίοι προμηθεύονται ιρανικό κρόκο, τον «βαφτίζουν» ευρωπαϊκό, σύμφωνα με τον ίδιο, και τον διαθέτουν σε υψηλές τιμές στην παγκόσμια αγορά.