Ο καφεκόπτης με το ποδήλατο και η ΝΕΣΤΛΕ

Ο καφεκόπτης με το ποδήλατο και η ΝΕΣΤΛΕ

3' 37" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Ο Γεώργιος Δρίτσας είναι ένας από αυτούς τους εμπόρους «παλιάς κοπής» που διένειμαν τον καφέ με το ποδήλατο. Ο Γιώργος Δρίτσας συγκρούστηκε με την πολυεθνική ΝΕΣΤΛΕ επειδή τον εκτόπισε από την αγορά ελληνικού καφέ. Η εταιρεία χρησιμοποίησε το μεγάλο μερίδιο που είχε στον στιγμιαίο καφέ (ΝΕΣΚΑΦΕ) για να επιβάλει σε μια σειρά πωλητών και τον ελληνικό καφέ που εμπορεύεται (Λουμίδη). Το 2002 ο Δρίτσας κατήγγειλε τον ελβετικό κολοσσό αλλά επί των ημερών του σοσιαλιστικού ΠΑΣΟΚ δεν είχε μεγάλη τύχη με τις καταγγελλίες του.

Αυτό το αντελήφθη ο καταγγέλλων την περασμένη άνοιξη όταν εκλήθη να μιλήσει σε ημερίδα του ΙΣΤΑΜΕ, του think tank του ΠΑΣΟΚ, για τα καρτέλ στην αγορά, αλλά διάφοροι μεγαλόσχημοι του «Κινήματος» προσπάθησαν να τον εμποδίσουν. Με παρέμβαση δύο στενών συνεργατών του Γ.Α. Παπανδρέου, των κ. Κοτζιά και Μπαράτση, ο καφεπώλης από την Αρκαδία μίλησε, ζωγραφίζοντας με τα μάλλον πιο «μελανά χρώματα» την εμπειρία του από την αναμέτρηση με τον ελβετικό κολοσσό. Οταν το 2007 ο Γ. Δρίτσας επανήλθε με πρόσθετα στοιχεία στις καταγγελλίες του, που είχε κάνει πέντε χρόνια πριν, αναζήτησε νομική υποστήριξη για να υπερσασπιστεί τις καταγγελλίες του στην Επιτροπή Ανταγωνισμού. Ενας δικηγόρος τού ζήτησε προκαταβολή 100.000 ευρώ για να τον αναλάβει. Για να αντιμετωπίσει τους καλοπληρωμένους δικηγόρους της πολυεθνικής ο Δρίτσας επιστράτευσε την κόρη του, κατέβηκε με την επιχειρηματολογία που θεωρούσε δίκαια ενώπιον της Επιτροπής και κέρδισε. Το πρόστιμο που επεβλήθη στη ΝΕΣΤΛΕ είναι από τα υψηλότερα στην ιστορία της ελληνικής επιτροπής ανταγωνισμού. Στην αρχή των διαπραγματεύσεων η ΝΕΣΤΛΕ εξάλλου παραδέχθηκε έμμεσα ότι συστηματικά έκανε κατάχρηση της δεσπόζουσας θέσης στην αγορά του ΝΕΣΚΑΦΕ, δηλώνοντας την πρόθεσή της να αναλάβει δεσμεύσεις. Να τι περιλάμβαναν μεταξύ των αλλων οι δεσμεύσεις:

n Ολοι ανεξαιρέτως οι πελάτες της εταιρείας θα είναι ελεύθεροι να αγοράζουν, προωθούν και μεταπωλούν οποιοδήποτε προϊόν στιγμιαίου καφέ. Η εταιρεία δεν θα επιδιώκει με οιονδήποτε τρόπο από τους πελάτες της ή και δεν θα προσφέρει αμοιβή η άλλο πλεονέκτημα σε αυτούς, προκειμένου να μην αγοράζουν, προωθούν και μεταπωλούν οποιοδήποτε προϊόν στιγμιαίου καφέ οποιουδήποτε τρίτου.

n Η εταιρεία δεν θα συνάπτει ή διατηρεί οποιαδήποτε συμβατική ρήτρα που να προβλέπει την προμήθεια των προϊόντων του στιγμιαίου καφέ υπό την προϋπόθεση ότι ο πελάτης θα συμφωνήσει να προμηθευτεί ένα η περισσότερα διαφορετικά προϊόντα της, (σε υπογράμμιση «Καθημερινή της Κυριακής»).

Η επιτροπή ανταγωνισμού αποφάσισε να μην γίνουν αποδεκτές οι προτεινόμενες δεσμεύσεις της εταιρείας «διότι πρόκειται για μια υπόθεση, στην οποία βάσει των όσων αναλύθηκαν κρίνεται αναγκαία η επιβολή προστίμου…».

Η ακροαματική διαδικασία εξελίχθηκε σε 8 συνεδριάσεις όπου αξιολογήθηκαν αποδεικτικά στοιχεία πωλητών καφέ σε όλη την Ελλάδα, οι οποίοι υποστήριζαν ότι ήταν αναγκασμένοι για να πάρουν ΝΕΣΚΑΦΕ να αγοράσουν και ελληνικό από την ίδια εταιρεία.

Η Επιτροπή Ανταγωνισμού (Ε.Α.) έκρινε ακόμα ότι μια σειρά εργαλείων που χρησιμοποιούσε η εναγομένη όπως, «πληρωμές πίστης» (πληρωμές για αποκλειστικότητα εφοδιασμού), οι ομαδικές πωλήσεις και οι «εκπτώσεις πίστεως» στα σούπερ μάρκετ και σε άλλα σημεία λιανικής πώλησης αποσκοπούν στη δημιουργία πιστής πελατειακής σχέσης μεταξύ της εταιρείας ΝΕΣΤΛΕ και των αλυσίδων σούπερ μάρκετ». Κατά την κρίση της Ε.Α., αναφέρεται στην απόφαση, «οι ανωτέρω καταχρήσεις δεσπόζουσας θέσης της καταγγελλόμενης υφίστανται παρά την ισχυρή διαπραγματευτική ισχύ των αλυσίδων σούπερ μάρκετ».

Η Επιτροπή εκτιμά ότι ενώ το μερίδιο της αγοράς της ΝΕΣΤΛΕ κυμάνθηκε για το επίδικο διάστημα (2002-2006) στο 86-87% του συνόλου αυξήθηκε και στα υπόλοιπα είδη καφέ (ελληνικός και καφές φίλτρου). Η ελβετική εταιρεία αμφισβήτησε ότι κατέχει δεσπόζουσα θέση, επικαλέστηκε μάλιστα σχετικές έρευνες που ερχόταν σε ευθεία αντίθεση με στοιχεία που είχαν παρουσιαστεί παλαιότερα από εταιρικές και άλλες δημοσιεύσεις.

Παρά το γεγονός ότι οι καταγγελλίες του Γ. Δρίτσα ξεκίνησαν από την απώλεια των μεριδίων του στον ελληνικό καφέ, η Ε.Α. προσανατολίστηκε στην αγορά του στιγμιαίου καφέ, καταλήγοντας στο συμπέρασμα ότι: «Η ΝΕΣΤΛΕ έχει ακολουθήσει στην αγορά του στιγμιαίου καφέ λιανικής ένα σύνολο καταχρηστικών πρακτικών που εντάσσονται σε μια γενικότερη στρατηγική παραγκωνισμού ή αποκλεισμού ανταγωνιστών…».

Γι’ αυτές τις παραβάσεις επιβλήθηκε τελικά στην εταιρεία το πρόστιμο των 29.786.764 ευρώ που θα προσβάλει στα διοικητικά δικαστήρια. Κυρίως όμως «χτυπήθηκε» το δίκτυό της, καθώς η Επιτροπή ζητεί να γνωστοποιεί εφεξής τις συμφωνίες και να απόσχει από παρόμοιες ενέργειες.

Ανακάλυψαν και την «αγγλική ρήτρα»

Στα συμβόλαια μεταξύ της ΝΕΣΤΛΕ και τους διανομείς συνεργάτες της η Επιτροπή Ανταγωνισμού (Ε.Α.) ανακάλυψε την υπάρξη της λεγόμενης «αγγλικής ρήτρας». Τι είναι αυτή; Η υποχρέωση των πελατών να αποκαλύπτουν στη ΝΕΣΤΛΕ ποιος έχει κάνει καλύτερη προσφορά από αυτήν, μια δυνατότητα που μετατρέπει την αγορά από ελεύθερη σε οικονομικό ολοκληρωτισμό μιας και μόνης επιχείρησης.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή