Οι Γερμανοί απειλούν με «λουκέτο» τον Σκαραμαγκά

Οι Γερμανοί απειλούν με «λουκέτο» τον Σκαραμαγκά

2' 51" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Την απειλή του «λουκέτου» για τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά επισείουν για πολλοστή φορά οι Γερμανοί μέτοχοι της TyssenKrup. Την περασμένη εβδομάδα ο γενικός διευθυντής των Ναυπηγείων, Ακίο Ιτο, κάλεσε σε συνάντηση τους εκπροσώπους του σωματείου εργαζομένων για να τους ανακοινώσει την απόφαση της μητρικής εταιρείας να αποχωρήσει από την Ελλάδα. Διευκρίνισε ότι η εταιρεία καταβάλλει ήδη προσπάθειες για να βρει αγοραστή για τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά, οι οποίες και θα συνεχιστούν μέχρι το τέλος του έτους. Εάν αυτό δεν καταστεί δυνατό, τότε, είπε ο κ. Ιτο, τα Ναυπηγεία θα κλείσουν και η TyssenKrup θα αποχωρήσει από την Ελλάδα. Ενημέρωσε επίσης τους εκπροσώπους των εργαζομένων ότι η εταιρεία δεν είναι σε θέση να καταβάλει δεδουλευμένα πέραν του μηνός Οκτωβρίου. Θα μπορούσε, συμπλήρωσε, να διασφαλίσει πληρωμές για ένα τρίμηνο – τετράμηνο ακόμη στην περίπτωση που το ελληνικό Δημόσιο της καταβάλει τις οφειλές που υποχρεούται και τις οποίες θα διεκδικήσει.

Η απόφαση της διοίκησης δεν προκάλεσε έκπληξη, αφού είχε προηγηθεί η καταγγελία των συμβάσεων για τα υποβρύχια του Πολεμικού Ναυτικού, παραμονές των εκλογών. Με την κίνηση αυτή οι Γερμανοί φρόντισαν να στείλουν το κατάλληλο μήνυμα προς τη νέα κυβέρνηση σχετικά με τις προθέσεις τους. Αυτές συνδέονται αποκλειστικά με τις απαιτήσεις των Γερμανών που απορρέουν από τις συμβάσεις της HDW με το Πολεμικό Ναυτικό. Τις συμβάσεις, που κατέστησαν, κατά τη διάρκεια της ιδιωτικοποίησης των Ναυπηγείων, τη HDW προνομιακό συνομιλητή και τελικά αποκλειστικό ενδιαφερόμενο και μειοδότη του σχετικού διαγωνισμού, που σε πρώτη φάση είχε προσελκύσει το ενδιαφέρον 9 συνολικά εταιρειών. H σύμβαση, που το 2000 είχε υπογράψει το Πολεμικό Ναυτικό με την HDW για την κατασκευή 3 συν 1 υποβρυχίων τύπου 214, υποχρέωσε τους άλλους επενδυτές να αποχωρήσουν από τον διαγωνισμό, αφού δεν μπορούσαν να έχουν πρόσβαση στα «data rooms» καθώς η ελληνική κυβέρνηση έκανε αποδεκτό τότε το αίτημα της γερμανικής εταιρείας περί παραβίασης του «εμπορικού απορρήτου». Με τον τρόπο αυτό κατάφερε να μείνει ο μοναδικός ενδιαφερόμενος, επιβάλλοντας τους δικούς της όρους στις διαπραγματεύσεις που ακολούθησαν. Ετσι, για να ολοκληρωθεί η ιδιωτικοποίηση, οι Γερμανοί απαίτησαν νέα σύμβαση, που αφορούσε τον εκσυγχρονισμό τριών παλαιών υποβρυχίων, ανεβάζοντας το συνολικό «κασέ» για το Πολεμικό Ναυτικό στα 3,1 δισ. ευρώ. H ελληνική πλευρά αποδέχτηκε επίσης να απαλλάξει τη γερμανική εταιρεία από τις ρήτρες για τη 16μηνη καθυστέρηση που παρουσίαζαν οι προηγούμενες συμβάσεις. Το Πολεμικό Ναυτικό προπλήρωσε το 80% των 3,1 δισ. ευρώ, χωρίς μέχρι στιγμής να έχει παραλάβει ούτε ένα υποβρύχιο. Αυτό, γιατί κατά την παράδοση του πρώτου υποβρυχίου «Παπανικολής» διαπιστώθηκαν τεχνικά προβλήματα, με αποτέλεσμα η ελληνική κυβέρνηση να αρνείται την παραλαβή, γεγονός που έφερε σε διάσταση τις δύο πλευρές. Από το 2007 που ξεκίνησε η επαναδιαπραγμάτευση της σύμβασης, βασικό χαρτί πίεσης των Γερμανών είναι το κλείσιμο των Ναυπηγείων. Με την καταγγελία της σύμβασης μία εβδομάδα πριν από τις εθνικές εκλογές προχώρησαν ένα βήμα παραπέρα, κάνοντας σαφείς τις προθέσεις τους να σκληρύνουν τη στάση τους. H κοινοποίηση την περασμένη εβδομάδα της απόφασης για αποχώρηση στους εκπροσώπους των εργαζομένων αποτελεί το δεύτερο βήμα σε αυτήν την κατεύθυνση.

Η κυβέρνηση εισπράττει τις πιέσεις και αναζητάει λύσεις προκειμένου να αποφύγει μια νέα κρίση, μετά τον ΟΛΠ, που μπορεί μάλιστα να επεκταθεί στο σύνολο της ναυπηγοεπισκευαστικής ζώνης στην οποία απασχολούνται άμεσα ή έμμεσα περίπου 1.800 εργαζόμενοι, πλέον των 1.300 στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά.

Στο υπουργείο Εθνικής Αμυνας φέρονται ήδη να συζητούν τη δυνατότητα παραλαβής των τριών υποβρυχίων, πλην του προβληματικού «Παπανικολής», ενώ στο εσωτερικό των Ναυπηγείων οι εξελίξεις έχουν ήδη δημιουργήσει αναστάτωση. Μία ακόμη κρίση στην πολύπαθη και μακρόχρονη ιστορία των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή