ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ολα άλλαξαν στον ΟΛΠ, πλην της νοοτροπίας

«Γεννήθηκε αγόρι, κρατήστε θέση στον λιμένα». Ηταν μια φράση που πριν αρκετές δεκαετίες κυκλοφορούσε από στόμα σε στόμα στις γειτονιές του Πειραιά. Με τα χρόνια, το λιμάνι εξελίχθηκε, εκσυγχρονίστηκε, αύξησε τον όγκο εργασιών του. Σε ένα μόνο δεν άλλαξε η λογική των ανθρώπων που θέλουν το λιμάνι «κτήμα» τους.

Ουκ ολίγες φορές, οι προϋποθέσεις πρόσληψης στον ΟΛΠ (εισηγμένη εταιρεία στο Χρηματιστήριο Αθηνών) τελούν υπό «έλεγχο», όπως και ο τρόπος με τον οποίο εργάζονται αρκετές ειδικότητες υπαλλήλων του Οργανισμού. Ισως το πιο ενδιαφέρον κομμάτι είναι η καθημερινή δραστηριότητα αρκετών συνδικαλιστών του ΟΛΠ και η σχέση που ενδεχομένως έχουν ή δεν έχουν με την εργασία τους. Ενα ακόμη στοιχείο είναι η «παροχή υπηρεσιών διευκόλυνσης», έναντι κάποιου τιμήματος, στις εταιρείες που «βιάζονταν» να εκφορτώσουν ή να μεταφέρουν γρηγορότερα τα εμπορεύματά τους.

Χαρακτηριστικές είναι οι καταγγελίες που είχε κάνει πριν από χρόνια ο τότε υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας Μανώλης Κεφαλογιάννης. Τότε, μιλώντας στη Βουλή, είχε διανείμει λίστα με τις ετήσιες αποδοχές λιμενεργατών. Ορισμένες από τις ακραίες περιπτώσεις υψηλής μισθοδοσίας κατά την περίοδο του 2004 αναφέρουν ετήσιες αποδοχές μεταξύ 110.459 ευρώ και 122.022 ευρώ. Ωστόσο, υπάρχουν δεκάδες άλλοι εργαζόμενοι με τις ίδιες αποδοχές το 2004. Εκτοτε οι μισθοί έχουν μειωθεί αρκετά, αλλά και πάλι κινούνται σε πολύ υψηλά επίπεδα, σε σχέση με τους μισθούς εργαζομένων σε άλλες ΔΕΚΟ.

Μείωση ανταγωνιστικότητας

Στο μεταξύ, πτωτική είναι η πορεία τα τελευταία δύο έτη στην κίνηση εμπορευματοκιβωτίων από το Σταθμό Εμπορευματοκιβωτίων Πειραιώς (ΣΕΜΠΟ) εξαιτίας των πολλών και μεγάλης διάρκειας απεργιακών κινητοποιήσεων των λιμενεργατών, οι οποίοι αντιδρούν για τη συμφωνία παραχώρησης του ΣΕΜΠΟ στην κινεζική Cosco. Παράλληλα, με τη μείωση της κίνησης φορτίων καταγράφεται πτώση στην ανταγωνιστικότητα του λιμένα, καθώς θεωρείται από πολλούς πελάτες «μη φερέγγυος» συνεργάτης.

Είναι χαρακτηριστικό ότι το 2004 το λιμάνι του Πειραιά με 1.542 εκατ. εμπορευματοκιβώτια βρισκόταν στη 14η θέση στην κατάταξη των ευρωπαϊκών και μεσογειακών λιμανιών, το 2008, περίοδο των μεγάλων απεργιών, έπεσε στα 433.582 εμπορευματοκιβώτια (μείωση 68,42%).

Σύμφωνα με στοιχεία του επ. καθηγητή του τμήματος Ναυτιλίας και Επιχειρηματικών Υπηρεσιών του Πανεπιστημίου Αιγαίου και Fulbright Scholar Columbia University New York, κ. Θάνου Πάλλη, το 2007, μεταξύ των 20 μεγαλύτερων λιμένων της Μεσογείου, ο Πειραιάς βρισκόταν στην 7η θέση με 1.373 εκατ. εμπορευματοκιβώτια και η Θεσσαλονίκη στην 20ή θέση με 447.211 εμπορευματοκιβώτια.

Στην πρώτη θέση βρισκόταν το λιμάνι Τζόια Τάουρο της Ιταλίας με 3.445.337 εμπορευματοκιβώτια (Ε/Κ), στη δεύτερη θέση βρισκόταν το λιμάνι Αλγεσίρας της Ισπανίας (3.414.345 Ε/Κ) και στην τρίτη η Βαλένθια της Ισπανίας (3.042.665 Ε/Κ). Για το 2008 η θέση του Πειραιά εκτιμάται ότι έχει πέσει αρκετά κάτω, καθώς λόγω των απεργιακών κινητοποιήσεων η διακίνηση εμπορευμάτων σημείωσε μείωση κατά 68,42%.

Σύμφωνα με στοιχεία του ΟΛΠ, από το λιμάνι του Πειραιά διεξάγεται το 20% των θαλάσσιων εισαγωγών, που αντιστοιχεί στο 16% του συνόλου της χώρας. Διέρχεται το 21% των θαλάσσιων εξαγωγών της χώρας, που αντιστοιχεί στο 17% του συνόλου των εξαγωγών αυτής. Το 48% των έμφορτων φορτηγών προς τα νησιά της χώρας. Το 40% των εισαγωγών αγαθών του λιανικού εμπορίου και το 12% των εισαγωγών τροφίμων έτοιμων προς κατανάλωση.

Οι συνδικαλιστές και το μονοπώλιο του ΟΛΠ

Μπορεί οι πολίτες να «ξορκίζουν» τα μονοπώλια, αλλά στο λιμάνι του Πειραιά τα πράγματα είναι διαφορετικά.

Ακριβώς το γεγονός ότι ο Οργανισμός Λιμένος Πειραιώς ήταν μονοπώλιο βοηθούσε, κυρίως, τους συνδικαλιστές να πιέζουν την εκάστοτε διοίκηση προκειμένου να πετυχαίνουν μεγαλύτερες αυξήσεις μισθών.

Καταγγέλθηκε στην «Κ» ότι αρκετές φορές συνδικαλιστές, αξιοποιώντας τη δύναμη του μονοπωλιακού ΟΛΠ στον χώρο του και απειλώντας με «κλείσιμο» του λιμένα, πετύχαιναν αυξήσεις μισθών πολύ μεγαλύτερες από τον τρέχοντα πληθωρισμό.

«Με πληθωρισμό 1%, στον ΟΛΠ δόθηκαν αυξήσεις μισθών περίπου 7%», αναφέρθηκε χαρακτηριστικά.