ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

ΟΔΙΚΕΣ ΜΕΤΑΦΟΡΕΣ: Τα πρώτα συμπεράσματα που προκύπτουναπό την απελευθέρωση των αδειών των Δ.Χ.

Από τους πρώτους κλάδους που απελευθερώθηκαν ήταν αυτός των οδικών εμπορευματικών μεταφορών, ο οποίος εξ αυτού του λόγου είχε προκαλέσει έντονες αντιδράσεις που επηρέασαν σε μεγάλο βαθμό τη λειτουργία της αγοράς, λόγω της πολυήμερης κινητοποίησης των ιδιοκτητών Δ.Χ. φορτηγών και βυτιοφόρων. Λίγους μήνες αργότερα και αφού η απελευθέρωση του κλάδου αποτελεί ήδη, από τον περασμένο Σεπτέμβριο, νόμο του κράτους, η εν λόγω αγορά διανύει τον πρώτο χρόνο της τριετούς μεταβατικής περιόδου.

Στη διάρκεια της τριετίας, το ύψος της εισφοράς που καλείται να καταβάλει κανείς στο Δημόσιο για την έκδοση νέας άδειας φορτηγού Δ. Χ. μειώνεται σταδιακά ώστε από τον Ιούλιο του 2013 να μηδενίζεται. Από τον περασμένο Ιανουάριο το κόστος έκδοσης νέας άδειας έχει μειωθεί κατά 30% για όλες τις κατηγορίες, με βάση την τιμή που ορίζει ο σχετικός νόμος.

Το αρχικό ύψος της εισφοράς (στην αρχή της μεταβατικής περιόδου) είχε οριστεί στα 10.000 ευρώ για τον πρώτο τόνο, 2.000 από τον δεύτερο έως και τον έβδομο τόνο και 1.500 ευρώ από τον όγδοο έως και τον 40ό τόνο.

Αποτέλεσμα είναι το κόστος έκδοσης νέας άδειας για όχημα (φορτηγό) 40 τόνων να διαμορφώνεται στα 71.500 ευρώ. Το αντίστοιχο κόστος για τα βυτιοφόρα διαμορφώθηκε στα 27.000 ευρώ για τον πρώτο τόνο και 3.000 ευρώ για κάθε τόνο από τον δεύτερο έως και τον 42ο.

Σε δύο χρόνια, δεν θα απαιτείται η καταβολή εφ’ άπαξ εισφοράς για την απόκτηση άδειας, αλλά μόνο διοικητικά τέλη (το κόστος, δηλαδή, του παράβολου), τα οποία θα κυμαίνονται στα 1.500 ευρώ περίπου και θα καθοριστούν με υπουργική απόφαση.

Κύκλοι της αγοράς, ωστόσο, τονίζουν ότι μέχρι το πέρας της τριετούς μεταβατικής περιόδου, ο κλάδος είναι στάσιμος, καθώς ουδείς προτίθεται να πληρώσει -και λογικό είναι- για μια άδεια η οποία σε δύο χρόνια δεν θα κοστίζει.