Δέσμη προτάσεων από την ΤτΕ για την πάταξη της φοροδιαφυγής

Δέσμη προτάσεων από την ΤτΕ για την πάταξη της φοροδιαφυγής

2' 5" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Στο 4% του ΑΕΠ ανέρχεται ετησίως η φοροδιαφυγή, σύμφωνα με έκθεση της Τραπέζης της Ελλάδος, ενώ η παραοικονομία προσεγγίζει το 30% του ΑΕΠ. Στο τεράστιο αυτό ποσοστό της παραοικονομίας εντάσσεται και η ανασφάλιστη εργασία που αποτελεί το 25% της συνολικής εργασίας.

Τα τελευταία χρόνια δεν έχουν γίνει προσπάθειες έτσι ώστε να μειωθούν τόσο η φοροδιαφυγή όσο και η ανασφάλιστη εργασία, με αποτέλεσμα το κρίσιμο αυτό διάστημα να παρατηρείται αδυναμία ως προς την είσπραξη των φόρων, ενώ από την άλλη πλευρά τα ασφαλιστικά Ταμεία αγκομαχούν, αντλώντας περισσότερους πόρους από τον προϋπολογισμό.

Πρόσφατη μελέτη αναφορικά με τη φορολογία εισοδήματος φυσικών προσώπων εκτιμά ότι το σύνολο των φορολογουμένων δηλώνει φορολογητέο εισόδημα μικρότερο κατά τουλάχιστον 10%, οδηγώντας σε 26% λιγότερα φορολογικά έσοδα (λόγω της προοδευτικότητας της φορολογίας). Σύμφωνα με την ίδια μελέτη, η υψηλότερη φοροδιαφυγή φαίνεται να διαπράττεται από άτομα με κύρια πηγή εισοδήματος την αυτοαπασχόληση (δηλ. ελεύθερους επαγγελματίες, αγρότες), οι οποίοι κατά μέσο όρο δηλώνουν περίπου 33% μικρότερο εισόδημα από το πραγματικό. Στη μελέτη της ΤτΕ προτείνεται η λήψη δέσμης μέτρων για αντιμετώπιση του πολύπλοκου φαινομένου της φοροδιαφυγής. Ειδικότερα η ΤτΕ προτείνει:

1. Απλούστευση της νομοθεσίας και δημιουργία ενός ευέλικτου και ορθολογικού ρυθμιστικού πλαισίου με ταυτόχρονο περιορισμό των ερμηνευτικών εγκυκλίων.

2. Επανεξέταση των 980 φοροαπαλλαγών που ισχύουν.

3. Συστηματική ηλεκτρονική παρακολούθηση των περιουσιακών στοιχείων, των καταναλωτικών δαπανών και των οφειλών των φορολογούμενων έναντι του Δημοσίου με την απευθείας σύνδεση με το σύστημα Elenxis του υπουργείου Οικονομικών διαφόρων αρχών και υπηρεσιών όπως του Κτηματολογίου, του υπουργείου Μεταφορών, των ασφαλιστικών εταιρειών και εντατικότερη συνεργασία με αρχές του εξωτερικού.

4. Εισαγωγή και ευρεία χρήση ενός «Μοναδικού Προσωπικού Αριθμού Ταυτοποίησης» κάθε πολίτη κατά τα πρότυπα του «αριθμού κοινωνικής ασφάλισης» που εφαρμόζεται σε πολλές ανεπτυγμένες χώρες, ο οποίος θα επέτρεπε μεταξύ άλλων τη διαχείριση των φορολογικών του θεμάτων κατά ενιαίο τρόπο.

5. Απόλυση των ελεγκτών οι οποίοι εμπλέκονται σε χρηματισμό, ή απαγόρευση επαναπρόσληψής τους στον ευρύτερο δημόσιο τομέα και η άμεση άσκηση ποινικής δίωξης (αντί μετάθεσής τους όπως συνηθίζεται μέχρι τώρα).

6. Πλήρης διαχωρισμός των φοροελεγκτικών αρχών από τις φοροεισπρακτικές υπηρεσίες και η παρακολούθηση του έργου και των δύο από τρίτο ανεξάρτητο σώμα.

7. Περιορισμός του μεγάλου αριθμού των τοπικών εφοριών.

8. Πλήρης αυτοματοποίηση βασικών φορολογικών λειτουργιών, όπως η εγγραφή των φορολογουμένων και η παρακολούθηση της υποβολής δηλώσεων.

9. Αυτοματοποίηση της απόδοσης του ΦΠΑ σε πραγματικό χρόνο (real time), δηλαδή κατά την πραγματοποίηση της συναλλαγής, και η πληρωμή των ελεύθερων επαγγελματιών με διαμεσολάβηση ιδιωτικής λογιστικής εταιρείας για την έκδοση του λογαριασμού και με αποκλειστική χρήση τραπεζικού λογαριασμού για την εξόφληση, ανεξάρτητα από το ποσό της οφειλής.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή