ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Μέχρι το τέλος Αυγούστου η παρέμβαση Βενιζέλου

Τα Ναυπηγεία Ελευσίνας, μέσα στον Ιούλιο, απέστειλαν στα μέλη του υπουργικού συμβουλίου ένα υπόμνημα με το οποίο υπολογίζουν ότι το επιπλέον κόστος του Υπουργείου Εθνικής Αμυνας από την παραγγελία των υποβρυχίων 214 και της καθυστέρησης των δοκιμών του «Ωκεανός», θα ανέλθει σε 800 εκατομμύρια ευρώ.

Τα Ναυπηγεία στο υπόμνημά τους επικαλούνται τοποθέτηση του κ. Ευάγγελου Βενιζέλου, ως υπουργού Εθνικής Αμυνας, στην οποία είχε σημειώσει ότι τα δύο επιπλέον υποβρύχια (κόστους 570 εκατομμυρίων ευρώ) δεν θα ήταν στρατηγικά απαραίτητα για τις ανάγκες του Ναυτικού. Και τι πλοία θα ήταν στη θέση των υποβρυχίων; Επ’ αυτού, μόνο το Πολεμικό Ναυτικό είναι σε θέση να κρίνει.

Για να κινηθούν μέσα στη χρονιά, τα Ναυπηγεία Ελευσίνας είχαν ζητήσει και μία πιστωτική «γραμμή» αντίστοιχη με εκείνη που είχε δοθεί στον κ. Σάφα, με την ανάληψη των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά, της τάξης των 20 εκατομμυρίων ευρώ (σ.σ.: σήμερα οι εργαζόμενοι πληρώνονται «έναντι»).

Η εγγύηση που θα συνοδεύει τη «γραμμή» δεν έχει εγκριθεί και σήμερα είναι εξαιρετικά αβέβαιο για ποιο πρόγραμμα θα εγκριθεί. Το Ναυπηγείο Ελευσίνας ζητάει μία «ξεκάθαρη τοποθέτηση του Υπουργείου Εθνικής Αμυνας για τις προοπτικές του προγράμματος Fremm και των άλλων προγραμμάτων για την τρέχουσα δεκαετία…» και προτείνει ακόμα «ο Σκαραμαγκάς να κατευθύνει ναυπηγήσεις – επισκευές εμπορικών πλοίων στα Ναυπηγεία της Ελευσίνας» στο πλαίσιο ενός προγράμματος ανταλλαγής εργατοωρών που θα αύξανε την επιβάρυνση των εγκαταστάσεων και των δύο Ναυπηγείων.

Ο κ. Σάφα έχει ζητήσει να μπορεί να ασκεί και τις δύο δραστηριότητες (δηλαδή ναυπήγηση για το Πολεμικό Ναυτικό αλλά και ναυπήγηση πλοίων για ξένα κράτη) πράγμα, ωστόσο, που ο επίτροπος ανταγωνισμού Χοακίμ Αλμούνια απαγορεύει.

Η απαγόρευση αυτή προέκυψε εν μέρει και από ενέργειες του ελληνικού Δημοσίου, όταν αξιωματούχος του υπουργείου Οικονομικών ζήτησε με επιστολή του το φθινόπωρο του 2010 από την Ευρωπαία επίτροπο να αναθεωρήσει την απόφασή του για την επιβολή προστίμου στα ΕΝΑΕ, πρόστιμο που είχε επιβληθεί έπειτα από καταγγελία των Ναυπηγείων Ελευσίνας στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή για λήψη εκ μέρους του ανταγωνιστικού ναυπηγείου παράνομης επιδότησης.

Σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ», στην επιστολή του υπουργείου Οικονομικών το φθινόπωρο του 2010 διατυπωνόταν η άποψη ότι τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά θα κατασκεύαζαν ή θα επισκεύαζαν πλοία μόνο για λογαριασμό του ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού. Η Επιτροπή φαίνεται ότι συζητάει τη διαγραφή του προστίμου μόνο υπό αυτόν τον όρο, κάτι που ο νέος επενδυτής κ. Ισκαντάρ Σάφα δεν συζητάει. Σε αυτή την περίπτωση θα προτιμούσε να κλείσει το Ναυπηγείο.

Ο κ. Ευάγγελος Βενιζέλος έχει χρονικό περιθώριο ώς το τέλος Αυγούστου να διαπραγματευθεί το θέμα με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή αλλά πολλά εξαρτώνται και από τη στάση που θα κρατήσει από την πλευρά του το Ναυπηγείο Ελευσίνας, το οποίο είναι άμεσα ενδιαφερόμενο. Ο ιδιοκτήτης τους Νίκος Ταβουλάρης έστειλε αυτή την εβδομάδα το σήμα ότι ως Ελληνας θα συμφωνούσε αλλά ως επιχειρηματίας θέλει τα ανταλλάγματά του.

Με ιδιαίτερο ενδιαφέρον αναμένεται τώρα η εξέλιξη των πραγμάτων, καθώς θεωρείται και είναι μια πολύ κρίσιμη καμπή, αυτή στην οποία μπαίνει το όλο ζήτημα τώρα.