Ορισμός ειδικού μεσολαβητή για επανεκκίνηση των οδικών έργων

Ορισμός ειδικού μεσολαβητή για επανεκκίνηση των οδικών έργων

2' 20" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Στον ορισμό ειδικού μεσολαβητή εκ μέρους της κυβέρνησης με στόχο την επίλυση του μείζονος ζητήματος των μεγάλων αυτοκινητόδρομων (έργα παραχώρησης), προχώρησε χθες έπειτα από εισήγηση του υπουργού Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, κ. Κωστή Χατζηδάκη, ο πρωθυπουργός, κ. Αντώνης Σαμαράς. Την «καυτή πατάτα» της επανεκκίνησης των έργων, που παραμένουν ανενεργά από τον Νοέμβριο του 2010, λόγω άρνησης των συμμετεχουσών τραπεζών να συνεχίσουν την παροχή χρηματοδότησης, θα αναλάβει ο κ. Ευθύμιος Βιδάλης. Ο τελευταίος έχει διατελέσει ανώτατο διευθυντικό στέλεχος ελληνικών και διεθνών επιχειρήσεων επί σειρά ετών και, σύμφωνα με σχετική ανακοίνωση, θα αναλάβει τον ρόλο αυτό αμισθί.

Το ζήτημα της επανέναρξης των έργων βέβαια μόνο εύκολο δεν είναι, καθώς απαιτείται η αλλαγή των όρων των συμβάσεων, ώστε να προσαρμοστούν στις σημερινές συνθήκες, οι οποίες βέβαια είναι σαφώς χειρότερες από την περίοδο που υπογράφηκαν οι συμφωνίες. Ωστόσο, η σημασία των έργων σήμερα είναι ιδιαίτερα μεγάλη, καθώς εκτός του ότι πρόκειται για επενδύσεις που προσεγγίζουν τα 8 δισ. ευρώ, υπολογίζεται ότι θα συνεισφέρουν στο ΑΕΠ, τουλάχιστον 1 ποσοστιαία μονάδα, περιορίζοντας την ύφεση. Ταυτόχρονα, θα επαναφέρουν δεκάδες χιλιάδες θέσεις εργασίας που παύθηκαν, λόγω ακριβώς του παγώματος των εργασιών.

Ο ρόλος του μεσολαβητή είναι να αναλάβει τις διαπραγματεύσεις με τράπεζες και κατασκευαστές με την ελπίδα πως θα ξεκολλήσουν τα τέσσερα έργα (Μαλιακός – Κλειδί, Κόρινθος – Πάτρα – Πύργος, Ιόνια Οδός και Αξονας Κεντρικής Ελλάδας).

Το σημαντικότερο ζήτημα είναι το πώς θα αναπροσαρμοστούν οι συμβάσεις, ώστε να καλύπτουν την απώλεια εσόδων από τη σημερινή έως και κατά 50% μείωση της κυκλοφορίας στους εν λόγω οδικούς άξονες, συγκριτικά με το 2007. Οι τράπεζες ζητούν από το Δημόσιο, να εγγυηθεί την κυκλοφορία και συνεπώς τα έσοδα από τα διόδια, αλλά και αυξήσεις στα επιτόκια με τα οποία έχουν δανείσει τους εργολάβους. Οι τελευταίοι ζητούν αλλαγές στο φυσικό αντικείμενο των συμβάσεων (να περικοπούν τμήματα που έχουν εμπλακεί σε δικαστικές διαμάχες ή σε προσφυγές στην Ε.Ε., όπως τμήμα του Αξονα Κεντρικής Ελλάδος, τμήμα που διέρχεται μέσα από τον Καϊάφα στην Ηλεία, κ.λπ.), ώστε να προχωρήσουν τα έργα.

Η συμφωνία, πριν από λίγες ημέρες, με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ) για τη δημιουργία του «Μηχανισμού Επιμερισμού Κινδύνου» για τους οδικούς άξονες θεωρείται σημαντικό βήμα για την επίλυση των προβλημάτων, καθώς δύναται να παράσχει μέρος των απαιτούμενων εγγυήσεων, που προκύπτουν από την απώλεια εσόδων των έργων, λόγω ακριβώς της μείωσης της κυκλοφορίας.

Μέσω του εν λόγω μηχανισμού, η ΕΤΕπ ή άλλες κρατικές επενδυτικές τράπεζες μπορούν να συγκεντρώσουν κεφάλαια, ώστε να είναι σε θέση να χορηγούν δάνεια ή εγγυήσεις, καθώς και άλλες χρηματοδοτικές διευκολύνσεις σε σημαντικά έργα, ιδίως υποδομών. Σύμφωνα με το, φιλόδοξο είναι η αλήθεια, χρονοδιάγραμμα που έχει θέσει ο κ. Χατζηδάκης, οι συζητήσεις θα πρέπει να έχουν αίσιο τέλος έως τα τέλη Σεπτεμβρίου, προκειμένου οι αναθεωρημένες συμβάσεις να έρθουν προς ψήφιση στη βουλή έως τα τέλη του έτους και τα έργα να ξεκινήσουν στις αρχές του 2013.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή