Αίρονται οι περιορισμοί στην αποκρατικοποίηση ΔΕΚΟ

Αίρονται οι περιορισμοί στην αποκρατικοποίηση ΔΕΚΟ

2' 53" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Νομοσχέδιο – σκούπα με το οποίο θα αίρονται θεσμικοί περιορισμοί όπως το ελάχιστο όριο συμμετοχής του Δημοσίου σε ΔΕΚΟ και οι οποίες εμποδίζουν την υλοποίηση των αποκρατικοποιήσεων προωθεί η κυβέρνηση σε συνεργασία με το Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ).

Ελάχιστη συμμετοχή

Βασικό στοιχείο του νομοθετήματος είναι η κατάργηση του ελάχιστου ποσοστού που πρέπει να κατέχει το Δημόσιο στα ΕΛΠΕ, τη ΔΕΗ, τον ΟΠΑΠ, τον Οργανισμό Διεξαγωγής Ιπποδρομιών Ελλάδος, την ΕΥΔΑΠ, την ΕΥΑΘ και τους Οργανισμούς Λιμένων Πειραιώς, Θεσσαλονίκης, Βόλου,Ελευσίνας, Ηγουμενίτσας, Ηρακλείου, Καβάλας, Κέρκυρας, Λαυρίου, Πατρών, και Ραφήνας. Με βάση το χρονοδιάγραμμα που είχε συμφωνηθεί με την τρόικα, η σχετική νομοθετική ρύθμιση θα έπρεπε να είχε ψηφισθεί από τη Βουλή έως το τέλος Ιουνίου, αλλά όπως όλα τα θέματα που αφορούσαν τις αποκρατικοποιήσεις είχαν «παγώσει» με απόφαση των κομμάτων που στήριζαν την κυβέρνηση του κ. Λουκά Παπαδήμου.

Δικαιώματα ψήφου

Δεύτερη σημαντική διάταξη του νομοθετήματος είναι η κατάργηση του άρθρου 11 του νόμου 3136/2008, το οποίο προέβλεπε ότι για εταιρείες εθνικής στρατηγικής σημασίας, που έχουν ή είχαν μονοπωλιακό χαρακτήρα, και ιδίως όταν πρόκειται για εταιρείες που έχουν στην κυριότητά τους ή εκμεταλλεύονται ή διαχειρίζονται εθνικά δίκτυα υποδομών, η (έμμεση ή άμεση) απόκτηση από άλλο μέτοχο, εκτός του Δημοσίου δικαιωμάτων ψήφου από 20% του συνολικού μετοχικού κεφαλαίου και άνω, προϋποθέτει την προγενέστερη έγκριση της Διυπουργικής Επιτροπής Αποκρατικοποιήσεων. Πρόκειται για μια διάταξη η οποία είχε θεσμοθετηθεί το 2008 επί υπουργίας Γιώργου Αλογοσκούφη, για να βάλει «φρένο» στην προσπάθεια επιθετικής εξαγοράς και τον έλεγχο του ΟΤΕ από τη MIG. Σε ό,τι αφορά τον ΟΤΕ, ο περιορισμός αυτός ήρθη με απόφαση της Διυπουργικής Επιτροπής Αποκρατικοποιήσεων, όταν ο Οργανισμός εξαγοράστηκε από την Deutsche Telekom. Ωστόσο, η διάταξη αμφισβητείται ακόμη από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ενώ αποτελεί εμπόδιο για την αποκρατικοποίηση των ΔΕΠΑ/ΔΕΣΦΑ, ΔΕΗ, ΕΛΠΕ, ΕΥΔΑΠ, ΕΥΑΘ, ΟΛΠ και ΟΛΘ. Στη ΔΕΗ ειδικά προβλέπεται ότι περιορισμός των δικαιωμάτων ψήφου ιδιωτών μετόχων στο 5%.

Εκπρόσωποι εργαζομένων

Τρίτη σημαντική θεσμική αλλαγή που επέρχεται είναι η κατάργηση της υποχρεωτικής συμμετοχής εκπροσώπων εργαζομένων και άλλων φορέων, στα διοικητικά συμβούλια των ΔΕΚΟ.

Για παράδειγμα, εκτός από τους εκπροσώπους των εργαζομένων, στους οργανισμούς Λιμένων Πειραιά και Θεσσαλονίκης προβλέπεται να συμμετέχουν στα διοικητικά συμβούλια εκπρόσωποι των οικείων δήμων και της Οικονομικής και Κοινωνικής Επιτροπής (ΟΚΕ). Η ΟΚΕ συμμετέχει υποχρεωτικά και στο δ.σ. της ΔΕΗ. Στα λιμάνια που έχουν τη μορφή Ανώνυμης Εταιρείας, εκτός από τους εκπροσώπους των εργαζομένων και της ΟΚΕ, στα διοικητικά συμβούλια συμμετέχουν επίσης υποχρεωτικά εκπρόσωποι της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης της έδρας, του Δήμου της έδρας, του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου, της Ομοσπονδίας Φορτοεκφορτωτών Ελλάδος και του Προϊσταμένου της Λιμενικής Αρχής.

Αλλες νομοθετικές ρυθμίσεις που πρέπει να περιληφθούν στο νομοσχέδιο είναι για:

1. Τη δημιουργία άδειας κρατικών λαχείων.

2. Τη σύσταση Ρυθμιστικής Αρχής Διαχείρισης Υδάτων και Αποβλήτων.

3. Την επέκταση της αδείας ΕΥΔΑΠ και ΕΥΑΘ.

4. Την ίδρυση νέας εταιρείας στην οποία θα μεταφερθούν τα ακίνητα (ιπποδρόμιο κ.ά.) του Οργανισμού Διεξαγωγής Ιπποδρομικών Ελλάδας.

5. Την ίδρυση εταιρείας στην οποία θα μεταβιβασθούν τα περιουσιακά στοιχεία της ΕΑΣ (Ελληνικά Αμυντικά Συστήματα) που μπορούν να πωληθούν και για την επίλυση αδειοδοτικών και ιδιοκτησιακών εκκρεμοτήτων των παραγωγικών εγκαταστάσεων της ΕΑΣ.

6. Για τη σύσταση Ρυθμιστικής Αρχής Αυτοκινητοδρόμων που θα επιβλέπει και θα ρυθμίζει θέματα λειτουργίας, συντήρησης και εκμετάλλευσης του υπεραστικού οδικού δικτύου αυτοκινητοδρόμων της χώρας και για τη ρύθμιση διοδίων για τη μελλοντική παραχώρηση της Εγνατίας.

7. Την επέκταση των όρων χρήσης του IBC (πρώην Διεθνές Ραδιοτηλεοπτικό Κέντρο που σήμερα αξιοποιείται στη μεγαλύτερη έκτασή του ως εμπορικό κέντρο) ώστε να μπορούν να δημιουργηθούν χώροι συγκέντρωσης κοινού, αναψυχής, υπόγειοι βοηθητικοί χώροι και χώροι στάθμευσης αυτοκινήτων.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή