Εισφορά της τάξεως του 6%-10% θα καλούνται εφεξής να καταβάλλουν οι ναυλομεσιτικές εταιρείες (όχι όμως και οι πλοιοκτήτριες εταιρείες ή οι εταιρείες διαχείρισης πλοίων) από τη μετατροπή σε ευρώ του ξένου συναλλάγματος που εισπράττουν.
Βάσει σχετικής διάταξης του φορολογικού νομοσχεδίου, «επιβάλλεται ετήσια εισφορά στα γραφεία ή υποκαταστήματα αλλοδαπών επιχειρήσεων οποιουδήποτε τύπου που απασχολούνται αποκλειστικά με εκμετάλλευση, ναύλωση, ασφάλιση, διακανονισμό αβαριών, μεσιτεία αγοραπωλησιών ή ναυπηγήσεων ή ναυλώσεων ή ασφαλίσεων πλοίων με ελληνική σημαία, τα οποία έχουν ολική χωρητικότητα άνω των 500 κόρων».
Η εισφορά θα επιβληθεί για περίοδο τεσσάρων ετών (2013-2016) και θα υπολογίζεται ως ποσοστό επί του ετήσιου συνολικού ποσού εισαγόμενου συναλλάγματος. Ο υπολογισμός θα γίνεται με τρεις επιμέρους συντελεστές, ανάλογα με το ποσό του συναλλάγματος. Συγκεκριμένα, για εισαγωγή συναλλάγματος έως 200.000 δολάρια ΗΠΑ, θα επιβάλλεται συντελεστής 10% (ήτοι φόρος 20.000 δολαρίων), ενώ ειδικά για τα ποσά μέχρι 50.000 δολάρια, ο πάγιος φόρος θα ανέρχεται σε 5.000 δολάρια, ανεξάρτητα από το ύψος του ποσού. Επιπλέον, για τα ποσά από 200.000 δολάρια έως 400.000 δολάρια, ο συντελεστής διαμορφώνεται στο 8% και για τα ποσά άνω των 400.000 δολαρίων μειώνεται σε 6%.
Εσοδα 15,5 εκατ. ευρώ
Δεδομένου του ότι τα προσδοκώμενα ετήσια έσοδα από την εισφορά αυτή υπολογίζεται ότι δεν θα ξεπερνούν τα 15,5 εκατ. ευρώ, καθίσταται σαφές ότι δεν αφορά τις πλοιοκτήτριες εταιρείες, οι οποίες ούτως ή άλλως, με βάση τις νέες φορολογικές διατάξεις, θα επιβαρυνθούν με ετήσιο φόρο της τάξεως των 100-150 εκατ. ευρώ. Ο νέος αυτός φόρος θα επιβληθεί στις ελληνικές εταιρείες διαχείρισης/ιδιοκτησίας πλοίων που βρίσκονται υπό ξένη σημαία και στις ξένες πλοιοκτήτριες εταιρείες που έχουν έδρα την Ελλάδα.
Θα υπολογίζεται με βάση τη χωρητικότητα των πλοίων. Ωστόσο, επισημαίνεται ότι αν κάποιο πλοίο έχει καταβάλει τον αντίστοιχο φόρο στη χώρα της οποίας τη σημαία φέρει (εφόσον βεβαίως η χώρα αυτή έχει διμερή συμφωνία με την Ελλάδα για την αποφυγή διπλής φορολόγησης), τότε στην Ελλάδα, θα καταβάλλεται μόνο η τυχόν διαφορά που θα προκύπτει.
Ο νέος φόρος αφορά επί της ουσίας τα 2/3 του ελληνόκτητου στόλου της ποντοπόρου ναυτιλίας, ήτοι πάνω από 2.500 πλοία, που βρίσκονται υπό ξένη σημαία, έχοντας πάντως τη συναίνεση της εγχώριας ναυτιλιακής κοινότητας, καθώς είχε προηγηθεί σχετική συνεννόηση με την Ενωση Ελλήνων Εφοπλιστών.