Σήμα από Μαξίμου αναμένει το ΤΑΙΠΕΔ για την έναρξη διαγωνισμού για το Ελληνικό

Σήμα από Μαξίμου αναμένει το ΤΑΙΠΕΔ για την έναρξη διαγωνισμού για το Ελληνικό

3' 19" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

 

Την οριστική δέσμευση της κυβέρνησης για την υποστήριξη της ανάπτυξης του Ελληνικού αναμένει το Ταμείο Αποκρατικοποιήσεων, προκειμένου να προχωρήσει η συγκεκριμένη αποκρατικοποίηση. Για τον λόγο αυτό, το διοικητικό συμβούλιο του Ταμείου «παίζει» τις τελευταίες καθυστερήσεις στη διαδικασία προώθησης του έργου μέχρι να υπάρξει τελικό «πράσινο φως», είτε από το Μέγαρο Μαξίμου είτε από τον υπουργό Οικονομικών, Γ. Στουρνάρα. Η τελευταία συνεδρίαση, της Πέμπτης, δεν ολοκληρώθηκε και η συνέχειά της αναμένεται μέσα στην εβδομάδα που ξεκινάει αύριο. Στη συγκεκριμένη συνεδρίαση, το Δ.Σ. του ΤΑΙΠΕΔ θα εγκρίνει το τελικό σχέδιο σύμβασης για την πώληση των μετοχών της εταιρείας «Ελληνικόν Α.Ε.», προκειμένου αυτό να παραδοθεί στους ενδιαφερόμενους επενδυτές.

Με βάση αυτό, οι υποψήφιοι επενδυτές θα υποβάλουν τις δεσμευτικές τους προσφορές. Το Ελληνικό είναι η μοναδική αποκρατικοποίηση που ακολουθεί τη συγκεκριμένη διαδικασία. Αυτό συμβαίνει επειδή το έργο ανάπτυξης του ακινήτου έχει χρόνο μεγαλύτερο από τον χρόνο ζωής του πωλητή, δηλαδή του Ταμείου Αξιοποίησης της Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ). Σημειώνεται ότι η ανάπτυξη του Ελληνικού θα διαρκέσει 15 χρόνια, ενώ η ζωή του Ταμείου δεν ξεπερνάει τα 6 χρόνια, με βάση τα σημερινά δεδομένα. Ως συνέπεια, η κυβέρνηση θα πρέπει να δεσμευθεί για τη στήριξη του έργου, μετά το «λουκέτο» που θα μπει στο Ταμείο Αποκρατικοποιήσεων.

Μέχρι τώρα δεν αποσαφηνίζεται η μορφή που μπορεί να λάβει αυτή η δέσμευση του ελληνικού κράτους απέναντι στον προτιμητέο επενδυτή. Παράγοντες κοντά στο έργο κάνουν λόγο για υπουργική απόφαση ή για πράξη του υπουργικού συμβουλίου. Το σίγουρο, πάντως, είναι ότι χωρίς μια τέτοια επίσημη δέσμευση της κυβέρνησης, η αποκρατικοποίηση δεν προχωράει.

Το ενθαρρυντικό είναι ότι πλέον αναφέρονται μεγάλα ονόματα επενδυτικών κεφαλαίων που ενδιαφέρονται για τη συγκεκριμένη αποκρατικοποίηση. Πρόκειται για επενδυτικά κεφάλαια με τα οποία υπήρξαν στο πρόσφατο παρελθόν διεργασίες, τόσο με την πλευρά των ενδιαφερομένων επενδυτών όσο και με την πλευρά του ΤΑΙΠΕΔ. «Πρόκειται για (επενδυτικά) funds με τα οποία συναντηθήκαμε πρόσφατα στη Νέα Υόρκη», σημειώνει στέλεχος του ΤΑΙΠΕΔ, αναφερόμενο στις επαφές που υπήρξαν στο πλαίσιο του 15ου Ετήσιου Επενδυτικού Φόρουμ για την Ελλάδα, που πραγματοποιήθηκε τον περασμένο Δεκέμβριο. Σύμφωνα με τα δημοσιεύματα της περιόδου, συναντήσεις του ΤΑΙΠΕΔ υπήρξαν με την Paulson & Co., την Third Point, την York Capital, Baupost Group κ.ά.

Ωστόσο δεν αποκλείονται και εκπλήξεις, καθώς σε εγρήγορση για το έργο βρίσκονται και οι ενδιαφερόμενοι επενδυτές (Lamda Development, Elbit και London & Regional Properties), οι οποίοι αναζητούν συνεταίρους ή/και χρηματοδότες. Οι τελευταίοι, σύμφωνα με πληροφορίες, βρίσκονται σε συνεχή επαφή με αντίστοιχα μεγάλα επενδυτικά κεφάλαια, κυρίως αμερικανικής προέλευσης.

Για το ΤΑΙΠΕΔ, το Ελληνικό είναι η αποκρατικοποίηση η οποία μπορεί άμεσα να διασφαλίσει έσοδα στο Ταμείο, καθώς, υπό κανονικές προϋποθέσεις, μια συμφωνία μπορεί να υπάρξει μέχρι τον Μάρτιο. Σύμφωνα με στελέχη του ΤΑΙΠΕΔ, το Ταμείο προτίθεται να διαθέσει στους υποψήφιους επενδυτές 30 έως 45 ημέρες για να υποβάλουν τις δεσμευτικές προσφορές τους, μετά την ημέρα που θα τους παραδοθεί το τελικό σχέδιο σύμβασης. Ως συνέπεια, η υποβολή προσφορών δεν αναμένεται παρά στο τέλος Φεβρουαρίου ή στα μέσα Μαρτίου. Η ανακήρυξη του προτιμητέου επενδυτή δεν αναμένεται να καθυστερήσει ιδιαίτερα μετά την υποβολή των προσφορών.

ΤΡΑΙΝΟΣΕ και αεροδρόμια

Αλλες αποκρατικοποιήσεις οι οποίες μπορούν άμεσα να διασφαλίσουν έσοδα για το Δημόσιο είναι εκείνες των ΤΡΑΙΝΟΣΕ – Rosco και των περιφερειακών αεροδρομίων. Ωστόσο, οποιαδήποτε συμφωνία δεν αναμένεται πριν από το τέλος της άνοιξης ή τις αρχές καλοκαιριού. Και αυτό επειδή, όπως σημειώνουν οι άνθρωποι του Ταμείου, απαιτείται μεγάλος χρόνος ωρίμανσης των αποκρατικοποιήσεων. Συγκεκριμένα, όπως αναφέρουν, η αποκρατικοποίηση των ΤΡΑΙΝΟΣΕ – ROSCO απαιτεί την ολοκλήρωση ενός πλέγματος νομικών κειμένων που θα περιγράφουν τις συμβατικές υποχρεώσεις, όχι μόνον μεταξύ των δύο εταιρειών, αλλά και μεταξύ του Δημοσίου, που προσφέρει το τροχαίο υλικό, της ΟΣΕ Α.Ε. που διαχειρίζεται την υποδομή κ.ά. Επίσης, ο προτιμητέος επενδυτής θα πρέπει να έχει μια ισχυρή δέσμευση από την πλευρά του κατόχου της (σιδηροδρομικής) υποδομής για τη συντήρησή της στο μέλλον.

Σε ό,τι αφορά τα περιφερειακά αεροδρόμια, το ΤΑΙΠΕΔ έχει ολοκληρώσει έναν κύκλο διαβούλευσης με τις ενδιαφερόμενες πλευρές, όπως είναι το ΥΠΟΙΚ, το ΥΠΟΜΕΔΙ, η ΥΠΑ, το ΥΠΕΚΑ κ.ά., με στόχο να υποβάλουν παρατηρήσεις. Το τελικό σχέδιο της σύμβασης παραχώρησης αναμένεται να οριστικοποιηθεί σύντομα.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή