Ο κορωνοϊός επιτάχυνε τον ψηφιακό μετασχηματισμό του ΟΑΕΔ

Ο κορωνοϊός επιτάχυνε τον ψηφιακό μετασχηματισμό του ΟΑΕΔ

3' 15" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Περισσότερο από 4,5 εκατομμύρια ηλεκτρονικές επισκέψεις φυσικών προσώπων στο μητρώο του ΟΑΕΔ, πάνω από 58 εκατομμύρια ηλεκτρονικές συναλλαγές διαλειτουργικότητας με άλλους φορείς του Δημοσίου, τουλάχιστον 5,3 εκατομμύρια ηλεκτρονικές αιτήσεις και πάνω από 4,4 εκατομμύρια ηλεκτρονικές πληρωμές ποσών που άγγιξαν και ξεπέρασαν τα 1,6 δισ. ευρώ πραγματοποιήθηκαν εντός του 2020 μέσα από το Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα του ΟΑΕΔ.

Αν και η ψηφιακή διακυβέρνηση αποτελούσε εδώ και χρόνια κεντρικό στόχο για τους δημόσιους οργανισμούς, έπρεπε να έρθει μια άκρως απρόσμενη και ανεξέλεγκτη κατάσταση όπως η παγκόσμια υγειονομική κρίση της COVID-19 ώστε να επιταχυνθούν θεαματικά οι διαδικασίες μετάβασης ενός Οργανισμού όπως ο ΟΑΕΔ, στις e-υπηρεσίες. Είναι, δε, εντυπωσιακό ότι μέσα σε διάστημα μερικών εβδομάδων ο ΟΑΕΔ πέτυχε να λειτουργεί με επιτυχία  άκρως… ψηφιακά. Αυτό βέβαια δεν σημαίνει ότι δεν υπάρχουν ακόμη άνεργοι που δεν έχουν πρόσβαση σε ηλεκτρονικές υπηρεσίες, με αποτέλεσμα να αντιμετωπίζουν σημαντικές δυσκολίες στην προσπάθειά τους να εξυπηρετηθούν εξ αποστάσεως από τις υπηρεσίες του ΟΑΕΔ.  

Οι 3 βασικές υπηρεσίες

Μιλώντας στην «Κ» ο διοικητής  του Οργανισμού Σπύρος Πρωτοψάλτης παραδέχεται ότι οι ανάγκες που δημιουργήθηκαν εξαιτίας της πανδημίας επιτάχυναν θεαματικά τον ψηφιακό μετασχηματισμό του ΟΑΕΔ. «Μέσα σε διάστημα μερικών μηνών υλοποιήσαμε καινοτόμα ψηφιακά εργαλεία και σήμερα παρέχουμε ένα εκτεταμένο σύνολο e-υπηρεσιών για ανέργους, εργαζομένους, επιχειρήσεις, μαθητές, σπουδαστές και εκπαιδευτικούς», επισημαίνει ο κ. Πρωτοψάλτης και αναφέρει χαρακτηριστικά ότι ενώ πριν από την πανδημία ο ΟΑΕΔ υλοποιούσε ένα  εκτεταμένο σύνολο υπηρεσιών ηλεκτρονικής διακυβέρνησης με πάνω από 40 e-υπηρεσίες, η προσέλευση του κοινού στα 118 Κέντρα Προώθησης Απασχόλησης (ΚΠΑ2) του Οργανισμού παρέμενε μεγάλη, διότι οι τρεις βασικές υπηρεσίες, που αποτελούν την αιτία για τουλάχιστον τα 2/3 του συνολικού αριθμού επισκέψεων, δεν παρέχονταν ηλεκτρονικά. Οι υπηρεσίες αυτές ήταν: 1) Η εγγραφή ως πιστοποιημένος χρήστης για την απόκτηση κωδικού πρόσβασης στις e-υπηρεσίες, 2) η εγγραφή στο μητρώο ανεργίας για την έκδοση δελτίου ανεργίας και 3) η αίτηση για την επιδότηση της ανεργίας.

Ομως, με το ξέσπασμα της πανδημίας, όλα αυτά άλλαξαν μέσα σε μόλις 1 μήνα. Το πρώτο βήμα έγινε στις 16 Μαρτίου που ξεκίνησε η εγγραφή νέων χρηστών αποκλειστικά ηλεκτρονικά με τους κωδικούς πρόσβασης του TAXISnet, δίνοντας στους πολίτες άμεση πρόσβαση στις e-υπηρεσίες του ΟΑΕΔ και καθιστώντας μη αναγκαία την επίσκεψη στα ΚΠΑ2. Από τις 30 Μαρτίου, οι άνεργοι μπορούν ηλεκτρονικά να εγγράφονται στο μητρώο, να αποκτούν κάρτα ανεργίας και να υποβάλουν αίτηση για το επίδομα ανεργίας.  Από τις 15 Απριλίου όλες οι e-υπηρεσίες είναι πλέον υποχρεωτικές και δεν υπάρχει προσέλευση κοινού στα ΚΠΑ2.

Από τις 11 Μαρτίου όλες οι προαιρετικές ηλεκτρονικές υπηρεσίες μετατράπηκαν σε υποχρεωτικές και όλοι οι επιδοτούμενοι άνεργοι που δήλωναν αυτοπροσώπως την παρουσία τους στο ΚΠΑ2 της περιοχής τους ανά τρίμηνο, δηλώνουν πλέον την παρουσία τους μόνο μέσω ηλεκτρονικού μηνύματος (email) ή μέσω της νέας e-υπηρεσίας που δημιουργήθηκε για αυτό τον σκοπό. Επίσης, οι αιτήσεις και τα δικαιολογητικά των παρόχων των προγραμμάτων κοινωνικής πολιτικής (Κοινωνικός τουρισμός, κατασκηνωτικό, επιταγές βιβλίων και επιταγές θεάματος)  γίνονται πλέον μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου. 

Εκπαίδευση

Καινοτόμα ψηφιακά εργαλεία χρησιμοποιούνται και για τη σύγχρονη και ασύγχρονη εξ αποστάσεως εκπαίδευση και κατάρτιση στις εκπαιδευτικές δομές του ΟΑΕΔ, που βρέθηκαν σε αναστολή εκπαιδευτικής λειτουργίας λόγω κορωνοϊού. Είναι χαρακτηριστικό ότι ο ΟΑΕΔ σε συνεργασία με την Google Greece, πραγματοποίησε μέσα σε 3 εβδομάδες 10.209 εξ αποστάσεως μαθήματα στις 49 Επαγγελματικές Σχολές (ΕΠΑΣ) Μαθητείας, στα 29 Ινστιτούτα Επαγγελματικής Κατάρτισης (ΙΕΚ) και στις 2 Σχολές ΑμεΑ του Οργανισμού που αντιστοιχούν σε 27.586 διδακτικές ώρες, με τη συμμετοχή 7.271 μαθητών και σπουδαστών και 1.342 εκπαιδευτικών του ΟΑΕΔ.

Η ψηφιακή μετάβαση του ΟΑΕΔ  αναμένεται να συνεχιστεί, καθώς μία σειρά από δράσεις όπως η διαλειτουργική σύνδεση βάσεων με δεδομένα για επαγγέλματα, δεξιότητες και ικανότητες, η αυτόματη εγγραφή των ανέργων σε παροχές του Οργανισμού αλλά και ο σχεδιασμός και στη συνέχεια η παρακολούθηση και αξιολόγηση της πορείας των ωφελούμενων από προγράμματα επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης, περιγράφεται στη Βίβλο Ψηφιακού Μετασχηματισμού 2020-2025. Παράλληλα, η διοίκηση του  ΟΑΕΔ έχει υποβάλει ένα ιδιαίτερα φιλόδοξο σχέδιο ψηφιακής μετάβασης για χρηματοδότηση από το πλαίσιο του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας το οποίο περιλαμβάνει και άλλα ψηφιακά έργα.  

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή