Στον «αέρα» ο κλάδος του λιανεμπορίου – Με κλειστά καταστήματα η έναρξη εκπτώσεων

Στον «αέρα» ο κλάδος του λιανεμπορίου – Με κλειστά καταστήματα η έναρξη εκπτώσεων

Σε απόγνωση οι έμποροι, που προσδοκούσαν να ανοίξουν έστω και με click away

4' 45" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Στον «αέρα» είναι ο κλάδος του λιανεμπορίου παρά την έναρξη των χειμερινών εκπτώσεων, που για τους εμπόρους αποτελεί ύστατη ευκαιρία για να σωθεί η χειμερινή σεζόν και να ανακάμψει ο τζίρος τους. Εκπρόσωποι της αγοράς αναφέρουν ότι οι έμποροι βρίσκονται στα πρόθυρα «νευρικής κρίσης», καθώς, μετά το πέρας των γιορτών, όπου χάθηκε τζίρος περί τα 1,5-2 δισ. ευρώ, προσδοκούσαν να ανοίξουν τα καταστήματά τους με τη μέθοδο του click away, προετοιμάζοντας το έδαφος για την εφαρμογή και του έτερου μοντέλου, click in shop. 

Κεραυνός εν αιθρία

«Το γεγονός ότι επιβλήθηκε το lockdown και δεν ανοίξαμε μετά τις γιορτές έπεσε σαν κεραυνός εν αιθρία. Θεωρούσαμε δεδομένο ότι θα ανοίγαμε αμέσως μετά τις γιορτές με το click away ή πολύ περισσότερο με το click in shop, το οποίο, ως μοντέλο, αποτελεί πρόταση που την είχε κάνει ο σύλλογός μας. Το γεγονός λοιπόν ότι οι προσδοκίες δεν ευοδώθηκαν και επιβλήθηκε το lockdown μάς ανέτρεψε τα δεδομένα», αναφέρει στην «Κ» ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Πειραιά Θεόδωρος Καπράλος, επισημαίνοντας ότι οι σχεδιασμοί ανατράπηκαν σε μια περίοδο που ξεκινούν οι χειμερινές εκπτώσεις, οι οποίες αποτελούν την τελευταία ευκαιρία για τις επιχειρήσεις να ρευστοποιήσουν μέρος των εμπορευμάτων τους, ώστε να καλύψουν πάγια και λειτουργικά έξοδα, ασφαλιστικές και φορολογικές υποχρεώσεις αλλά και υποχρεώσεις προς τους προμηθευτές. 

Εν τω μεταξύ, η αγορά είχε εναποθέσει τις ελπίδες της στις χειμερινές εκπτώσεις, οι οποίες ξεκίνησαν σήμερα και τελειώνουν στις 28 Φεβρουαρίου, με τις εκτιμήσεις πολλών να μιλούν για μεγαλύτερες εκπτώσεις σε σύγκριση με πέρυσι, στα επίπεδα του 50%. Ωστόσο, εκπρόσωποι του λιανεμπορίου επισημαίνουν ότι καμία αγορά δεν μπορεί να δουλέψει με τη λογική του «ακορντεόν», ζητώντας να δοθεί η δυνατότητα στην αγορά να ανοίξει άμεσα τηρώντας αυστηρά τα υγειονομικά μέτρα. 

Κατά τους ίδιους, οποιοδήποτε μοντέλο ενισχύει τη λειτουργία του λιανεμπορίου, είτε πρόκειται για το click away είτε για το click in shop, θα μπορούσε να δώσει μια ανάσα στις επιχειρήσεις, παρότι, όπως αναφέρουν χαρακτηριστικά, τίποτα από τα δύο δεν μπορεί «να καλύψει τη λειτουργία των φυσικών καταστημάτων και τη ροή των καταναλωτών». 

Περί απαξίωσης των μικρομεσαίων επιχειρήσεων έκανε λόγο ο πρόεδρος της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας Γιώργος Καρανίκας, μετά την απόφαση της κυβέρνησης να ανασταλεί η λειτουργία του click away και την επόμενη εβδομάδα, τονίζοντας ότι για να μείνουν όρθιες οι μικρομεσαίες εμπορικές επιχειρήσεις, «μπορούν και πρέπει άμεσα να λειτουργήσουν».

Ο ίδιος αναφέρει ότι «η απαξίωση των εμπορευμάτων και των ίδιων των μικρομεσαίων εμπορικών επιχειρήσεων, η πλήρης απορρύθμιση της αγοραστικής κίνησης και των καταναλωτικών συνηθειών και η συσσώρευση τεράστιων οφειλών οδηγούν σε εργαλειοποίηση της πανδημίας και σε βίαιη αναδιάρθρωση της αγοράς προς όφελος των ισχυρών πολυεθνικών και των εγχώριων αλυσίδων». Αρκετά έντονη ήταν η αντίδραση και του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών καταγγέλλοντας πως το λιανικό εμπόριο είναι εύκολος στόχος που «ανοίγει και κλείνει κατά βούληση». «Επειτα από την απώλεια του τζίρου των εορτών, θα είναι καταστροφικό να χαθεί και η περίοδος των εκπτώσεων», επισημαίνει σε ανακοίνωσή του.

Μικρή ανάσα στις γιορτές

Από τα στοιχεία του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιώς προκύπτει ότι σε ορισμένα καταστήματα, αλλά και αγορές λιανικής της Αττικής, το click away έδωσε μια ανάσα ρευστότητας κατά την περίοδο της 13ης με 31 Δεκεμβρίου. 

Ετσι, οι επιχειρήσεις πώλησης παιχνιδιών που εφάρμοσαν το μέτρο του click away ανέκτησαν περίπου το 50% του τζίρου της αντίστοιχης περυσινής σεζόν, τα βιβλιοπωλεία πέτυχαν ελαφρώς υψηλότερες πωλήσεις από τους προηγούμενους μήνες, ενώ μεγάλες αλυσίδες με είδη ψηφιακής τεχνολογίας και οικιακού εξοπλισμού «έπιασαν» το 30% με 40% του αντίστοιχου περυσινού κύκλου εργασιών. 

Κερδισμένοι βγήκαν, όχι μόνο κατά την εορταστική περίοδο αλλά και καθ’ όλη τη διάρκεια της πανδημικής κρίσης, οι κλάδοι που αφορούν τις πωλήσεις τροφίμων σε σούπερ μάρκετ (+5%), τα φαρμακευτικά είδη (+4%), οι πωλήσεις Η/Υ (+10%) και ο κλάδος των logistics, με τις εταιρείες courier να βλέπουν τον τζίρο τους την περίοδο αυτή να αυξάνεται κατά τουλάχιστον 15%. 

Πέρα από ορισμένους κλάδους που κατάφεραν να διασώσουν μέρος από τον χαμένο τζίρο τους, πέντε κλάδοι δέχθηκαν ισχυρό πλήγμα και κατά την εορταστική περίοδο, καταγράφοντας απώλειες εσόδων που προσεγγίζουν το 50% ή ξεπερνούν το 30%. Το αρνητικό ρεκόρ με πτώση τζίρου που αγγίζει το 48% έχει το λιανικό εμπόριο ρολογιών και κοσμημάτων, ενώ ακολουθούν τα είδη καλλωπισμού με πτώση πωλήσεων της τάξεως του 37%. Το click away φαίνεται να μη βοήθησε κλάδους όπου ο πελάτης χρειάζεται να δοκιμάσει το προϊόν πριν αποφασίσει να το αγοράσει. Ετσι, ισχυρό πλήγμα δέχθηκαν τα καταστήματα ένδυσης και υπόδησης που είδαν τον τζίρο τους να συρρικνώνεται 30% και 29%.

«Η απομάκρυνση του click in shop, στο οποίο η αγορά είχε εναποθέσει τις ελπίδες της, είναι προφανές ότι θα δυσχεράνει έτι περαιτέρω την ανάταξη του εμπορίου και άρα και την ανάκαμψη της οικονομίας», ανέφερε σε ανακοίνωση ο πρόεδρος ΕΒΕΠ και ΠΕΣ Αττικής Βασίλης Κορκίδης. 

Ο ίδιος συμπλήρωσε πως «το click away στις γιορτές ό,τι μπορούσε να δώσει το έδωσε, με τρεις στους δέκα καταναλωτές να το επιλέγουν και με τις μικρές επιχειρήσεις να κάνουν κατά μέσον όρο το 15% του περυσινού ημερήσιου τζίρου τους. Η επιλογή του επερχόμενου click in shop στο λιανεμπόριο, ενόψει της δίμηνης περιόδου των χειμερινών τακτικών εκπτώσεων, με περυσινό τζίρο κοντά στα 5 δισ. ευρώ, ίσως αποτελέσει ακόμη μία ευκαιρία ώστε να αποφευχθεί κύμα λουκέτων και συνακόλουθα απώλεια σημαντικού αριθμού θέσεων εργασίας».

Φόβοι για κύμα λουκέτων

Την ίδια στιγμή, δυσοίωνες παραμένουν οι προβλέψεις αρκετών φορέων σχετικά με τη βιωσιμότητα των επιχειρήσεων του λιανεμπορίου, πολλές εκ των οποίων αντιμετωπίζουν ήδη προβλήματα ρευστότητας. Πρόσφατη έρευνα που πραγματοποίησε η Opinion Poll για λογαριασμό του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών, από τις 14 έως 18 Δεκεμβρίου, σχεδόν μία στις τέσσερις επιχειρήσεις (23%) θεωρεί πιθανό το ενδεχόμενο να μην ανοίξει ποτέ μετά την άρση των περιοριστικών μέτρων, ενώ η αναλογία αυξάνεται επικίνδυνα στους κλάδους της εστίασης και του λιανεμπορίου, με το 41,7% και το 34%, αντιστοίχως, να θεωρούν πιθανό το οριστικό λουκέτο.   

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή