Περιθώρια περαιτέρω στήριξης έναντι της ενεργειακής ακρίβειας

Περιθώρια περαιτέρω στήριξης έναντι της ενεργειακής ακρίβειας

Μικρότερο το έλλειμμα του 2021, υψηλότερα τα έσοδα το α΄ τρίμηνο

2' 37" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

H καλύτερη από την προβλεπόμενη εκτέλεση του προϋπολογισμού του 2021, με το πρωτογενές έλλειμμα να εκτιμάται χαμηλότερο κατά 1,5 ποσοστιαία μονάδα, δηλαδή περίπου κατά 3 δισ. ευρώ, αλλά και η καλή πορεία των εσόδων το πρώτο τρίμηνο της φετινής χρονιάς είναι οι βασικοί πυλώνες των κυβερνητικών σχεδίων για στήριξη των νοικοκυριών έναντι της ενεργειακής ακρίβειας, όπως προκύπτει από δηλώσεις χθες υψηλόβαθμης πηγής του οικονομικού επιτελείου.

Οι όποιες αποφάσεις δεν αναμένεται να τεθούν σε εφαρμογή πριν από τον Ιούνιο, σύμφωνα με την ίδια πηγή, ενώ τον Μάιο αναμένεται να συνεχιστεί η στήριξη με το υφιστάμενο σχήμα της επιδότησης των λογαριασμών ρεύματος.

Η βελτίωση του αποτελέσματος του 2021, σε σύγκριση με την πρόβλεψη του προϋπολογισμού, πιθανώς να φτάσει ή και να ξεπεράσει τη 1,5 μονάδα του ΑΕΠ, δήλωσε χθες ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών, Θόδωρος Σκυλακάκης, με αφορμή την ανακοίνωση των στοιχείων εκτέλεσης του προϋπολογισμού του πρώτου τριμήνου και ενόψει της ανακοίνωσης των στοιχείων της Eurostat για έλλειμμα και χρέος τις επόμενες ημέρες. «Η εξέλιξη αυτή είναι εξαιρετικά σημαντική, καθώς επιβεβαιώνει προς τους θεσμούς και τις αγορές τη συνετή διαχείριση των δημοσίων οικονομικών και επιτρέπει τη χωρίς αυξημένους δημοσιονομικούς κινδύνους λελογισμένη πρόσθετη ενίσχυση των νοικοκυριών και των επιχειρήσεων, έναντι των παράλογα υψηλών τιμών ενέργειας που έχει προκαλέσει η απεχθής ρωσική εισβολή», δήλωσε ο υπουργός.

Το πρωτογενές έλλειμμα του ΑΕΠ διαμορφώνεται στο 5,5% του ΑΕΠ έναντι αρχικής πρόβλεψης για 7%.

Στην πραγματικότητα, η καλύτερη πορεία του 2021 δεν εξασφαλίζει περισσότερο δημοσιονομικό χώρο για φέτος, αλλά μειώνει την απόσταση που πρέπει να καλυφθεί για την επίτευξη του στόχου του φετινού ελλείμματος. Δεδομένου ότι το πρωτογενές έλλειμμα του 2021 θα είναι τελικά 5,5% του ΑΕΠ περίπου, έναντι πρόβλεψης για 7% του ΑΕΠ περίπου, και ο φετινός στόχος θα αυξηθεί από 1,4% του ΑΕΠ στο 2% του ΑΕΠ περίπου (στο πλαίσιο του Προγράμματος Σταθερότητας που θα κατατεθεί στην Ε.Ε. τις επόμενες ημέρες), η απόσταση που πρέπει να καλυφθεί είναι 3,5% του ΑΕΠ έναντι πρόβλεψης για 5,6% του ΑΕΠ.

Την ίδια ώρα, τα χθεσινά στοιχεία εκτέλεσης του προϋπολογισμού δείχνουν ότι τα έσοδα από φόρους ανήλθαν σε 12,14 δισ. ευρώ, αυξημένα κατά 1,33 δισ. ευρώ ή κατά 12,4% έναντι του στόχου, κατά το πρώτο τρίμηνο. Εκτός από την παράταση προθεσμίας πληρωμής των τελών κυκλοφορίας και την καλύτερη απόδοση των φόρων του προηγούμενου έτους, η υπεραπόδοση αυτή οφείλεται και στην καλύτερη απόδοση στην είσπραξη των φόρων του τρέχοντος έτους.

Η καλή πορεία των ηλεκτρονικών συναλλαγών, που αυξήθηκαν τον Μάρτιο κατά 39% σε σύγκριση με τον ίδιο μήνα του προηγούμενου έτους, σύμφωνα με την ίδια πηγή, στηρίζει επίσης τις προσδοκίες της κυβέρνησης για μια καλή εκτέλεση του φετινού προυπολογισμού.

Η κυβέρνηση περιμένει, βεβαίως, και τις ευρωπαϊκές πρωτοβουλίες, αλλά η πηγή εξηγούσε χθες ότι επικρατεί αβεβαιότητα σε αυτό το μέτωπο. Η καλύτερη εκδοχή θα ήταν να διατεθούν τα αδιάθετα 230 δισ. ευρώ των δανείων του Ταμείου Ανάκαμψης σε ένα σχέδιο κοινής προμήθειας φυσικού αερίου, οδηγώντας τις τιμές προς τα κάτω. Η δεύτερη καλύτερη –και ίσως πιθανότερη— θα ήταν να διατεθούν υπό μορφή δανείων με χαμηλό κόστος, που όμως θα επιβάρυνε το χρέος της Ελλάδας. Εν τω μεταξύ, οι τιμές ηλεκτρικού τον Απρίλιο θα είναι υψηλότερες, καθώς τα συμβόλαια βασίζονται στις τιμές του προηγούμενου μήνα, προειδοποίησε η ίδια πηγή.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή