Μέτρα για την προστασία των καταναλωτών, την εύρυθμη λειτουργία της αγοράς και την αντιμετώπιση αθέμιτων εμπορικών πρακτικών και κρουσμάτων κερδοσκοπίας, ανακοίνωσε ο υπουργός Ανάπτυξης Κ. Σκρέκας.
Τα μέτρα εξειδίκευσαν οι υφυπουργοί Μάξιμος Σενετάκης και Αννα Μάνη-Παπαδημητρίου, ο γενικός γραμματέας Εμπορίου & Προστασίας του Καταναλωτή Σωτήρης Αναγνωστόπουλος και ο διοικητής της Διϋπηρεσιακής Μονάδας Ελέγχου της Αγοράς (ΔΙΜΕΑ) Χαράλαμπος Μελισσινός.
Τα 4 μέτρα έχουν ως εξής:
1) Μόνιμη μείωση τιμής τουλάχιστον 5% από τους προμηθευτές σε προϊόντα, η οποία θα επισημαίνεται με ειδική σήμανση στο ράφι των σούπερ μάρκετ και θα αφορά βασικά προϊόντα για το νοικοκυριό. Η μείωση θα πρέπει να είναι πέραν των προσφορών και των εκπτώσεων και θα ισχύει για τουλάχιστον 6 μήνες. Ως τιμή αναφοράς λαμβάνεται η τιμή ραφιού μέχρι χθες. Σε περίπτωση παράβασης θα επιβληθεί πρόστιμο 20.000 ευρώ ανά κωδικό. Η τιμή ραφιού που θα λαμβάνεται ως τιμή «βάσης» για τη σύγκριση στους ελέγχους θα είναι η μέση τιμή που ίσχυε μέχρι χθες (19 Σεπτεμβρίου) και σε περίπτωση παράβασης, το πρόστιμο θα είναι 20.000 ανά κωδικό προϊόντος. Στόχος είναι, όπως είπε ο υπουργός, να τεθεί σε εφαρμογή το μέτρο, πριν από τις εορτές των Χριστουγέννων. Επίσης ο ίδιος δήλωσε ότι από επαφές που είχε με προμηθευτές και λιανεμπόρους, «έχει εκφραστεί ήδη η πρόθεση, από ορισμένους, να μειώσουν τις τιμές».
2) Ελεγχος των προμηθευτών και της εφοδιαστικής αλυσίδας. Σούπερ μάρκετ με τζίρο άνω των 90 εκατ. ευρώ πρέπει να κοινοποιούν τις τιμές που παίρνουν από τους προμηθευτές. Ετσι θα γίνονται έλεγχοι για τυχόν παραβίαση του νόμου. Οπου εντοπίζονται ανατιμήσεις θα πραγματοποιούνται άμεσα έλεγχοι από ΔΙΜΕΑ. Οποτε αλλάζουν οι τιμοκατάλογοι των προϊόντων θα πρέπει να κοινοποιούνται οι τιμές αγορών των προϊόντων στο υπουργείο.
3) Τα σούπερ μάρκετ με τζίρο άνω των 90 εκατ. ευρώ υποχρεούνται να κοινοποιούν τις τιμές λιανικής σε φρούτα και λαχανικά. Οι τιμές θα αναρτώνται στην ιστοσελίδα e-katanalotis και θα δημοσιοποιούνται από το υπουργείο Ανάπτυξης ώστε να γνωρίζει ο καταναλωτής τις τιμές.
4) Ενίσχυση των ελεγκτικών μηχανισμών. Εκτός από την τηλεφωνική γραμμή 1520 και τον ειδικό ιστότοπο καταγγελιών, θα δημιουργηθεί ειδικό application μέσω κινητών για καταγγελίες. Στόχος να τεθεί σε εφαρμογή πριν από τα Χριστούγεννα. Μάλιστα, ο γ.γ. Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή Σωτήρης Αναγνωστόπουλος διευκρίνισε ότι θα δίνεται η δυνατότητα να αποστέλλεται οπτικό και βιντεοληπτικό υλικό, το οποίο θα γεωεντοπίζεται μέσω GPS.
Πηγή: Moneyreview.gr